Schakelen: de juiste (snelste) manier

maar toch is het af te raden ivm slijtage (zoals al gezegd is)

Je moet natuurlijk gewoon rijden zoals je zelf prettig vindt, maar als je ervoor zorgt dat de motor geen kracht uitoefent op de versnellingsbak (dat is wat je bereikt door de koppeling in te trekken) dan kan het geen kwaad om zonder de koppeling te schakelen hoor, en moeilijk is het ook niet.
 
Maar bij terugschakelen gebruik ik eigenlijk bijna altijd tussengas.
En bij een bmw r100/7 deed ik het met "dubbel clutch"
 
Godver, tyf toch op met dat chinees gelul B| :Z

Tis belgisch. En accepteer nou eens dat Amsterdam niet de enige plaats op de wereld is ;)


En schakelen, tja, wat is het nut op de openbare weg om te schakelen zonder koppeling te gebruiken? Ding zit er niet voor niets op. Anders een brugman of silverwing gaan rijden, hoef je ook niet meer te schakelen ;)
 
Je moet natuurlijk gewoon rijden zoals je zelf prettig vindt, maar als je ervoor zorgt dat de motor geen kracht uitoefent op de versnellingsbak (dat is wat je bereikt door de koppeling in te trekken) dan kan het geen kwaad om zonder de koppeling te schakelen hoor, en moeilijk is het ook niet.
Het kan geen kwaad, je bak slijt alleen wat sneller ;)
Je koppeling ontlast je versnellingsbak óók ja, maar in één klap van 8000 naar 6000 toeren is toch minder subtiel dan rustig met tussenbeide komen v/d koppeling, niet?
Maar bij terugschakelen gebruik ik eigenlijk bijna altijd tussengas.
En bij een bmw r100/7 deed ik het met "dubbel clutch"
Huh.. hadden die tussen elke versnelling een vrij? Lache :9
Wij hadden een fiat500 (pas verkocht) waarbij je met terugschakelen ook moest dubbelclutchen... maar met een motor heb k het nog nooit meegemaakt..
 
Terugschakelen zou ik niet doen zonder koppeling. Opschakelen is verder niet erg.
 
Huh.. hadden die tussen elke versnelling een vrij? Lache :9
Wij hadden een fiat500 (pas verkocht) waarbij je met terugschakelen ook moest dubbelclutchen... maar met een motor heb k het nog nooit meegemaakt..
Niet echt een vrij maar genoeg plek om te dubbelclutchen.
Was btw ook alleen nodig als je met een hoger toerental wou terugschakelen
 
Bij m'n reliant regal supervan is alleen de 1e versnelling niet gesynchroniseerd,best high tech :9
 
Jah joh, gewoon zonder koppeling, ik bedoel: kom op! Dat ding zit ervoor de sier aan hé... :Z






:N

( jammer )
 
Ik heb gezocht en niet gevonden, dus bij deze mijn vraag, waarvan het antwoordt nuttig kan zijn voor alle motorrijders:

Hoe kan men het beste schakelen?

Alle schakelkoningen onder ons, probeer stapsgewijs uit te leggen hoe er snel doch zonder al te veel slijtage geschakeld kan worden.

Ikzelf hou als ik rustig aan het toeren ben meestal gewoon het gas erop tijdens schakelen. Daarbij kom ik nooit boven de 7000 toeren. Als ik hard accelereer laat ik het gas bijna helemaal terug rollen, en als hij weer aangekoppeld is, gooi ik hem weer open. Is dit een beetje goed?

:]

Op mijn VTR250 reed ik altijd rond de 6/7000 toeren, en schakelen pas bij de 13500, bij het rooie dus, als ik hard op wou trekken dan he ;)

Anders gewoon rond de 8000 toeren pas.
 
Maar bij terugschakelen gebruik ik eigenlijk bijna altijd tussengas.
En bij een bmw r100/7 deed ik het met "dubbel clutch"

Nadat ik eerst moest lachen om dat tussen gas bedacht ik me dat ik dat ook vaak doe. Niet als ik gewoon effe een tandje terug ga voor een bocht ofzo, maar wel als ik rustig afrem voor een stoplicht ofzo dan ga ik dus echt met tussengas door de versnellingen heen *klik* (6-5) VROEM *klik* (5-4) VROEM *klik* (4-3) VROEM *klik* (3-2) VROEM *klik* (2-vrij) VROEM en dan stationair. Als het lang duurt doe ik af en toe nog eens VROEM.

Met vroem bedoel ik zo'n hele vlugge draai aan je gas hendel, dat het net is offie effe hoest. Klinkt gewoon lekker zonder de dbkillers.

Hmmm eigenlijk is dit een beetje posen...
 
Je moet natuurlijk gewoon rijden zoals je zelf prettig vindt, maar als je ervoor zorgt dat de motor geen kracht uitoefent op de versnellingsbak (dat is wat je bereikt door de koppeling in te trekken) dan kan het geen kwaad om zonder de koppeling te schakelen hoor, en moeilijk is het ook niet.

:^


het blok zal het niet zo erg vinden. de v-bak en je ketting des te meer :Y
:N
Ik ken de technische uitleg niet, maar ik begrijp het op volgende manier: Als je op het ogenblik dat je opschakelt, je gas lost, maak je een soort van "moment-beweging" of "koppelreactie" in je versnellingsbak die de kracht van de motor opheft. Op dat moment komen er géén (of zéér weinig) krachten vrij op op de tandwielen, waardoor je gemakkelijk kunt schakelen zonder je tandwielen te beschadigen.
 
Jah joh, gewoon zonder koppeling, ik bedoel: kom op! Dat ding zit ervoor de sier aan hé... :Z






:N

( jammer )
Om weg te rijden en om terug te schakelen.

Twee ooms van mij rijden beiden al zo'n 20 jaar motor (de één supersport, altijd kawa's, de ander tour/sport, nu al een jaar of 6 een SV650S) en vertelden mij laatst dat ze beide nooit de koppeling gebruiken bij opschakelen (behalve van 1 naar 2), ook niet tijdens rustig rijden. Voor mij het bewijs dat het met de slijtage wel meevalt...
 
Als je een zogenaamde quickshift haalt kan je het snelst schakelen
(of je moet een automaat nemen)

als je rijdt en je wilt vanaf 2verder op schakelen
kan je gewoon de pook in z'n volgende versnelling zetten
de quickshifter 'ziet' dat en ontbreekt voor een paar honderdste de onsteking
waardoor de bak tijdelijk ontlast wordt.

Deze quickshifters werken perfect (alleen die van ducati heb ik ervaring mee)
mits goed gemonteerd en afgesteld!
dus ook geen onnodige slijtage enz.

Dus op naar de winkel :W
 
Motorfietsversnellingsbakken zijn (dacht ik?) toch niet gesynchroniseerd?
Nope, want het zijn sequentiele bakken en die hebben een ander systeem.
De tandwielen zelf zijn altijd in aangrijping met het tegenoverliggende als paar.
Alleen de meenemers haken in als de betreffende versnelling gekozen is.
 
quickshift? Je kunt toch net zo gemakkelijk zonder koppeling schakelen? Doe ik ook heel vaak. Met opschakelen dan, terugschakelen gebruik ik meestal de koppeling hoewel dat ook niet perse nodig is. Als je met gevoel schakelt is er niks aan de hand, heb je de koppeling helemaal niet nodig. Volgens mij is het ook niet nadelig voor de techniek.
 
Hoe zit het eigenlijk met terugschakelen bij hoge toeren.....moet je dan tussengas geven op het moment dat je schakelt? Dit lijkt me best lastig aangezien ik niet tegelijk de voorrem kan gebruiken en gas kan geven.
 
Hoe zit het eigenlijk met terugschakelen bij hoge toeren.....moet je dan tussengas geven op het moment dat je schakelt? Dit lijkt me best lastig aangezien ik niet tegelijk de voorrem kan gebruiken en gas kan geven.
Das wel het beste, ja. Hebben koppeling en bak een stuk minder te lijden. En als je het niet doet, kan anders je achterwiel nog wel es 'blokkeren'.

Gas geven en remmen tegelijk gaat wel, hoor. Als je gashandle tenminste goed afgesteld staat. Tis ff oefenen, maar het kan wel.
 
Gewoon overstappen op een motorskoeter, lekker automaten, heb je tijdens het gasgeven nog tijd om met je linker hand de vliegen uit je neus te peuteren!



:+
 
het blok zal het niet zo erg vinden. de v-bak en je ketting des te meer :Y

En wat is er volgens jou slecht voor je ketting en versnellingsbak met schakelen zonder koppeling ipv met koppeling?

Schakelen zonder koppeling geeft (mits goed gedaan) net zoveel stress op de versnellingsbak als schakelen met koppeling. Alleen slijt de koppeling niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan