Schademotor kopen

BasMotor

Rookie
1 jan 2021
5
12
Vandaag heb ik bij een particulier een proefritje gemaakt op een schademotor. Volgens hem een glijder gemaakt. Het gaat om een Honda 600RR die ik maandag wil laten overschrijven.

Op de motor zijn alleen krassen te zien en verder draait de sleutel moeilijk. De korting is hierdoor ruim 800 euro. In overleg een proefrit van 45 minuten gemaakt en hierdoor heb ik hem uitgebreid kunnen testen. Hij rijdt lekker. Daarom vraag ik mij eigenlijk af wat voor kwaad het kan als bijvoorbeeld de voorvork scheef is? Kan dat nog gevaarlijk worden? De eigenaar heeft recentelijk nog groot onderhoud gedaan. Is dit een red flag omdat het 'bekend' is dat er meer mis mee is of is het gewoon een eigenaar die van zijn motor af wil (hij heeft zelf al een ander model).

De motor heeft geen deuken, het zijn echt diepe krassen waardoor ik de glijder wel geloof. Verder lijkt ook elk onderdeel het originele. Dus kan maandag doorgaan en wat zijn eigenlijk de gevolgen van een scheve vorken?:+ In principe heb ik genoeg geld om dezelfde motor bij een dealer te kopen, maar als er feitelijk niets mis mee is kan ik nog wat hobbyen en ben ik goedkoper uit. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijke herstelkosten.
 
Wat moet TS aftikken voor de motor

2700 waar andere particulieren ~3500 vragen. Een dealer doorgaans 4000.

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb inderdaad geen aanleiding om te vernemen dat de voorvork beschadigd is, maar ik heb gelezen dat ik daar voornamelijk op moet letten bij een schademotor. Tijdens het proefritje toch lekkere bochten kunnen nemen, bij wijze van spreken 160 gereden:+ en zonder handen ging de motor rechtuit

De schade valt aan de buitenkant mee, maar we gaan het zien. De verkoper lijkt mij een eerlijke man en wilt wat rustiger gaan rijden, aan zijn woning te zien heeft hij die paar honderden euro's extra niet nodig. De motorfiets eerst laten controleren bij een dealer op mijn kosten vond hij ook geen probleem (op marktplaats vraag ik ook altijd of afhalen mogelijk is, omdat ik wil weten dat het geen oplichter is). De krassen kan ik zelf goedkoop fixen. Remschijven e.d. in prima staat. Ik zal jullie dan ook op de hoogte houden, in het ergste geval betaal ik een paar honderd euro leergeld en heb ik een project tot het wat warmer wordt:)
 
2700 waar andere particulieren ~3500 vragen. Een dealer doorgaans 4000.

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb inderdaad geen aanleiding om te vernemen dat de voorvork beschadigd is, maar ik heb gelezen dat ik daar voornamelijk op moet letten bij een schademotor. Tijdens het proefritje toch lekkere bochten kunnen nemen, bij wijze van spreken 160 gereden:+ en zonder handen ging de motor rechtuit

De schade valt aan de buitenkant mee, maar we gaan het zien. De verkoper lijkt mij een eerlijke man en wilt wat rustiger gaan rijden, aan zijn woning te zien heeft hij die paar honderden euro's extra niet nodig. De motorfiets eerst laten controleren bij een dealer op mijn kosten vond hij ook geen probleem (op marktplaats vraag ik ook altijd of afhalen mogelijk is, omdat ik wil weten dat het geen oplichter is). De krassen kan ik zelf goedkoop fixen. Ik zal jullie dan ook op de hoogte houden, in het ergste geval betaal ik een paar honderd euro leergeld en heb ik een project tot het wat warmer wordt:)
Ik zou het gewoon doen
misschien betaal je lesgeld, maar je gaat er niet dood aan
 
2700 waar andere particulieren ~3500 vragen. Een dealer doorgaans 4000.

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb inderdaad geen aanleiding om te vernemen dat de voorvork beschadigd is, maar ik heb gelezen dat ik daar voornamelijk op moet letten bij een schademotor. Tijdens het proefritje toch lekkere bochten kunnen nemen, bij wijze van spreken 160 gereden:+ en zonder handen ging de motor rechtuit

De schade valt aan de buitenkant mee, maar we gaan het zien. De verkoper lijkt mij een eerlijke man en wilt wat rustiger gaan rijden, aan zijn woning te zien heeft hij die paar honderden euro's extra niet nodig. De motorfiets eerst laten controleren bij een dealer op mijn kosten vond hij ook geen probleem (op marktplaats vraag ik ook altijd of afhalen mogelijk is, omdat ik wil weten dat het geen oplichter is). De krassen kan ik zelf goedkoop fixen. Remschijven e.d. in prima staat. Ik zal jullie dan ook op de hoogte houden, in het ergste geval betaal ik een paar honderd euro leergeld en heb ik een project tot het wat warmer wordt:)
Succes ermee, en laat het vervolg hier weten.
 
Ik heb meerdere 600RR schademotoren opgeknapt.
Honda-onderdelen zijn duur. Echt peperduur!
Bij een klein schuivertje mag je al heel snel zo'n 2000 Euro aftikken voor nieuwe kappen, per stuk al snel tussen de 600 en 1200 Euro.
Of je moet op de sloop gaan zoeken, maar daar ben je vast niet de eerste.
Alternatief is bij Ali een goedkope racekuipenset in originele kleuren kopen, daarvoor mag je 400 tot 600 Euro aftikken.
Het is dus maar net wat je belangrijk vindt.....

Geen idee in welke regio je naar die motor gekeken hebt, maar het is altijd mogelijk om na afspraak even bij een dealer langs te rijden en hem een advies te laten geven. Ik doe dat ook zeer regelmatig, en reken daar alleen mijn tijd voor. Dan weet je veel beter waar je aan toe bent, en kan je ook makkelijker onderhandelen. Als de verkoper daar geen trek in heeft moet je afzien van de koop. Dan is er meer aan de hand....
 
2700 waar andere particulieren ~3500 vragen. Een dealer doorgaans 4000.
Heb je afgezien van die 800,- EUR korting vanwege schade nog onderhandeld over de vraagprijs zoals je normaalgesproken ook zou doen? Als de verkoper daar geen oor naar heeft vanwege de korting dan zou ik hem per definitie al laten staan.
 
Heb je afgezien van die 800,- EUR korting vanwege schade nog onderhandeld over de vraagprijs zoals je normaalgesproken ook zou doen? Als de verkoper daar geen oor naar heeft vanwege de korting dan zou ik hem per definitie al laten staan.

De schade valt mee, ik lees posts over nieuwe kappen maar dat is allemaal niet nodig. Stuur, spiegels e.d. lijken origineel (al kan het natuurlijk ook van een ander oud model zijn), maar dat verwacht ik niet. Wat spuitwerk kan ik via mijn netwerk doen en dan betaal ik alleen wat materiaal en een flesje whisky. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of motoren kleurcodes etc hebben, maar het lijkt mij geen onmogelijk karwei. Erg veel ruimte om te onderhandelen is er naar mijn idee niet; er zijn meerdere bieders en ik ben zelfs overboden. Ik heb een hele degelijke garage voor mijn brommer die ook motoren doet, daar heb ik dinsdag een afspraak staan. Update zal uiteraard volgen en dan zal uitwijzen of het of goedkoop duurkoop is.
 
Echte afwijkingen kom je pas tegen als je gaat sleutelen. Als de boel weer gemonteerd word zie je vaak waar het wringt. Zo heb ik een getordeerde kroonplaat gehad, kreeg het wiel er totaal niet recht in. Bij aankoop stuirde de motor perfect, veerde prima en bleef op lijn.
 
Vandaag heb ik bij een particulier een proefritje gemaakt op een schademotor. Volgens hem een glijder gemaakt. Het gaat om een Honda 600RR die ik maandag wil laten overschrijven.

Op de motor zijn alleen krassen te zien en verder draait de sleutel moeilijk. De korting is hierdoor ruim 800 euro. In overleg een proefrit van 45 minuten gemaakt en hierdoor heb ik hem uitgebreid kunnen testen. Hij rijdt lekker. Daarom vraag ik mij eigenlijk af wat voor kwaad het kan als bijvoorbeeld de voorvork scheef is? Kan dat nog gevaarlijk worden? De eigenaar heeft recentelijk nog groot onderhoud gedaan. Is dit een red flag omdat het 'bekend' is dat er meer mis mee is of is het gewoon een eigenaar die van zijn motor af wil (hij heeft zelf al een ander model).

De motor heeft geen deuken, het zijn echt diepe krassen waardoor ik de glijder wel geloof. Verder lijkt ook elk onderdeel het originele. Dus kan maandag doorgaan en wat zijn eigenlijk de gevolgen van een scheve vorken?:+ In principe heb ik genoeg geld om dezelfde motor bij een dealer te kopen, maar als er feitelijk niets mis mee is kan ik nog wat hobbyen en ben ik goedkoper uit. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijke herstelkosten.

Een goede graadmeter van te verwachten kosten zijn de stuur-uitslag nokjes.
Die kan je voelen op de onderste kroonplaat, die zorgen dat je stuur niet verder kan uitslaan dan normaal.
Bij een nieuwe motor zijn die nokjes onaangestast. Bij een motor zonder uitschuiver voel je na jaren een licht-ribbeltje.
Bij motoren die een zware schuiver hebben gemaakt voer je er een deftige ribbel zitten, want het stuur heeft er een beste knal op gegeven.
Persoonlijk begin ik niet aan motoren met uitschuivers, want je weet niet of er scheuren in het frame zitten. Een voorvork is niks, maar een frame met scheuren wel.
Als je niet zeker bent, niet doen. 2e hands-dealers letten altijd op deze nokjes en als er een enorme ribbel op zit willen ze je motor niet kopen of bieden ze weinig. Meestal slopen ze hem voor onderdelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mnrk
Een goede graadmeter van te verwachten kosten zijn de stuur-uitslag nokjes.
Die kan je voelen op de onderste kroonplaat, die zorgen dat je stuur niet verder kan uitslaan dan normaal.
Dat had ik al gemeld in post # 23. Maar daar heeft ie nog niets op gezegd.
Als er zo'n nok is afgebroken, dan weet je dat ie best over de weg is gestuiterd.
Een nok is ook niet zo 1-2-3 gerepareerd om 'm effe snel verkoopklaar te krijgen. ('t kán natuurlijk wel)
 
Dat had ik al gemeld in post # 23. Maar daar heeft ie nog niets op gezegd.
Als er zo'n nok is afgebroken, dan weet je dat ie best over de weg is gestuiterd.
Een nok is ook niet zo 1-2-3 gerepareerd om 'm effe snel verkoopklaar te krijgen. ('t kán natuurlijk wel)
Een beetje malafide handelaar zet daar zo een moordenaar op. Tenminste als het van staal is.
 
Hier in de schuur staat een Versys 300 (van onszelf) met een flink gebogen nok. Dat doet 120km/h tegen een vangrail. Grotendeels terug gebogen gekregen, maar is nog steeds niet alles. Misschien maar een keer afslijpen en nieuwe op lassen.

Ik heb het ook wel bij brommers gezien.
 
En dan wat? Wat kan hij doen met zo'n tang te plaatsen?
Dat bedacht ik me ook..........................
Plaatsen van zo'n grofstoffelijk tang? Zou niet weten hoe je bij de nok kan komen voordat je de halve voorkant hebt verwijderd.

Trouwens bij mijn FZ zal dan de nok van de onderste kroonplaat gewoon afbreken. (gietwerk)
Hoe je die met een moordenaar er weer op kan krijgen is mij een raadsel.

Een moordenaar, de naam zegt 't al, is alleen om iets te vermoorden, maw 'naar z'n grootje' helpen.
In het verleden gebruikten we zo'n tang om wartels van een leiding aan te draaien. Dat is wat je noemt GROF werk!
 
Die van de Versys is mooi terug gekomen met een moordenaar hoor. Konden net onder de voorste kuip door.

Halve voorkant verwijderen van de meeste motoren stelt eigenlijk ook geen reet voor. Half uurtje maximaal is het meestal wel gedaan.
 
Die van de Versys is mooi terug gekomen met een moordenaar hoor. Konden net onder de voorste kuip door.

Halve voorkant verwijderen van de meeste motoren stelt eigenlijk ook geen reet voor. Half uurtje maximaal is het meestal wel gedaan.
Maar dat terugbuigen schiet niets op in jouw voorbeeld.
Ik voel altijd aan die nokken, en als ze verbogen zijn geweest of als er een deuk in zit dan weet ik genoeg. Ook een afdruk van een tang moet merkbaar zijn.....
 
Je gaat het blijven merken als je er aan voelt, maar je kunt wel weer beide kanten op en mept niet met je stuur tegen je kuipruit.

Een koper die niet heel specifiek daar gaat kijken/voelen zal het nooit door hebben.

Aan de andere kant. Als je het nooit weer merkt en de rest van de motor doet het ook gewoon perfect, hoe erg is het dan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan