Schakel problemen ZZR-600

Jopie

Rookie
20 aug 2001
1
0
Ik heb af en toe schakel problemen met de ZZR-600 uit '92
Vaak niet als ie nog koud is maar daarna lijkt het net of ik niet eens de koppeling in knijp, zo rateld de bak dan. Ook bij hoge toeren is dit bijna altijd het geval. Het ergste is het in de eerste 4 versnellingen, daarna bijne niet meer.
Wie weet wat er aan de hand is. Zelf denk ik de koppeling.

Tnx
 
Weinig verstand van krakende bakken, maar klinkt als een plakkende koppeling... De koppeling komt dan bij het inknijpen niet helemaal vrij, dus luidruchtig schakelen. Manifesteert zich ook vaak als een harde klak & een schok(je) bij het schakelen v/d vrij naar de 1....
 
Zo\'n soort probleem heb ik ook gehad, alleen deed hij het in de eerste 3 versnellingen.
Voor de rest precies hetzelfde.
Allerlei dure oplossingen gehoord, en met de goedkoopste begonnen. Wat blijkt.... *D

Ik heb de olie vervangen voor duurdere olie.
Werkt 100%, en het wordt steeds beter.
Bijna al mijn schakelproblemen waren weg

Doen, doen doen.....

Olie, met name goedkopere en oudere, willen nog wel eens aankoeken. Zeker na lang stilstaan.
Het is niet echt aankoeken, maar het lijkt er wel op. De olie wordt wat kleveriger.
Hierdoor willen de platen wel eens een beetje kleven, en de vorken willen niet lekker over de drum.

Probeer het maar eens, kan geen kwaad.
En olie moet toch wel vaak ververst worden

succes
 
Olie, met name goedkopere en oudere, willen nog wel eens aankoeken. Zeker na lang stilstaan.
Het is niet echt aankoeken, maar het lijkt er wel op. De olie wordt wat kleveriger.

Wat je hier omschrijft los je niet op met duurdere olie maar door olie met een hogere viscositeit te gebruiken.
Of in lekentermen: dunnere olie dus gebruiken :)
 
Wat je hier omschrijft los je niet op met duurdere olie maar door olie met een hogere viscositeit te gebruiken.
Of in lekentermen: dunnere olie dus gebruiken :)
Niet mee eens....
Ook goedkope minerale olie (Aldi, Lidl ed) vertoont eerder een soort \'half aangebranden\' stroperigheid... De smerende werking wordt verminderd door hitte en troep blijft over... In extreme gevallen krijg je coking (zo heet het geloof ik, een teerachtige aanslag a/d diverse delen, zoals bij auto\'s kleppendeksel, kleppen ed.)

Als je goede (merk) olie gebruikt, kan dit plakkerige olieresten vormen, dus problemen worden minder....

Dunnere olie heeft wel even hetzelfde effect, maar als de kwaliteit naadje is, wordt ook deze olie snel stroperig.....
 
Wat je hier omschrijft los je niet op met duurdere olie maar door olie met een hogere viscositeit te gebruiken.
Of in lekentermen: dunnere olie dus gebruiken :)

Tja, het is maar hoe je het hebben wilt.
De olie die ik gebruik nu is duurder, maar heeft de zelfde dikte als de vorige.
Ben express niet dunner gegaan, omdat het beestje al wat ouder is.
Maar het zou ook heel goed kunnen, dat wanneer je dunnere olie gebruikt, dat het dan ook beter gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan