Schakelbrommer geeft voordeel op motorrijbewijs?

SaDistic

MF veteraan
24 jul 2004
1.184
0
NH
Heeft een schakelbrommer veel voordeel voor een rbw?
Ik heb een schakel van 115 kilo (droog) met ongv 15pk (ik weet het.. :X ) hij gaat 90 als ik hem flink in zijn toeren laat lopen met wind mee *D . Verder is de besturing precies zoals bij een motor (zeggen mij pa en oom (mijn vader heeft nog een oude tiumph bonneville 750 staan die helemaal kapot en verroest is, zijn trots van 15 jaar geleden))

Zijn er veel dingen waar ik op moet letten? Speciale verrichtingen die ik alvast aan kan leren?

En natuurlijk ff een fotootje:

Motorhispania%20rx.jpg
 
Gewoon lekker fris aan je eerste rijles beginnen en ervaren dat motorrijden toch wel iets anders is.

Hopelijk kijk je nu ook (waar je heen wil), dus dat heb je al mee :P

Wat te leren: De theorie :?

Praktijk leer je wel van je instructeur.
 
Het helpt zeer zeker wel, het enige wat je WEL moet leren is kijken, de verkeersregels en de bijzondere verrichtingen. En natuurlijk dat een 4 takt motor flink remt op de motor als je het gas los laat en je er als een speer vandoor gaat als je gas geeft (vergeleken met je 2 takt brommertje).

Scheelt je zeker wel veel lessen als je nooit schakelbrommer zou hebben gereden !
 
Nou en of dat scheelt, anders ben je de eerste twee jaar aan het uitvogelen hoe je moet schakelen. Door de brommer ervaring rij jij zo weg op een echte motor.

ofzo. |(

Jij misschien niet, ik deed dat wel. Je bent niet 2 jaar bezig, maar je loopt zo te kloten met alles tegelijk doen, het scheelt echt wel. M'n vriendin gaat volgend jaar beginnen met haar rijlessen (waarom ze dat dit jaar nog niet wil snap ik niet helemaal, maar beter laat dan nooit), voor die tijd koop ik echt wel een schakelbrommer voor haar, kan ze mooi op oefenen. Scheelt haar heel wat geld, wat ze beter in een mooie motor kan steken.
 
Ik heb nooit schakelbrommer gereden, maar wel in 1 x geslaagd met 16 lessen.
Het helpt denk ik wel als je al op een schakelbrommer hebt gereden.
( het schakelen dan ). Voor de rest moet je het allemaal maar ervaren wanneer je motorlessen gaat nemen. :]

Greetz...
 
Thanks het ik dus toch een beetje voordeel :)

En wat zijn de 'bijzondere verrichtingen'?
 
Thanks het ik dus toch een beetje voordeel :)

En wat zijn de 'bijzondere verrichtingen'?

tja tegenwoordig zijn dat er nog al wat. Vroegahh (lees een half jaar) geleden toen ik afreed waren dat, een 8tje draaien binnen de pionnen, remproef, slalom en 3 rondjes binnen de pionnen rijden en er vervolgens goed uitkomen. Dit kan jij niet oefenen op je brommer want je lest op een viertakt, waar je leert (ik altans) de achterem in te drukken en een beetje gas te geven. Zo hou je de motor trekkend maar ga je niet steeds harder rijden. Je brommer valt dan natuurlijk meteen stil. Ohja je moet tegenwoordig geloof ik in 2 dagen afrijden waarvan 1 bijzondere verrichtingen, maar welke er allemaal zijn bijgekomen..... :?
 
inparkeren, hellingproef, achteruit bochie om. etc. Gewoon de normale dingen.

Oh, ik dacht: Stoppies, Wheelies, Drifting,... dat soort dingen

Leuk zo'n MotoHispania, maar een AM6 blok heeft maar 6,5 Kw
(In vergelijking met 25Kw is dat dus nog weiniger!)
Enne, ik heb toch een tijd lang dingen moeten afleren: afremmen op de motor,
handen van de hendels, rechts rijden, hoog in de toeren blijven, enz

(Maar wegrijden op m'n eerste les was een makkie!)
 
edit.

gewoon wat stoppies, wheelies, beetje driften, soms maar dat ligt aan de examintor een stoppie met een 180 erachter aan.

maargoed, als je een beetje op de brommert oefent moet dat wel lukken.
 
Hey die brommer heb ik ook maar dan in geel :]

Maar ik denk dat het ook nadelen kan hebben, ik bedoel je leert je zelf fouten dingen aan omdat je nooit les heb gehad alleen theorie voor centificaat. Maar het hoeft niet en je weet al hoe je moet schakelen.

Suc6 iddgeval 8-)
 
Dat schakelen, scheelt je ongeveer 2 lessen, want zo lang duurt het om het schakelen automatisch te laten gaan.

En 10 lessen extra om nare dingen die je jezelf hebt aangeleerd weer af te leren. :)
 
Och nee, je hebt er best wel een beetje voordeel van. Je bent met één ding tenminste NIET bezig. Alle beetjes helpen.

Maar voor de rest: héél snel vergeten wat je verder op/met die brommer deed. Motorrijden is écht wat anders.
 
Ik kan me niet voorstellen dat het zoveel uit zou maken.
Ik heb nog nooit schakelbrommer gereden maar zo moeilijk is schakelen niet of schakelden jullie de eerste lessen regelmatig mis? :P
 
Als je op je rijles je bijzondere verrichtingen hebt gehad lekker met je brommert een parkeerplaats opzoeken en ze flink oefenen. Volgens mij kun je dat nl prima leren op jouw brommer.
 
Nou en of dat scheelt, anders ben je de eerste twee jaar aan het uitvogelen hoe je moet schakelen. Door de brommer ervaring rij jij zo weg op een echte motor.

ofzo. |(
:^
[me]Friezinnetje heeft in haar wilde jonge jaren ook schakelbrommertje gereden.
[/me]

Vond het wel een voorsprong bij motorrijlessen :P
 
Zeg, ik heb ook een schakelbrommer(eigenlijk motor met 80 cc he) en het helpt zeker wel als je voor je motor rbw gaat. Je hebt een motor ook sneller onder controle dan als je voor het eerste op een fiets zit.

Off topic: Wat heb je onder je RX zitten dat ie 15 pk trekt? 70cc met snelle pijp?
 
Ik post er zo wel eentje, hij zit verborgen onder troep. We gaan hem nog een keer opknappen.

En alleen de prop is uit de uitlaat, er zat nog een ander tandwiel (groter) voor op zodat de top 10km sneller was. Heb het originele tandwiel weer terug gezet zodat hij wat sneller optrekt.
Denk nu ook wel dat die 15pk een overdrijving van de vorige eigenaar was, maakte me niet zoveel uit ik wilde eerst ff rustig leren hoe ik moest rijden dus wilde ik hem laten begrenzen... Was er nooit van gekomen :+
 
qua schakelen heb je wat ervaring maar ik persoonlijk moest enorm de positie op de weg afleren aangezien ik met de motor ook telkens bijna in de goot reed.

15 pk lijkt me trouwens enorm veel voor een bromfiets hoor. heb zelf 10 jaar geleden een zündapp gehad (70cc eurokitje met 6 extra spoelpoorten, topzuigertje met twee extra sleuven erin, 22 mm dellorto met knn filter en compleet proma systeem eronder) ding liep op autoteller 110 km uur en had op de rollerbank iets meer dan 3,5 Kw. rollerbank ging tot 3,5 en de meter sloeg iets buiten het bereik dus vermogen 3,5- 4 Kw.

edit: las net iets van tandwielen, ik had er een 17 opzitten aan de voorkant ipv. 15 en achter ook nog 3 tanden kleiner; trok het ding zowel in de eerste als de tweede versnelling bij 7000 toeren (enorm effect van de extra poorten en sleuven) op het gas op het achterwiel.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan