Schakelen: de juiste (snelste) manier

Ejayt

MF veteraan
30 sep 2005
3.651
14
Eindhoven
Ik heb gezocht en niet gevonden, dus bij deze mijn vraag, waarvan het antwoordt nuttig kan zijn voor alle motorrijders:

Hoe kan men het beste schakelen?

Alle schakelkoningen onder ons, probeer stapsgewijs uit te leggen hoe er snel doch zonder al te veel slijtage geschakeld kan worden.

Ikzelf hou als ik rustig aan het toeren ben meestal gewoon het gas erop tijdens schakelen. Daarbij kom ik nooit boven de 7000 toeren. Als ik hard accelereer laat ik het gas bijna helemaal terug rollen, en als hij weer aangekoppeld is, gooi ik hem weer open. Is dit een beetje goed?

:]
 
Als je hard aan het optrekken bent kun je ook opschakelen zonder de koppeling te gebruiken, als je het gas maar even "lift". Met wat handigheid kun je zo ook weer terugschakelen.
Bedoel je dat?
 
veel valt er niet over te zeggen maar "het gas erophouden tijdens het schakelen" lijkt me wat gek. Helemaal terugtoeren is ook flauwekul: zoals hierboven al stond: even lossen.

Zonder koppelen doe ik ook wel eens als ik echt vol wil door bulderen. Normaal gesproken (ont) koppel ik wel natuurlijk maar als regel geld (voor mijn fiets) wel dat hoe sneller ik het doe, hoe natuurlijker het aanvoel, dus in stapjes (want dat vroeg je) gaat het zo

stap1: denk "ik wil opschakelen"
stap2: plaats linkervoet met lichte druk onder tegen het schakelpookje
stap3: koppeling inknijpen, gas een klein beetje terug
stap4: voet omhoog brengen om te schakelen
stap5: koppeling vloeiend doch snel lossen, gas geven (gaat tegelijk)

stap 3, 4 en 5 liefst binnen zo kort mogelijke tijd afhandelen (binnen halve seconde?)
 
veel valt er niet over te zeggen maar "het gas erophouden tijdens het schakelen" lijkt me wat gek. Helemaal terugtoeren is ook flauwekul: zoals hierboven al stond: even lossen.

Zonder koppelen doe ik ook wel eens als ik echt vol wil door bulderen. Normaal gesproken (ont) koppel ik wel natuurlijk maar als regel geld (voor mijn fiets) wel dat hoe sneller ik het doe, hoe natuurlijker het aanvoel, dus in stapjes (want dat vroeg je) gaat het zo

stap1: denk "ik wil opschakelen"
stap2: plaats linkervoet met lichte druk onder tegen het schakelpookje
stap3: koppeling inknijpen, gas een klein beetje terug
stap4: voet omhoog brengen om te schakelen
stap5: koppeling vloeiend doch snel lossen, gas geven (gaat tegelijk)

stap 3, 4 en 5 liefst binnen zo kort mogelijke tijd afhandelen (binnen halve seconde?)
Bij snel optrekken gedurende "kill"
stap1: denk "ik wil snel opschakelen"
stap2: linkervoet bevond zich reeds met druk onder het schakelpookje (anders verlies je tijd)
stap3: gas even lossen en tegelijkertijd pookje omhoog (gas lossen is maar fractie van seconde gedurende opschakeling)
stap4: gashendel volledig opentrekken.
koppeling blijf je vanaf, hou maar je stuur goed vast tijdens het accelereren
 
Quickshifter eropschroeven }) hoef je bij het opschakelen je gas niet weer los te laten *D Bij een rondje op het circuit zal dit een dikke seconde schelen in tijd ;) vergeleken met "gewoon zonder koppeling opschakelen"

overgens, op straat gebruik ik ook geen koppeling om op te schakelen... je hoeft geen volgas te geven :P
 
je gaat misschien sneller door de vitessen zonder koppeling
maar dit is toch ongezond voor de vitessen
een vriend van mij zijn ambriage was kapot en heeft twee maand zonder gerede, nu gebeurt het af en toe dat hij(hij schakelde vroeger echt perfect) van zen twee naar drie, en drie naar vier in een valse neutraal schiet
 
gas vol open, effe gas loslaten, ram die versnellingenspook naar boven zonder ontkoppelen, terug gas vol open.
Is de snelste manier
 
je gaat misschien sneller door de vitessen zonder koppeling
maar dit is toch ongezond voor de vitessen
een vriend van mij zijn ambriage was kapot en heeft twee maand zonder gerede, nu gebeurt het af en toe dat hij(hij schakelde vroeger echt perfect) van zen twee naar drie, en drie naar vier in een valse neutraal schiet
Godver, tyf toch op met dat chinees gelul B| :Z
 
ik zet m bij een stoplichtsprintje altijd meteen al in z'n 6. Dat scheelt weer een hoop schakelwerk als het stoplicht op groen springt. :Y
 
ik zet m bij een stoplichtsprintje altijd meteen al in z'n 6. Dat scheelt weer een hoop schakelwerk als het stoplicht op groen springt. :Y
*proest*
bl12.gif
 
Godver, tyf toch op met dat chinees gelul B| :Z
Wat kan jij zeiken... hou toch es je klep met je irritante comments altijd :(

Als ik normaalgesproken schakel, is dat vrij vlug. Gewoon met de koppeling. Niet vantevoren druk op het pookje, want dat scheelt geen hol (als ik naast een vriend rijd die het wel doet is er geen verschil te zien)
Als ik heel snel wil schakelen draai ik het gas een stuk dicht, hop tegen pookje duwen en gas er weer op. Nu gaat dit bij de mito heeeeeeel makkelijk (heel soms zelfs perongeluk :X ), maar toch is het af te raden ivm slijtage (zoals al gezegd is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan