schakelen met koppeling

timmy11

Rookie
3 aug 2004
3
0
deurne
ik moet leren schakelen op een crossmotor met koppeling alleen ik weet niet hoe dat moet weet iemand hoe dat moet??
weet iemand een website waar dat precies opstaat of kan iemand gewoon in een e-mail zette hoe dat moet??
mijn e-mail=bergje_1@hotmail.com
alvast bedankt
groetjes tim
 
Ga op de motor zitten.
Plaats je linker voet op het pedaal links van de motor.
Plaats de voet op het schakelpedaal, maar oefen geen druk uit.
Plaats de linkerhand op de linker helft van het stuur van de motor.
Met strekt de vingers en plaats deze over de koppelings hendel.
Knijp de hendel naar het stuur.
Als de hendel ingeknepen is kan men de voet naar beneden bewegen om zo de eerste versnelling in te schakelen.
Koppeling op laten komen, beetje gas bijgeven en je rijdt.
2e versnelling en hoger is de versnellingpook met de tenen omhoog bewegen, waarbij steeds de bovengenoemde handeling herhaald wordt.

:+
 
FF opletten bij opkomen koppeling..
te weinig gas of te snel opkomende koppeling op is afslaande motor
genoeg gas en te snel opkomende koppeling is wheely/achterover
Teveel gas en goed opkomende koppeling is wheely/achterover
genoeg gas en te langzaam opkomende koppeling is hoop herrie en heel langzaam wegkomen.

Laatste optie lijkt me de beste als je aan het oefenen bent, dus vooral in het begin de koppeling langzaam laten opkomen ;) na een paar keer krijg je de feeling wel ervoor.

achterover gaat normaal niet zo snel maar op crossertjes wel geloof ik
 
ik moet leren schakelen op een crossmotor met koppeling alleen ik weet niet hoe dat moet weet iemand hoe dat moet??
weet iemand een website waar dat precies opstaat of kan iemand gewoon in een e-mail zette hoe dat moet??
mijn e-mail=bergje_1@hotmail.com
alvast bedankt
groetjes tim
Wat voor crossmotor is dat eigenlijk?
 
Of het is de 11e timmi op dit forum, of hij is 11 :) Jong geleerd is oud gedaan.

Ik leerde ook schakelen en wegrijden op een crosmoter (wel maar 80 cc) maar heb ook diverse malen de lucht liggen te bekijken vanaf 180 graden gestrekt. Gewoon op mul zand doen, dan slipt ie wat meer, maar is een stuk veiliger voor jou en de motor.
 
Heb een tijd geleden leren schakelen op een MT5, heeft me 1x mijn achterlicht unit gekost :9
 
Laatste optie lijkt me de beste als je aan het oefenen bent, dus vooral in het begin de koppeling langzaam laten opkomen ;)
:^

[me]4takter kan zich nog goed de schrik herinneren toen hij op zijn 15e met zijn eerste SS-je bij de eerste poging weg te rijden meteen op zijn achterwiel richting de auto van de buurman ging.[/me]
 
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de 1 naar boven is en de rest naar beneden.....Dat is namelijk wel vaker zo.
Als dat zo is zul je dat meteen merken aan het feit dat het optrekken wat lastiger wordt zonder horten en stoten als je om op te trekken naar beneden schakelt.
Is even wennen maar daarna is het eigenlijk best fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan