schakelen met een oldtimer

Laznikoff

Rookie
8 dec 2020
20
12
Hallo!

Ik heb sinds kort mijn motor rijbewijs en heb een oude gs750 gekregen als eerste motor.
Het is een fijne motor waar wel nog aan gewerkt moet worden maar ik leer veel van het werken eraan wat goed is!

Nu als ik schakel voel het soms alsof de ketting niet goed gespannen is, een klik, het voelt eigenlijk alsof er wel speling is ergens, maar naar mijn kennis is de ketting goed gespannen!

Nu is de vraag dus; is er een verschil met schakelen met een oldtimer 1978 en de modernere motors zoals een les motor.
Dus ik bedoel dat ik gewoon meer moet opletten en nog leren met welke toeren ik schakel?

Of zou je denken dat er iets anders kan zijn dat niet goed zit?

Bedankt en groetjes
Laszlo
 

Bijlagen

  • 20201225_153128.jpg
    20201225_153128.jpg
    361,7 KB · Weergaven: 10
Welkom hier, leuke fiets om mee te beginnen.

De suzuki GS750 specifiek heb ik geen ervaring mee, er gaan vast wel wat kenners reageren.

Even wat standaard dingen:
Heb je de klik alleen bij koude motor, of ook als ie goed warm is?
Heb je de klik alleen bij 1e en 2e versnelling, of alle versnellingen?
Koppelingskabel, staat deze strak genoeg, en werkt het mechanisme zoals het hoort?
Wat voor olie zit erin, en hoe oud is de olie?
 
bedankt voor het warme welkom

Ook bij een warme motor ja

de klik is bij alle versnellingen, en het gebeurt naar mijn idee vrij snel als ik buiten de 'sweetspot' van het schakelen zit.

koppeling werkt goed, laatst gesmeerd en het mechanisme ingevet, ik zal de afstelling even dubbel checken maar die voelt goed.

Olie, dat moet ik even navragen, hij was bijgevuld toen ik hem kreeg, maar weet niet of er gewoon nieuwe is bij gegooid of het echt vervangen is!

Als de motor koud is en ik zet hem in ze 1 krijg ik een harde klik, soms zelfs een soort van dubbele klik, maar dat hoort er een beetje bij had ik begrepen van mijn rijleraar.
 
Een GS is dan misschien een oude motor, maar schakelen gaat modern op zo'n jap..
Het is geen oude engelsman of amerikaan waar rustig schakelen het advies is..

Dus als schakelen moeilijk gaat, is er wat aan de hand..
 
o ooowh, hmmn,.
Naja hij schakelt goed, maar het geeft dus een alsof je hem in ze 1 zet als hij koud is klik als je hem ze 4 zet met de juiste snelheid. Sorry is misschien wat vaag, klaagt me psycholoog ook altijd over.
 
Hartelijk, hartelijk welkom op M.-F.
Klikken in de bak, tot zelfs angstaanjagend knallen hoort er bij. Voetgangers spingen van de zebra als ik vooraan sta bij het stoplicht, honden vliegen jankend de bosjes in en de politiehelikopter draait een extra rondje. Na verloop van tijd ga je feeling krijgen met de versnellingsbak en daarmee alle bakken waar je hierna in gaat roeren en wordt het allemaal veel minder dramatisch. Geef je tussengas bij terugschakelen? Niet dat het de knal minder maakt maar de motor overstemt dan lekker.
Olie is een goeie tip, voor een paar tientjes sluit je dat uit...
 
Wederom bedankt voor het warme welkom!

er zit nieuwe olie in, en nee ik geef geen tussengas, dat ga ik zo even proberen als ik lastminute naar de vroeg sluitende supermarkt moet sprinten, bedankt voor de tip.

Ja, nou, misschien is het ook gewoon wennen, ik rij af en toe ook op mijn broers crossmotor, en dat is nog echt een totaal andere wereld, alsof je op stelten rijdt,. eng ding, voelt als iets dat je niet moet doen, maar ik merk wel dat elke keer dat ik ermee ga rijden alles echt stukken beter gaat.
 
Oude Japanners horen inderdaad gewoon goed te schakelen.
Ik denk wel dat het tegenwoordig iets mooier gaat als bij een gs750.

Koud in z'n 1 kan best met een duidelijke klak gaan.
Misschien kleeft de koppeling ook wat ?

Soms gaat opschakelen een stuk mooier als je t gewoon zonder koppeling doet.
 
Misschien is de versnellingsbak al eens onder handen genomen. Ik heb ervaring met een Bakker GS1000 waarvan de versnellingsbak is aangepast. Normaal zijn de nokken van de tandwielen recht. Bij deze waren de nokken afgeschuind (undercut). Door de afschuining grijpen de nokken in elkaar. Bij het rijden en schakelen merk je dat ook .. Mechanisch grijpen de tandwielen naar elkaar toe.

En ja, de GS series hadden sowieso wel wat mechanische bijgeluiden, geluiden die je bij een modernere fiets met waterkoeling niet hoort..
 
Wat je kan doen is de afstelling van de koppeling goed controleren,op het linker carterdeksel zit een deksel
met daar achter een stelmechaniek ,dat moet goed afgesteld staan.en moet in de juiste volgorde afgesteld worden.
Op de schakelwals zitten palletjes en veerjes,die zijn waarschijnlijk ook niet al te fit meer na zoveel jaar,dus die zou je
ook kunnen vernieuwen,slijten die te veel of breekt een veertje of worden te slap dan gaat de bak steeds slechter schakelen tot dat hij helemaal niet meer wil schakelen,verder moet de koppeling zelf ook goed zijn ,dus geen ingeslagen korf of versleten en/of kromme platen.Ik ben nog uit de tijd dat ze nieuw te koop waren en die Suzuki bakken horen gewoon goed te schakelen
zonder enge bijgeluiden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is de versnellingsbak al eens onder handen genomen. Ik heb ervaring met een Bakker GS1000 waarvan de versnellingsbak is aangepast. Normaal zijn de nokken van de tandwielen recht. Bij deze waren de nokken afgeschuind (undercut). Door de afschuining grijpen de nokken in elkaar. Bij het rijden en schakelen merk je dat ook .. Mechanisch grijpen de tandwielen naar elkaar toe.

En ja, de GS series hadden sowieso wel wat mechanische bijgeluiden, geluiden die je bij een modernere fiets met waterkoeling niet hoort..
Bij ééntje die luchtgekoeld is ook niet
 
Misschien is de versnellingsbak al eens onder handen genomen.
dat zou kunnen, want de motor lijkt wel alsof het bij een monteurs opleiding vandaan komt,. veeel rare dingen, maar ik heb gister de carb's eraf gehaald en die waren perfect schoon van binnen wat dan ook weer verassend is aangezien van buiten dit ding totaal geRacht is!
op het linker carterdeksel zit een deksel
met daar achter een stelmechaniek
Ga ik doen! dankje voor de tip,. ja onderdelen zoeken is niet zo makkelijk, maar dingen bekijken en schoonmaken helpt al en ik leer er veel van steeds.
 
welke raad je aan voor een oude Suzuki? Ik ga komende weken er nog flink aan klussen en daarna de olie vervangen

Ik flikker er altijd huismerk Roukama in, en als ik geen zin heb om te wachten die rommel van de Action. Het is een Suzuki hè, daar kun je zelfs in pissen als er geen olie beschikbaar is 👍
 
welke raad je aan voor een oude Suzuki? Ik ga komende weken er nog flink aan klussen en daarna de olie vervangen

Nooit, nooit, nooit maar dan ook nooit, nooit naar goeie olie vragen, niet doen, stop daarmee. Hou daar mee op...

Je topic wordt een olietopic met 232585 meningenen gaat op slot met een verwijzing naar het grote olietopic waar al die meningen nog een keer in staan en waar je ook niet wijzer van wordt.
in brikken gaat wat je dealer of winkeltje heeft staan, 10W40 halfsynth voor motorfietsen, meer hoef je niet te weten
 
Ik flikker er altijd huismerk Roukama in, en als ik geen zin heb om te wachten die rommel van de Action. Het is een Suzuki hè, daar kun je zelfs in pissen als er geen olie beschikbaar is 👍
Roukama is eerder rommel dan die van de Action. :P
Ik heb in diverse GSX'en de 10W40 gehad, maar na het overstappen op de Techno 5W40 ging het schakelen ineens boterzacht. :}
Bij eentje heb ik de koppelingsveren vervangen omdat de koppeling licht slipte hoger in toeren.
Daarna perfect. :t
 
hahaha, okeeeeeeee, de sfeer is gezet,. Nou ja kijk in me tractor kots ik meestal de drank van gister, maar als ik daarmee een vastloper heb is dat meer een probleem voor de andere 'weggebruikers',.
Als me suzuki een vastloper heeft is dat toch wel echt mijn probleem, dus ik doe wel me best alles motorisch meteen goed te doen zodat als er iets verkeerds gaat het niet komt omdat ik hem slecht heb onderhouden!
Maar dat hebben gezegd,
ik zal niet meer in het openbaar vragen naar goede olie,
<3
 
Terug
Bovenaan Onderaan