Schakelen: **TSJJJKLAAAKKKK*

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Iemand enig idee of dit wel goed is? Soms als ik redelijk op snelheid ben, afrem en vervolgens rustig terugschakel naar zijn 1 dan krijg ik af en toe zo'n mega TSJJKLAKKK!!! te horen.... :X

Is dit erg?? :X
 
Laatst bewerkt:
Het klopt dat het TSJJJKLAAAKKKKEN af en toe voorkomt bij het terugschakelen.
Ik heb gelezen op het forum dat het geen kwaad kan, ik kan mijzelf zelfs topics hierover herinneren.

ff zoeken dus, ik geloof alleen dat het geen TSJJJKLAAAKKKKEN is wat je moet zoeken, dan heb je niet zo veel reacties.

Greetz,

R6tim
 
Iemand enig idee of dit wel goed is? Soms als ik redelijk op snelheid ben, afrem en vervolgens rustig[/b] terugschakel dan krijg ik af en toe zo'n mega TSJJKLAKKK!!!! te horen.... :X

Is dit erg?? :X



Anders moet je eens honderd rijden in zijn 2 en dan in neutraal schakelen en dan weer in zijn 2 zonder af te remmen.

Dan TSJJKLAKKKT die pas echt! :X
Ze zeggen dat het geen kwaad kan maar ik heb het tot nu toe pas 1 keer gehad en ik ben niet van plan om het nog een keer te doen. :N

Klinkt niet bepaald gezond. B|

Ik geef altijd tussen gas als ik terug schakel, dan schakelt die soepeler. ;)
 
Hmja maar weet iemand hoe dit komt? Wat gebeurd er eigenlijk in dat schakelblok zodra dit geluid zich voordoet?
 
je schakelt zeker terug zonder je gas iets open te laten?

Dan maakt het wel herrie ja
 
kan geen kwaad, heb het bij mijn motor ook gehad, en heb wel geteld 12 dealers gebeld met de vraag of het schadelijk was, e ze zeiden allemaal dat het een yamaha kwaal is
 
Het schijnt bij cardan aandrijving meer voor te komen. Heb zelf een BMW gehad die het deed, heb nu een 1100 Dragstar en die doet het ook. Leuk detail: als je voorzichtig druk uitoefent met je voet (ik neem aan dat je met je voet schakelt..) en het gas langzaam terug laat lopen, dan glijdt ie erin ZONDER KOPPELING. Lukt zowel bij op als terugschakelen. En dan hoor je het geluid niet. Maar ja, lijkt me ook niet de bedoeling, én het schakelt niet zo snel.
 
ALs je hard genoeg op de schakelpook gaat stampen en flink aan het gas jengelt TSJJKLAKKKT't ie vanzelf in elke versnelling!
 
Hmja maar weet iemand hoe dit komt? Wat gebeurd er eigenlijk in dat schakelblok zodra dit geluid zich voordoet?

De eerste versnelling is een erg grote verhouding tussen de tandwielen. Je ingaande as draait dan erg snel en de uitgaande as erg langzaam (logisch). Als je naar 1 terugschakelt rij je al niet zo snel, en bovendien passeer je de neutraalstand waarin de aandrijving van de uitgaande as vanaf je achterwiel (gezien in de versnellingsbak) ook wegvalt. Je bak komt dan praktisch stil te staan en als je dan doorschakelt naar 1 moet die bak ineens weer flink snel gaan draaien. Ook is de 1e versnelling vaak niet gesinchroniseerd*, waardoor de tandwielen niet van te voren op snelheid gebracht worden.
De nokken pakken vervolgens met een flinke snelheid een stilstaand tandwiel op en dat geeft een klunk of kloink of whatever soort geluid.

*voor wie niet weet wat sinchronisatie is in een versnellingsbak: dat zijn kleine (frictie) schijven die voordat de versnelling ingelegd wordt het tandwiel waar de nokken in moeten gaan vallen door middel van frictie min of meer al op de goede snelheid brengen, zodat de nokken niet al het werk moeten doen tijdens het inschakelen van een andere overbrenging. Hierdoor gaat het schakelen gepaard met minder geluid en een soepelere aangrijping.
 
Geen idee wie of wat het is, ik zag hem op een ander forum en wilde hem zelf ook gebruiken :+ Jij enig idee? :+
Dat is die boer op die trekker die knalhard wordt ingehaald toch?

Maareh, zeker ook eerst auto gereden. dan hoor je nooit wat tenzij je vergeet om de koppeling in te trappen.

Ik kan nog steeds niet wennen aan dat geklak bij het schakelen op een motor -O-
 
Probeer te voorkomen dat je hem in z`n vrij zet onder het rijden. gebeurt dit toch ,minder eerst wat toeren voordat je hem in z`n 1 of 2 zet. Dan zal die niet zo hard klakken. ;)
 
kan geen kwaad, heb het bij mijn motor ook gehad, en heb wel geteld 12 dealers gebeld met de vraag of het schadelijk was, e ze zeiden allemaal dat het een yamaha kwaal is

Ik heb het met al mijn motoren gehad, ik vraag me af of er motoren zijn die NIET tsjak-klakken.
 
Motoren maken standaard al een iets harder geluid als ze terug in de eerste moeten maar met name de Yamaha's staan bekend dat ze een flinke klak geven als ze terug in die "1" moeten. Is onlangs in de motorbladen (in MOTOR-magazine) een ingezonden brief over geweest. Met name de R6'jes en de Fazer600 zijn ook erg bekend met dit probleem.

Klinkt een beetje zuur aan je motorhart dat geros onderin, maar technisch levert het geen schade aan je motor op :) .

Remedie die ik vaak heb gehoord, is om d'r Castrol Olie in te mikken. wellicht het proberen waard ?
 
Nouuu.. als ik van de 2 naar de 1 terugschakel.. dan voel ik ff dat de hele brommer een schok geeft, zon grote KLAAAAAAAKK is dat.. verder eigelijk gen ervaring :P En ja, ik heb een Yamaha DT:p
 
Terug
Bovenaan Onderaan