Schakel probleem Kawa ZX6R '98

Ninoter

MF'er
19 mrt 2007
200
0
Ok, het eerste probleem is gekomen:

Ik rij vanmorgen naar me werk, krijg ik hem niet meer in de eerste versnelling en vrij. Motor schakelt alleen door van 2,3,4,5 naar 6. Als ik de motor uit zet schakelt ie wel.

Vervolgens rij ik verder krijg ik hem niet meer in de 1 en alleen in zijn 2 en 3. 4, 5 en 6 doen het niet. Ik zet motor langs de kant, zet hem uit. Motor schakelt weer.

Vervolgens schakel ik door naar zijn 6, wil ik stoppen voor stoplicht krijg ik hem niet meer naar 4,3,2 en 1. Ik de motor weer uit gedaan en vervolgens schakelt ie weer..

Iemand een suggestie? Motor zaak is dicht en ik moet vanmiddag weer naar huis. T gaat om een ZX6r uit '98.
 
Laatst bewerkt:
Het normale oliepijl bekijken. Dus dat glaasje aan de rechterkant van je motorblok moet voor de helft vol zijn (tussen de twee streepjes), wanneer de motor recht op staat.

Maar denk zelf niet dat dat het probleem is. Zal iets met het schakelmechanisme zijn, grote kans dat je blok uit elkaar moet zoals hierboven al vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Euhm... voordat je alles uit elkaar gaat halen. Ik dacht een aantal weken geleden ook dat de versnellingsbak van mijn ZX-9R aan gort was (wilde niet meer in z'n 1, 2 en z'n vrij). Achteraf bleek dat het schakelpedaaltje niet meer zijn totale slag kon maken door gebrek aan vet/smering. Dus pedaaltje eraf... smeren... alles opgelost. Je kunt het proberen... dit kost iig nog niets ;)

PS. Ik had niet verwacht dat een beetje gebrek aan vet op het pedaaltje zoveel problemen kon geven :?
 
Laatst bewerkt:
Kijk Ribbit, dat is ook mijn probleem. T begon met de eerste en tweede versnelling (en zijn vrij natuurlijk) en vanochtend breide het probleem zich uit.

Hoe heb je het pedaaltje eraf gekregen?
 
Euhm... ik dacht dat ik dit niet meer zelf op kon lossen en ben er toen mee naar de dealer gegaan. Hij voelde het ook en dacht dat er een veertje was gebroken (schijnt vaker voor te komen). Achteraf was het dus puur het gebrek aan vet. Dit schijnt ook vaker te gebeuren bij dit soort Kawa's. Ik heb trouwens sterk het vermoeden dat dit ook het probleem bij jou is, omdat het wel allemaal erg hetzelfde klinkt! Als je 'm in z'n een wil zetten... voelt het dan ook aan alsof je schakelpedaal geen weerstand meer bied en je een beetje in het niets aan het trappen bent?

Maar ik heb even snel in Haynes gekeken voor je... en het moet als volgt (neem aan dat dit hetzelfde is als bij jou motor... allebei uit '98):

- Markeer de positie van het 'ding' (weet de naam niet) dat je versnellingsbak verbind met die lange staaf (die tussen dat 'ding' en je schakelpedaal zit), zodat je 'm op dezelfde manier weer terug kan plaatsen (streepje eroverheen zetten)
- Verwijder de bout die links op het het 'ding' zit en nu kun je dit deel eraf halen
- Verwijder de bouten van de voetsteun die deze bevestigen aan je frame (twee stuks)
- Nu kun je er alles in z'n geheel afhalen
- Aan de achterkant van de voetsteun zit een boutje dat je voetsteun en het schakelpedaal etc. bij elkaar houden en als je deze dus los maakt kan alles eraf en kun je gaan smeren
- Gebruik wel een dik soort vet (geen WD40 oid) anders is het effect maar van korte duur

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is ;) . Het is iig helemaal niet moeilijk, maar ik weet gewoon niet zoveel technische namen van onderdelen :+

Bij mij gebeurde het trouwens (heel plotseling ook) om 5 uur 's ochtends toen ik onderweg was naar Zolder voor de laatste circuitdag van het jaar. Lekker was dat :(
 
Laatst bewerkt:
Hmm... dit is misschien wat makkelijker :P

um2k6.jpg


Laat trouwens even weten als het gelukt is. Heb ik misschien ook nog iemand kunnen helpen op dit forum :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan