Schakelbrommer start niet na lang stilstaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimly161

Rookie
11 jan 2019
21
1
Hallo allemaal,

Ik heb na een een maand of 2,3 weer eens naar mijn brommer gekeken (Yamaha RD 50 2 takt schakel) maar hij heeft nogal wat start problemen.
Ik krijg hem gestart maar hij reageert niet op gas geven. Maar dan ook echt nog niet een beetje. Enige wat hij doet is uit vallen. Nu heb ik al vele topics bekeken en dit heb ik geprobeerd.

-carb 5x schoongemaakt met brakecleaner. Alles is brandschoon
-verse benzine
-ontsteking en puntjes controleren (klopt allemaal)
-bougie vonkt
-compressie aanwezig
-gasnaald gaat met de schuif mee omhoog
-zonder cilinderkop doorpompen om eventueel benzine in het krukascompartement weg te pompen
-cilinder en zuiger zijn nog in top staat
-membraan is nog helemaal goed
Luchtstelschoef al op elke halve slag meer geprobeerd
-geen uitlaat (voor als eventueel de uitlaat vol gecoolt zat)

Merkwaardige is is dat heel af en toe schiet de brommer ineens naar 4 duizend toeren en reageert hij perfect op gas. Maar dan na een seconden of 5 valt hij uit.

Ik ben nogal ten einde raad want alles lijkt te kloppen

Voordat ik de brommer weg heb gezet viel hij af en toe bijna uit tijdens het rijden maar als ik dan een beetje gas terug nam was alles weer prima en kon ik weer vol gas rijden. Dit is slechts een paar keer gebeurd.
Hij staat te rijk afgesteld maar heeft 6 maanden gereden met deze sproeier dus vind het gek als hij ineens niks meer doet zonder iets te veranderen.

Iemand nog suggesties wat ik kan controleren? Kleinere sproeiers zijn onderweg en komen woensdag binnen.

Edit. Wanneer hij stationair loopt is het ook maar matig en onregelmatig. Hij slaat ook vaak binnen 10 seconden weer af
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Hij vonkt wel maar heel zwak. Weet iemand wat normale weerstanden zijn voor bijvoorbeeld een bobine en een bougiekabel of verschilt dat per motor?
 
Gezien de omschrijving zou ik ook de condensator verdenken. Condensatoren gaan vaak niet in eens stuk maar worden (vrij vlot) slechter. Als dat zo is gaat de motor ontstekingsmomenten missen en ook dat uit zich in zwarte bougies en zwarte "nattigheid" uit de uitlaat. Bovendien houdt zo'n ding in slechte staat er vaak helemaal mee op bij opwarmen (bijvoorbeeld toeren verhogen = meer vonkjes per tijdseenheid = meer belasting op condensator = doorslaan = even helemaal geen vonk meer).
Condensatoren kunnen het opgeven door ouderdom of corrosie en dus ook heel goed bij stilstand.
Een nieuwe condensator kost maar een paar euro, is makkelijk en snel te wisselen en doormeten zegt niet veel, dus ik zou hem eens uitwisselen voor een vers exemplaar.
 
Ik hou het op de linker krukaskeerring.
Kan je de remmenreinigerproef doen bij de ontsteking?
Desnoods een bussie snelstart op ether-basis kopen bij de goeie auto-onderdelenhandel
 
Ik hou het op de linker krukaskeerring.
Kan je de remmenreinigerproef doen bij de ontsteking?
Desnoods een bussie snelstart op ether-basis kopen bij de goeie auto-onderdelenhandel
Dat moet je sowieso doen. En dan beginnen met snelstart in de inlaat spuiten, bezinekraan dicht, kijken wattie dan doet.
Bedoel je stationair laten lopen en rem reiniger naar binnen spuiten? Want dat heb ik geprobeerd maar dan slaat hij gewoon af. Maakt niet uit of ik meer of minder spuit of de gaskraan verder openzet of dicht laat.

Condensator ga ik zeker gelijk even bestellen. Denk niet dat ik die in een zaak kan halen op Bevrijdingsdag. Stom dat ik daar nog niet eerder aan gedacht heb...

Wat betreft de vlotter. Deze stroomt niet over aangezien er geen benzine komt uit de overflow van de vlotter kamer. Dus denk dat dat wel goed zit.
 
Eindelijk! Opgelost! Ik had nog eens naar de contactpunten gekeken maar om een of andere reden was de lichthoogte weer 0.2mm!?! Dus weer afgesteld naar -+ .35 en de brommer deed het weer goed maar viel toen weer ineens uit en liep die bagger. Had nog nieuwe contactpuntjes liggen en dus maar de oude vervangen en hij doet het perfect! Dus dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan