Schakelen gaat moeizaam

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
Bij mijn tiger 1050 met 35000 km gaat het schakelen moeizaam, vooral het opschakelen lijkt het of hij blijft haken.
Ik moet hem er echt in trekken zeg maar, dit is niet altijd zo soms gaat het gewoon soepel.
Het terug schakelen is geen probleem, koppelings kabel staat goed gespannen en in de versnelling loopt hij ook vrij als de koppeling ingeknepen is.
 
beetje laat, maar ik kwam dit tegen.

deze meneer heeft het hele link systeem en schakelpook verwijderd en een andere schakelpook direct op de schakelas gemonteerd.
schijnt goed te werken.
wellicht het proberen waard.
 
beetje laat, maar ik kwam dit tegen.

deze meneer heeft het hele link systeem en schakelpook verwijderd en een andere schakelpook direct op de schakelas gemonteerd.
schijnt goed te werken.
wellicht het proberen waard.
... aanvulling, voorgaande bericht spreekt over koppelingskabel: ik kreeg bij mijn, weliswaar ander merk motor, advies om de koppelingskabel om de x periode van jaren preventief te vervangen. Met name het inwendig kabel/teflon gaat (regen?) water met residu/slijpsel/.. etc ophopen in de kabelgroeven, uitharden en weerstand binnen-/ buiten kabel verhogen. Er zit een relatief klein spriraalveertje welke je binnenkabel/handle moet ‘terug-trekken’. Dit geeft problemen, weliswaar in status: ontkoppeld weer naar koppelen van motor naar aandrijving. Maar kan je misschien helpen?
 
beetje laat, maar ik kwam dit tegen.

deze meneer heeft het hele link systeem en schakelpook verwijderd en een andere schakelpook direct op de schakelas gemonteerd.
schijnt goed te werken.
wellicht het proberen waard.

Daar is hier op MF in het speed triple topic ook info over te vinden, volgens mij monteren ze een Yamaha pookje rechtstreeks op de as.

Welke olie je gebruikt maakt ook verschil, mijn Tiger schakelt beter met 10w50 dan met 10w40.
 
beetje laat, maar ik kwam dit tegen.

deze meneer heeft het hele link systeem en schakelpook verwijderd en een andere schakelpook direct op de schakelas gemonteerd.
schijnt goed te werken.
wellicht het proberen waard.
Op de foto staat de schakelpook nogal ver af van het motorblok. Ik kan me voorstellen dat hij aan de grond komt in een bocht.
 
Even een klein kickje in dit topic. Ben je erachter gekomen wat precies het probleem was? En hoe is dit verholpen?

Ik heb namelijk een zelfde soort probleem met mijn Speed Triple 1050 (2008), die ik nu zo'n 4 weken heb. Deze wil soms onmogelijk van de 1 naar de 2. Hogere versnellingen ook wel eens, maar minder. Schakelen gaat ook moeizamer dan bij mijn vorige Speed Triple 1050 (2007). Tevens wil de motor vooruit als ik stil sta, in de eerste versnelling, met de koppeling in. Dit lijkt een plakkende koppeling? Kwestie van koppeling loshalen en schoonmaken? Ben wel van plan 15w50 olie erin te doen ipv 10w40. Mijn vorige Speed Triple schakelde daardoor mijns inziens wat beter.

Maar nu kwam ik er afgelopen week achter dat dit veertje mist. Kan dit er iets mee te maken hebben? Heb er wel 1 besteld incl. pakkingen maar heb deze nog niet binnen.

KoppelingVeertje.jpg


Alvast bedankt.
 
Even een klein kickje in dit topic. Ben je erachter gekomen wat precies het probleem was? En hoe is dit verholpen?

Ik heb namelijk een zelfde soort probleem met mijn Speed Triple 1050 (2008), die ik nu zo'n 4 weken heb. Deze wil soms onmogelijk van de 1 naar de 2. Hogere versnellingen ook wel eens, maar minder. Schakelen gaat ook moeizamer dan bij mijn vorige Speed Triple 1050 (2007). Tevens wil de motor vooruit als ik stil sta, in de eerste versnelling, met de koppeling in. Dit lijkt een plakkende koppeling? Kwestie van koppeling loshalen en schoonmaken? Ben wel van plan 15w50 olie erin te doen ipv 10w40. Mijn vorige Speed Triple schakelde daardoor mijns inziens wat beter.

Maar nu kwam ik er afgelopen week achter dat dit veertje mist. Kan dit er iets mee te maken hebben? Heb er wel 1 besteld incl. pakkingen maar heb deze nog niet binnen.

Bekijk bijlage 1787543

Alvast bedankt.
Ja, dit veertje is erg belangrijk. Het beetje speling wat je verkrijgt door het volledig terugtrekken kabel wordt door dit veertje bewerkstelligd.
 
dat veertje doet helemaal niets qua schakelen.
vaak zit er zelfs zoveel speling op dat het veertje niets doet als de koppeling los gelaten word.
het niet willen schakelen komt doordat de koppeling niet goed vrijkomt.
probeer het eens zonder koppeling.
van 1 naar 2 is wat lastig zonder koppeling, maar moet wel kunnen bij lage toeren.
 
zit er zelfs zoveel speling op dat het veertje niets doet als de koppeling los gelaten word.

Wel een functie: dit veertje trekt de koppelingskabel terug. Doet dit veertje het niet, dus krijgt deze de kabel niet voldoende terug getrokken dan mogelijk gaat de koppeling slippen, omdat je binnenkabel vastloopt. Bij jou zit deze er niet, geen klachten met slippende koppeling dus: next. Maar wel dat een zwaar gaande koppelingskabel voor gezeik zorgt, maar is hier dan dus niet aan de orde.

Mee eens: met schakelen heeft dit niets van doen.
 
Even een klein kickje in dit topic. Ben je erachter gekomen wat precies het probleem was? En hoe is dit verholpen?

Ik heb namelijk een zelfde soort probleem met mijn Speed Triple 1050 (2008), die ik nu zo'n 4 weken heb. Deze wil soms onmogelijk van de 1 naar de 2. Hogere versnellingen ook wel eens, maar minder. Schakelen gaat ook moeizamer dan bij mijn vorige Speed Triple 1050 (2007). Tevens wil de motor vooruit als ik stil sta, in de eerste versnelling, met de koppeling in. Dit lijkt een plakkende koppeling? Kwestie van koppeling loshalen en schoonmaken? Ben wel van plan 15w50 olie erin te doen ipv 10w40. Mijn vorige Speed Triple schakelde daardoor mijns inziens wat beter.

Maar nu kwam ik er afgelopen week achter dat dit veertje mist. Kan dit er iets mee te maken hebben? Heb er wel 1 besteld incl. pakkingen maar heb deze nog niet binnen.

Bekijk bijlage 1787543

Alvast bedankt.

Heb je dit ook gelezen, @Janbros ?
 
in het vlaams zijn kleven en plakken hetzelfde en impliceren dat er geen beweging tussen beide mogelijk is ;)

In Nederland is kleven zoiets als vet tussen je handen doen. En als je ze dan uit elkaar beweegt trek je draden.
En dat komt omdat het een plakkerig product is, waar het plakken dan weer vandaan komt. ;)
 
In Nederland is kleven zoiets als vet tussen je handen doen. En als je ze dan uit elkaar beweegt trek je draden.
En dat komt omdat het een plakkerig product is, waar het plakken dan weer vandaan komt. ;)
. onoverg.,
1. door zijn gesteldheid of aard zich innig hechten (aan), plakken, vastblijven, blijven hangen: het pek kleeft overal aan; de modder kleeft aan zijn broek; de tong kleeft aan het gehemelte; er kleeft bloed aan, vaak in oneig. zin: er is bloed om vergoten; blijven kleven, vast blijven zitten; (fig.) ergens blijven wonen: hij zal daar wel blijven kleven; je kleeft er van het smeer, het is er insmerig;
2. (oneig.) vast gehecht zijn; zich vastklampen (aan): ’t rankend eiloof kleeft er aan (Staring); (fig.) onverbrekelijk verbonden zijn (met): de vloek des volks kleeft aan die naam; eigen zijn (aan): er kleven nog verscheidene gebreken aan; gehecht zijn, zich vastklampen aan; (van paarden) zich niet van andere paarden of van de stal willen laten verwijderen;
3. (absol.) de eigenschap hebben zich bij aanraking aan het aanrakende vast te hechten, plakken, kleverig zijn: pas op, het flesje kleeft; klevende klei
Kleven - de betekenis volgens Groot woordenboek der Nederlandse taal
 
Terug
Bovenaan Onderaan