Schakelbrommer start niet na lang stilstaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimly161

Rookie
11 jan 2019
21
1
Hallo allemaal,

Ik heb na een een maand of 2,3 weer eens naar mijn brommer gekeken (Yamaha RD 50 2 takt schakel) maar hij heeft nogal wat start problemen.
Ik krijg hem gestart maar hij reageert niet op gas geven. Maar dan ook echt nog niet een beetje. Enige wat hij doet is uit vallen. Nu heb ik al vele topics bekeken en dit heb ik geprobeerd.

-carb 5x schoongemaakt met brakecleaner. Alles is brandschoon
-verse benzine
-ontsteking en puntjes controleren (klopt allemaal)
-bougie vonkt
-compressie aanwezig
-gasnaald gaat met de schuif mee omhoog
-zonder cilinderkop doorpompen om eventueel benzine in het krukascompartement weg te pompen
-cilinder en zuiger zijn nog in top staat
-membraan is nog helemaal goed
Luchtstelschoef al op elke halve slag meer geprobeerd
-geen uitlaat (voor als eventueel de uitlaat vol gecoolt zat)

Merkwaardige is is dat heel af en toe schiet de brommer ineens naar 4 duizend toeren en reageert hij perfect op gas. Maar dan na een seconden of 5 valt hij uit.

Ik ben nogal ten einde raad want alles lijkt te kloppen

Voordat ik de brommer weg heb gezet viel hij af en toe bijna uit tijdens het rijden maar als ik dan een beetje gas terug nam was alles weer prima en kon ik weer vol gas rijden. Dit is slechts een paar keer gebeurd.
Hij staat te rijk afgesteld maar heeft 6 maanden gereden met deze sproeier dus vind het gek als hij ineens niks meer doet zonder iets te veranderen.

Iemand nog suggesties wat ik kan controleren? Kleinere sproeiers zijn onderweg en komen woensdag binnen.

Edit. Wanneer hij stationair loopt is het ook maar matig en onregelmatig. Hij slaat ook vaak binnen 10 seconden weer af
 
Laatst bewerkt:
Heb je de bougie al eens goed schoon gemaakt, en wat voor kleur is de vonk?
Een te rijk mengen sloopt je bougie, of gaat slecht vonken.
Als die onderin te rijk staat kan je is proberen te starten zonder filter erop

Natuurlijk moet je eerst ,zorgen dat je mengsel goed staat.
Want op deze manier is het alleen maar om problemen heen werken, in plaats van ze op te lossen
 
Valse lucht is misschien ook aan de orde. Na starten even de inlaatrubber/pakking tussen de cilinder en carburateur in spuiten met remmenreiniger. Bij veranderen van toerental je inlaatrubber/pakking vervangen.

Maar eerst je carburateur naar de standaard norm terug brengen.
 
Ik heb er een nieuwe bougie in gedaan en die is zwart. Niet heel gek opzich als hij alleen maar stationair loopt. Zonder luchtfilter doet hij hetzelfde als met luchtfilter. Ik heb de uitlaat er maar 1 keer afgehaald om te kijken en daarna weer terug gedaan dus hij zit er wel gewoon op op het moment. ik heb ook de pakkingen vervangen van het inlaatspruitstuk en het membraan. Er zit een nieuwe filter tussen de tank en de carb. Ik had al zoveel dingen gedaan dat ik vergeten was deze dingen te vermelden.

Wat betreft de kleur van de vonk, deze is paars blauw. De brommer heeft gedurende deze maanden buiten gestaan zonder hoes of iets dus dingen zijn nogal gaan roesten van buiten dus heb even de massa gecontroleerd op het frame. Deze had een beetje corrosie dus frame opgeschuurd en ringetje van de massa zodat ze weer mooi schoon waren. Er is minimaal verschil maar het toerental is gestegen van rond de 2k naar 3k en hij slaat niet meer af. Gas geven vind hij nog steeds helemaal niks.
 
Ik heb er een nieuwe bougie in gedaan en die is zwart. Niet heel gek opzich als hij alleen maar stationair loopt. Zonder luchtfilter doet hij hetzelfde als met luchtfilter. Ik heb de uitlaat er maar 1 keer afgehaald om te kijken en daarna weer terug gedaan dus hij zit er wel gewoon op op het moment. ik heb ook de pakkingen vervangen van het inlaatspruitstuk en het membraan. Er zit een nieuwe filter tussen de tank en de carb. Ik had al zoveel dingen gedaan dat ik vergeten was deze dingen te vermelden.

Wat betreft de kleur van de vonk, deze is paars blauw. De brommer heeft gedurende deze maanden buiten gestaan zonder hoes of iets dus dingen zijn nogal gaan roesten van buiten dus heb even de massa gecontroleerd op het frame. Deze had een beetje corrosie dus frame opgeschuurd en ringetje van de massa zodat ze weer mooi schoon waren. Er is minimaal verschil maar het toerental is gestegen van rond de 2k naar 3k en hij slaat niet meer af. Gas geven vind hij nog steeds helemaal niks.
Zwarte bougie is veel te rijk, of meng je zelf de olie, dan zou er ook nog te veel olie in kunnen zitten.
Anders kleinere stationair sproeier, en luchtschroef goed zetten
 
Zwarte bougie is veel te rijk, of meng je zelf de olie, dan zou er ook nog te veel olie in kunnen zitten.
Anders kleinere stationair sproeier, en luchtschroef goed zetten
Ik gebruik de oliepomp die op de brommer zat van '76 dus die zal sowieso wel zwaarder mengen dan 1:50. Het klopt allemaal wat je zegt over dat het te rijk is maar ben ik de enige die het gek vind dat het prima 65 liep met deze sproeiers en afstellingen en nu ineens helemaal niet? Groot gelijk dat ik de sproeiers moet verkleinen en dat ga ik ook zeker doen maar dat is niet mijn grootste probleem naar mijn idee nu. Stationair sproeiers zou ik nog moeten bestellen maar dat staat voor nu nog even op het lijstje.

Zouden mensen iets uitgebreider antwoord kunnen geven? "Krukaskeerringen" Ik kan ook wel een blok revisie doen maar echt nodig lijkt mij dat niet, waarom zou het de krukaskring kunnen zijn? Zelfde geldt voor de gaskabel. de schuif gaat op en neer dan zal de kabel toch nog wel goed zijn of niet?
 
Krukkaskeering aan de bakzijde zou heel goed kunnen, dan krijg je ook een natte bougie van de bakolie die mogelijk in de cilinder terecht komt.
Als die langzaam steeds meer is gaan lekken, zou dat wel verklaren waarom die voor heen wel gewoon kon rijden.
 
Als ik het goed begrijp heeft die wel goed gereden met deze sproeiers?
Dan zou ik niet aan de sproeier gaan zitten, maar eerst naar de oliekeering bakzijde kijken/vervangen.
Die vind ik dan meer voor de hand liggend.
 
Ah dankjewel! Ik zal binnenkort gaan kijken maar heb vandaag geen tijd!
Volgende keer is je topic gesloten... wij gebruikerds helpen je wel maar de organisatie wil vanwege goede redenen niet zo aan de brommers, is ook ander volk, die brommeraars, weetjewel...
Voor ons is techniek gewoon techniek, of het nou een Kadett, grasmaaier of schakelbrommerd is. Ik denk alleen dat je met die raceportapotti's geen aansluiting krijgt
 
Volgende keer is je topic gesloten... wij gebruikerds helpen je wel maar de organisatie wil vanwege goede redenen niet zo aan de brommers, is ook ander volk, die brommeraars, weetjewel...
Voor ons is techniek gewoon techniek, of het nou een Kadett, grasmaaier of schakelbrommerd is. Ik denk alleen dat je met die raceportapotti's geen aansluiting krijgt

Ah ja snap ik wel. Zal er rekening mee houden in de toekomst alleen motor topics te openen. Ik dacht ik probeer het kijken of het iets opleverde aangezien mensen op een brommer forum een beetje halfbakken ondoordachte dingen roepen. Zoals "ik heb compressie" antwoord daarop zou zijn "o je zuigerveren zullen wel naar de ***** zijn, had ik ook een keer." Beetje nutteloos dus.
 
Ah ja snap ik wel. Zal er rekening mee houden in de toekomst alleen motor topics te openen. Ik dacht ik probeer het kijken of het iets opleverde aangezien mensen op een brommer forum een beetje halfbakken ondoordachte dingen roepen. Zoals "ik heb compressie" antwoord daarop zou zijn "o je zuigerveren zullen wel naar de ***** zijn, had ik ook een keer." Beetje nutteloos dus.
Zeg je gewoon dat het een RD 60 is :+
 
Ah ja snap ik wel. Zal er rekening mee houden in de toekomst alleen motor topics te openen. Ik dacht ik probeer het kijken of het iets opleverde aangezien mensen op een brommer forum een beetje halfbakken ondoordachte dingen roepen. Zoals "ik heb compressie" antwoord daarop zou zijn "o je zuigerveren zullen wel naar de ***** zijn, had ik ook een keer." Beetje nutteloos dus.

Het aantal antwoorden wat deze lijn volgt in dit techniek forum is vaak ook redelijk gelijk aan ‘het is dit want dat had ik ook een keer’ met 100 verschillende oorzaken als gevolg. Het zijn sowieso altijd de bougies of de NAKS.
 
Heel veel (klassiek-) motorrijders hebben ook nog ergens een brommertje erbij...gewoon voor de fun.
Ik heb nog ergens een oud Hondaatje 4-takt staan...ergens..moet toch eens gaan graven
 
Ik heb vandaag even naar de brommer gekeken en zag dat er een soort olie uit de uitlaat komt. Van de als naar de demper komt zwarte zooi die ruikt naar olie. Ik heb dit vaker gehad maar dan was het maar een druppel. Nu is het wel wat meer. Dit is gebeurd zonder dat hij heeft gedraaid. Enig idee hoe dit zomaar kan?
 
Excuus het is te dun voor olie. Waarschijnlijk benzine met kool. Vandaar dat het zwart is. Het is ook zo dat de uitlaat niet goed afdicht inderdaad. Misschien moet ik daar ook maar eens naar kijken binnenkort
 
ik zou echt even de kanaaltjes van de carb doorprikken met een naald oid.
Ik heb het gehad met een intruder 700 die ook niet wou lopen.
Na diverse keren carb cleaner geen resultaat, toch maar de carb gedemonteerd, en jawel hoor, alle kanalen vol met een harde troep.
Doorgemaakt en toen was het problem over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan