Schakelbrommer

Zou voor het leren schakelen niet speciaal een brommer kopen.
Had zelf voordat `k begon met rijles nooit op een brommer of scooter gereden.
Het principe van schakelen is eenvoudig en het gevoel ervoor zal je wel snel krijgen.

Dus wat koakie al zij, als een bekende een schakelbrommer heeft staan rij daar een stuk op en anders maar een extra lesje schakelen. (maar dat zal waarschijnlijk niet nodig zijn)
 
Ik was zelf ook van plan om zo wat meer ervaring op te doen en heb toen ook een 2e hands MB5 gekocht. Achteraf gezien was het de moeite niet waard is. Op die MB5 heb ik maar een paar keer gereden omdat hij niet lekker liep. Ik heb hem daarna nog opengemaakt en de keerringen vervangen maar dat hielp helaas niet. Als je een paar lessen op een echte motor hebt gereden is zo'n brommer maar niks.

Dat schakelen heb je in 1 of 2 lessen onder de knie. M'n eerste les was een drama. Motor een stuk of 20 keer afgeslagen. Wonder boven wonder had ik er bij m'n 2e les geen problemen mee.

Mijn advies is om het niet te doen en het geld dat je er mee bespaart kan je uitgeven aan wat extra lessen of sparen voor je motor.

Iemand nog een MB5 kopen? Loopt niet en mist een bobine :P
 
ik verwijs u door naar www.scooter-freaks.nl/forum ;)
Gewoon wachten met kopen van een motor, en zeker geen schakelbrommer kopen.

Tijdens je rijlessen doe je al wat ervaring op, wat je weer kunt (moet :z ) gebruiken tijdens de ritjes op de weg als je eenmaal je papiertje hebt :Y
 
rijgedrag van een brommer is nauwelijks te vergelijken met een motor. Het klein beetje voordeel met het gevoel voor schakelen heb je na een paar lessen wel te pakken. Ik zou er niet eentje voor kopen, spaar lekker door voor een moto...


Als je een goede degelijke brommer koopt (Aprilia Rs of motorhispania o.i.d) kun je het egt wel vergelijken met een motor qua stuur gedrag. alleen het vermogen is wat wennen. Waarneer je overgaat op motor zit je toch nog waarschijnlijk aan 25kw vast. Maar het schakelen insturen van bochten kun je perfect hierop leren. Heb zelf namelijk ook schakelbrommer gereden en had een super voordeel ging met een 2 vingers in de neus door die paar lesjes heen.
 
autorijden hep ook positief effect. zo mocht ik vroegah op de motor van me pa rijden maar ik liet hem hele tijd afslaan, nadat ik kon autorijden nog eens geprobeerd en toen sloeg ie niet meer af omdat ik de koppeling doorhad :9 voor de rest weinig natuurlijk op het verkeersinzicht en vooruit kijken na dan
 
Trap een puist van zijn schakelbrommer rij der 4 rondjes mee om de kerk en geef hem terug. Klaar.

Nee, zonde om er 1 voor te kopen. Gewoon gaan rijlessen en je laten informeren door je instructeur.
 
Het leren schakelen, daar hoef je geen brommer voor te kopen, dat heb je in minder dan een dag geleerd. Veel te duur allemaal, pak gewoon extra lessen, en steek die extra centen in je zak die je uitspaart.

Ik rijd nu ook schakelbrommer, ik ben geen sjonnie, maar ik ben wel bang dat ik mijn rijstijl erop moet veranderen, wil ik motorrijden zonder brokken. Nu is het nog gooien en smijten, en niet letten op snelheid, en ja, dat is erg slecht, en ik ben het nu ook aan het afleren.

Doe met deze tip wat je wil, je hebt in ieder geval mijn mening
 
rijgedrag van een brommer is nauwelijks te vergelijken met een motor. Het klein beetje voordeel met het gevoel voor schakelen heb je na een paar lessen wel te pakken. Ik zou er niet eentje voor kopen, spaar lekker door voor een moto...
Niet mee eens :+
Ik heb een DTR gehad en heb hiermee veel voordeel gehad. Behalve het urenlang schakelen heb ik ook veel "bijzondere verrichtingen" kunnen doen. Heb alle speciale clusters met gemak kunnen doen hierdoor en stukken minder lessen nodig. Ik ben wel nog bezig, maar bespaar uiteindelijk wel weer.
Bromcertificaat heb je voor 35 euro en een leuke schakelbrommer (crossers zijn meestal goedkoopste) heb je voor 150 euro. Voor die 150 mag je niet moois verwachten, maar meestal rijden ze goed genoeg om paar maandjes af te raggen en weer door te verkopen voor dezelfde prijs. Oudere brommers gaan niet gauw meer beneden de 150 dus verlies zul je er neit echt op maken!
 
Niet mee eens :+
Ik heb een DTR gehad en heb hiermee veel voordeel gehad. Behalve het urenlang schakelen heb ik ook veel "bijzondere verrichtingen" kunnen doen. Heb alle speciale clusters met gemak kunnen doen hierdoor en stukken minder lessen nodig. Ik ben wel nog bezig, maar bespaar uiteindelijk wel weer.
Bromcertificaat heb je voor 35 euro en een leuke schakelbrommer (crossers zijn meestal goedkoopste) heb je voor 150 euro. Voor die 150 mag je niet moois verwachten, maar meestal rijden ze goed genoeg om paar maandjes af te raggen en weer door te verkopen voor dezelfde prijs. Oudere brommers gaan niet gauw meer beneden de 150 dus verlies zul je er neit echt op maken!

alleen wordt dat wel kort dag als je hem wel weer voor die prijs wil verkopen, omdat je straxs met die kenteken shit zit
 
ga op een oude honda mt of mb rijden. als je valt of als je het blok kapot maakt is het tenminste niet zo duur. onderdelen in overvloed voor die dingen.
 
Niet mee eens :+
Ik heb een DTR gehad en heb hiermee veel voordeel gehad. Behalve het urenlang schakelen heb ik ook veel "bijzondere verrichtingen" kunnen doen. Heb alle speciale clusters met gemak kunnen doen hierdoor en stukken minder lessen nodig. Ik ben wel nog bezig, maar bespaar uiteindelijk wel weer.
Bromcertificaat heb je voor 35 euro en een leuke schakelbrommer (crossers zijn meestal goedkoopste) heb je voor 150 euro. Voor die 150 mag je niet moois verwachten, maar meestal rijden ze goed genoeg om paar maandjes af te raggen en weer door te verkopen voor dezelfde prijs. Oudere brommers gaan niet gauw meer beneden de 150 dus verlies zul je er neit echt op maken!
Mee eens, ik heb zelf 70.000! km op mijn Suzuki TS (<< zie plaatje) gereden en moet toch zeggen dat je hier een behoorlijk voordeel bij hebt bij het sturen.
8-je > Ging in een keer goed, nooit fout gedaan
Remproeven > makkie
Uitwijkoefening > kreeg ik een heel moeilijk verhaal over tegensturen en zo, ik snapte er geen hout van. Ik denk laten we het maar eens op gevoel doen. Bleek ik inderdaad automatisch tegen te sturen. Nooit bij nagedacht.
korte slalom > Is me nooit echt gelukt, met slippende koppeling remmend rijden deed je nou eenmaal niet op de brommer. Da's vol gas of voluit remmen, een tussenstand was er niet.

Bovendien leer je ook nog leuke dingen als
- Rijden in de sneeuw (Gaaaf!!)
- Rijden bij ijzel (Spannend)
- Off road (bij crossbrommer)
- Rijden in de regen (= niet leuk dus dat doe ik op de motor niet)
- Op je bek gaan met 80+

maar.. een brommer kopen om te leren motorrijden gaat inderdaad wel wat ver. Als je zo'n ding nodig hebt voor je vervoer op je 16e doe je tevens veel nuttige ervaring op voor het tweewieler gevoel. Ik denk echter wel dat je minstens 10000 km moet doen voordat het gevoel echt komt. En zoveel km ga je op je oefenbrommertje niet doen denk ik
 
*kick* })

in de hoop dat er mensen serieus willen reageren..
ik ben dus zon puisterig pubertje die brommer rijd, gewoon voor de fun en vervoer..
maar ik hoor sommige spreken over dingen die ze moesten afleren omdat het bij een motor anders is.. nu vraag ik dus af wat voor dingen dat zijn, want dingen verkeerd aanleren omdat ik brommer rij heb ik dus liever niet echt :X
dus als er tussen alle op-brommers-zeik-reacties(die mogen best hoor, ik lach net zo hard mee *D ) misschien een paar zitten die de tijd hebben genomen me ff te helpen :}
 
dat is toch eigenlijk echt dom, met autorijbewijs mag je op brommer en met motorrijbewijs niet. dit is nog eens het bewijs dat de wet niet deugd.
(in Belgie is het trouwens sinds een paar jaar verboden om met brommer te rijden met autorijbewijs)

In Nederland mag je gewoon met geldig A/B rijbewijs op een brommer rondrijden. Iedereen die niet in het bezit is van een rijbewijs dient een bromfietscertificaat te halen (of als je van voor '80 bent, te kopen).
Als het goed is verdwijnt een dezer jaren het bromfietscertificaat en komt er een aparte categorie bij op het rijbewijs voor den brommert.
 
Volgens mij willen we niet weten hoeveel mensen hier eerst schakelbrommer hebben gereden(vanaf 16 jaar) voordat ze motorrijbewijs gingen halen.

ik zelf ben nu 18 en ga over 'n dikke week beginnen met motorrijles

vanaf mij 16 heb ik het bromfietscertieficaat. Eerst heb ik op een pispot(scooter) gereden voor nog geen jaartje, maar dat was zo saai :Z (gas en je gaat)
dus vanaf mijn 17 een schakel gekocht zonder dat ik ooit schakel had gereden, dus alle handelingen me zelf!! moeten aanleren :] eerste wat ik dacht is ik ga mijn motorrijbewijs halen 8-) .
vond het wel lache dat je zonder enige (schakel) ervaring een schakelbrommer kunt kopen :} |(

p.s. het is een derbi senda sm uit 2005 (zwart), over 'n dikke week te koop dus *O*
 
@ Etienne: Maar schakelen is niet zo moeilijk, dus of je daar een 'opleiding' voor nodig hebt? De eerste 3 versnellingen moest ik ook ff nadenken, en daarna ging het (op de motor). Mijns inziens heb je niet echt voordeel met het brommerrijden. De snelheid is anders, je gedrag is drastisch verschillend, etc etc.
Als je niet zo'n goeie coördinatie hebt, kan het misschien handig zijn, omdat je dan moeite hebt met schakelen, remmen en gasgeven (omstebeurt / tegelijk). Maar verder?
 
Nou ik denk dat het wel degelijk een voordeel is als je al schakelbrommer gereden hebt. Hoef je over het schakel/koppel gedeelte in ieder geval niet meer na te denken.

En de eerste keer op een motor/schakelbrommer is voor de meesten wel degelijk heel lastig.

:] *O*
 
Nou, zoals ik net al aangaf je hebt het gevoel van schakelen wel al een beetje door als je een schakelbrommer hebt gehad (lijkt mij)

Ik had het schakelen ook al snel door hoor :Y (leer zo'n dingen gewoon snel)
maar de manier waarop sommige zich het aanleren..... als ik sommige op schakelbrommers zie rijden en dan vooral de manier waarop ze schakkelen :+
vol gas --> gas los --> koppeling in --> schakel --> koppeling los --> gas dat gaat dan zo lekker vloeiend :N :N (en maar afvragen waarom ze zoveel de ketting moet spannen)

maar om nou een brommer te gaan kopen omdat het lessen wat minder lekker gaat :N zou ik niet doen...
 
Hey, op dit moment ben ik bezig me tmijn rijbewijs. Aangezien ik nog nooit op een brommer of scooter heb gereden.. en talent mij ontbreekt.. heb ik x aantal lessen meer nodig dan de gemiddelde motorrijder.

Daarom wou ik een schakelbrommer kopen. Meer ervaring opdoen etcetra. Een aantal vragen.

Mag je met een theorie certificaat A op een schakelbrommer rijden?
Wat is aan te raden? Wou een sportieve look.

Alvast bedankt.
1 Woord: Derbi. :9


een vriend van mij heeft een derbi gpr (zo een www.pepmo.co.uk/derbi_gpr.jpg) daar is ie een keer mee onderuit gegaan, wat schade aan de kuipen maar verder nog goed.. carbon demper erop.. ik weet niet meer precies of ie m eerst netjes wou maken en dan verkopen of zo al verkopen.. maar iig niet al te duur als je geintereseerd ben mail maar een eind weg zou ik zeggen mijn mail adres staat geloof ik wel in mijn profiel alvast veel plezier en suc6 met lessen en uiteindelijk motorrijden zonder grote L van loser :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan