Schakelen & (ont-)koppelen

Chase_this

MF veteraan
24 nov 2007
1.929
0
Den Haag
Hallo Technisch MF volk..

Ik heb het idee dat mijn 1000fje niet helemaal ontkoppelt als ik de koppeling volledig in knijp.. Als ik schakel en de motor maakt nog een beetje toeren (of tot 2000 toeren door choke) dan wil die eigenlijk niet goed in de versnelling..

Maar de koppeling lijkt niet te slippen. Als die op de bok staat in de eerste versnelling dan wil het wiel een beetje draaien maar staat ook zonder kracht te zetten stil (ik dacht dat een beetje draaien normaal was?).

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Overigens is 3 maandjes terug de olie vervangen, maar wel voor gezonde A-merk (weet niet meer wat) olie, geschikt voor natte platen..

(Ont-)koppelen gaat hydraulisch..
 
als je zegt dat als je hem in zun 1 zet op de bok en het wiel makkelijk tegen kunt houden, dan zou het zo maar kunnen zijn ,dat je :of je koppeling moet afstellen ,of dat je koppeling is versleten .
En dat kun je proberen door even te gaan rijden in zun 5 (+- 80 km/h) en dan vol het gas open te draaien.
 
Volgens mij is dat normaal. ;)
Alleen zou ik wel de choke terugdraaien naar 1500 toeren voordat ie in de versnelling getrapt wordt. :Y
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat normaal. ;)
Alleen zou ik wel de choke terugdraaien naar 1500 toeren voordat ie in de versnelling getrapt wordt. :Y

Hoe werkt dat als je al rijdt dan.. dus zeg van 3 naar 2 (choke is er dan al af) wacht je dan totdat het aantal toeren tot onder de 1500 is gezakt??? Bij mij is het bijna 1 handeling, koppeling in en direct tik naar 2.. :?
 
als je zegt dat als je hem in zun 1 zet op de bok en het wiel makkelijk tegen kunt houden, dan zou het zo maar kunnen zijn ,dat je :of je koppeling moet afstellen ,of dat je koppeling is versleten .
En dat kun je proberen door even te gaan rijden in zun 5 (+- 80 km/h) en dan vol het gas open te draaien.

Met de koppeling in he...

Hij staat niet in 1 keer stil ofzo, maar tis niet zo dat ik echt veel kracht moet zetten met mijn been... Wat moet ik merken dan als ik vol gas geef in zijn 5 (bedoel je hiermee hoogste versnelling? 1000f gaat tot 6 namelijk)..
 
Laatst bewerkt:
ok dacht dat je hem in zun 1 had staan met koppeling los ,maar dat is dus niet zo.

Gewoon in zun 5 80 gaan rijden ,en dan volgas geven. als de toeren omhoog schieten en je snelheid niet dan is je koppeling versleten.
 
ok dacht dat je hem in zun 1 had staan met koppeling los ,maar dat is dus niet zo.

Gewoon in zun 5 80 gaan rijden ,en dan volgas geven. als de toeren omhoog schieten en je snelheid niet dan is je koppeling versleten.

Nee dat is niet het geval.. Ik rijd dagelijks een 80 kilometer snelwegzone uit :) (en in dus :/ ) en dan maakt ie wel toeren en snelheid..
 
Hoe werkt dat als je al rijdt dan.. dus zeg van 3 naar 2 (choke is er dan al af) wacht je dan totdat het aantal toeren tot onder de 1500 is gezakt??? Bij mij is het bijna 1 handeling, koppeling in en direct tik naar 2.. :?

Ah, bedoel je het zo.
Ik bedoelde het bij stilstand van neutraal naar 1e versnelling schakelen.

Maar idd, zoals je het nu beschrijft is het wel logisch dat je direct naar de juiste versnelling schakelt, zonder te wachten op je toerental. :Y Dat moet gewoon soepel kunnen gaan.
 
~
Hallo Technisch MF volk..

Ik heb het idee dat mijn 1000fje niet helemaal ontkoppelt als ik de koppeling volledig in knijp.. Als ik schakel en de motor maakt nog een beetje toeren (of tot 2000 toeren door choke) dan wil die eigenlijk niet goed in de versnelling..

Maar de koppeling lijkt niet te slippen. Als die op de bok staat in de eerste versnelling dan wil het wiel een beetje draaien maar staat ook zonder kracht te zetten stil (ik dacht dat een beetje draaien normaal was?).

~
Als t achterwiel langzaam draait in de versnelling(op de middenbok) met koppeling in is normaal.Als je t wiel dan ook nog redelijk eenvoudig kunt tegenhouden lijkt er dus met t ontkoppelen niks mis.
Als ie niet goed ontkoppelt wil ie ook niet goed vanuit de 1 in zn vrij.Dat moet je dan tijdens n rit al eens gemerkt hebben.
Is het tijdens opschakelen of terugschakelen?Kan slijtage van de bak zijn..Hoeveel km heeft ie gelopen?
 
Laatst bewerkt:
Bij die km stand zal de bak nog wel goed zijn.Maar als ik t goed begrijp schakelt ie beter als ie warm is?Dan is er niks aan de hand..

Als die warm is gaat ie wel beter naar 1 vanuit vrij.. opschakelen gaat soms wel gewoon goed soms niet ( als het niet goed gaat maakt ie wel altijd nog wat toeren, die zijn dan nog terug aan het zakken zeg maar)..
 
Maar dan zou je last hebben van een slippende koppeling toch?

Nee, dat hoeft helemaal niet. Het één heeft niets met het ander te maken.
De normale toestand van de koppeling is ehh.... gekoppeld. Als de platen niet versleten zijn en de diafragmaveren genoeg druk leveren, slipt de koppeling niet. Een kapotte kabel of te weinig hydraulische druk heeft daar niets mee te maken.
Ga je vervolgens het koppelingshandle inknijpen en de platen komen onvoldoende van elkaar, dan krijg je het probleem dat jij omschrijft.
 
Nee, dat hoeft helemaal niet. Het één heeft niets met het ander te maken.
De normale toestand van de koppeling is ehh.... gekoppeld. Als de platen niet versleten zijn en de diafragmaveren genoeg druk leveren, slipt de koppeling niet. Een kapotte kabel of te weinig hydraulische druk heeft daar niets mee te maken.
Ga je vervolgens het koppelingshandle inknijpen en de platen komen onvoldoende van elkaar, dan krijg je het probleem dat jij omschrijft.
:^
 
Nee, dat hoeft helemaal niet. Het één heeft niets met het ander te maken.
De normale toestand van de koppeling is ehh.... gekoppeld. Als de platen niet versleten zijn en de diafragmaveren genoeg druk leveren, slipt de koppeling niet. Een kapotte kabel of te weinig hydraulische druk heeft daar niets mee te maken.
Ga je vervolgens het koppelingshandle inknijpen en de platen komen onvoldoende van elkaar, dan krijg je het probleem dat jij omschrijft.

Dank u..
 
Ik doe altijd : koppelen , gas terug, schakelen, gas erop , koppelen ,gas terug , schakelen , gas erop , koppelen , schakelen, gas erop, ontkoppelen, gas los, koppelen , schakelen, remmen , koppelen.
Gaat best goed :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan