Schakelen: **TSJJJKLAAAKKKK*

Mijn VTR heb het ook.

Wat ik doe om het te verminderen is voor het verkeerslicht op het laatste moment (dus net voordat je stil staat) de motor in de eerste versnelling drukken door licht druk te geven op het pedaal en daarna de koppeling in te knijpen. Dan valt ie er zonder herrie in :Y

De VFR van mijn vrouw ('86) heb het gek genoeg niet :?
 
Best simpel: We hebben gewoon met z'n allen de versnelling niet in orde!:D
 
ik schakel bijna nooit terug naar 1 rijdend, pas als ik stil sta of echt stapvoets rij
 
M'n CX maakt zoveel herrie, hoor het niet, maar voel het wel. ;)

Overigens op de R6 van Marjolein is het is wel hoorbaar en voelbaar, maar het grappige is, als je 'vloeiender' rijdt, zeg maar meer in de aard van het beestje (alleen op afgesloten weg, hoor meneer de agent O-) ) lijkt het wel beter te gaan.
 
[me]Nightbat® bij stoplicht
[/me]


*KLAKkkRakLAKklaK*

"......."

Toeschouwer: "Volgens mij istie nu kapot"

"Nahhh, gewoon nog een beetje koud"
[me]Nightbat® rijd weg[/me]
 
Anders moet je eens honderd rijden in zijn 2 en dan in neutraal schakelen en dan weer in zijn 2 zonder af te remmen.

Dan TSJJKLAKKKT die pas echt! :X
Ze zeggen dat het geen kwaad kan maar ik heb het tot nu toe pas 1 keer gehad en ik ben niet van plan om het nog een keer te doen. :N

Klinkt niet bepaald gezond. B|

Ik geef altijd tussen gas als ik terug schakel, dan schakelt die soepeler. ;)

Nog erger....


Keihard accelereren in zn 1, misschakelen (ja ik weet het |( )

Terug in zn 1 omdat je hard moet afremmen...

trrrrrrKLAK... '(

Niet stuk gelukkig, maar het is niet bepaald goed...


Ik heb nog nooit zo'n hekel aan mezelf gehad :( :r :P
 
Dat TSJKAKAJK heb ik wel vaker bij de eerste versnelling, maar eerste versnelling gebruiken alleen bij stilstand is koekblik stijl. Met de motor moet je een beetje doorrijden en tevens is het de ideale wheely versnelling :P

Soms heb ik wel rrrrrrrattellll :X en dan zit ie in leegte. :X Daarna ram ik hem een versnelling in en is het wee raraakkaraarrattell :X :+
 
Dat TSJKAKAJK heb ik wel vaker bij de eerste versnelling, maar eerste versnelling gebruiken alleen bij stilstand is koekblik stijl. Met de motor moet je een beetje doorrijden en tevens is het de ideale wheely versnelling :P

Soms heb ik wel rrrrrrrattellll :X en dan zit ie in leegte. :X Daarna ram ik hem een versnelling in en is het wee raraakkaraarrattell :X :+

Als je dat hebt, en de ruimte hebt, moet je afremmen tot een kmtje of 20, ff terugschakelen en weer knallen.

Dan is er niks aan de hand.
 
Iemand enig idee of dit wel goed is? Soms als ik redelijk op snelheid ben, afrem en vervolgens rustig terugschakel naar zijn 1 dan krijg ik af en toe zo'n mega TSJJKLAKKK!!! te horen.... :X
Yamaha hè :Y Je had die Diversion van mij eens moeten horen als ik 'm koud in z'n één trapte... Die TSJJKLAKKKte pas écht :P
 
Neeee mijn Yamaha FZS600 dan.... damn das pas erg!

Maar idd, alleen bij (bijna) stilstand naar zijn 1 hoor :Y

Maar ben blij te horen dat ik niet de enige ben ;)
 
full


Als je die versnellingsbak bekijkt (ZXR750) dan is het in mijn ogen niet zo vreemd dat je wel eens rare 'TJSKKKLLAAKKK'-geluiden hoort.
Die rood omcirkelde tanden worden bij het schakelen gewoon in elkaar gedrukt. Ok, dat moet je koppeling opvangen, maar zo'n tandwiel heeft ook wel wat gewicht wat ineens afgeremt moet worden naar de snelheid van het volgende tandwiel... En aangezien er 0,0 slip mogelijk is rag je in weze 2 tandwielen gewoon draaiend op verschillende snelheden in elkaar.
 
Alle motoren die ik tot nu toe in m'n leven tegen gekomen ben maken een "KLAK" geluid als je'm in z'n 1 schakeld. Vooral vanuit neutraal, stilstaand. De ene iets meer als de ander natuurlijk. Mijn lesmotor (Honda CBF) doet het ook behooooorlijk, inclusief een korte tik op de aandrijving waardoor de motor soms een centimertje naar voren springt als je de rem er niet op hebt...
 
SWF anim van een versnellingsbak, te openen in een flash player.

(Eigenlijk een vertraagbak !!! blok maakt meer toeren dan het wiel(en).)

Je kunt dan zelf schakelen en zien wat er gebeurd.

Ik heb eens gelezen op een forum dat je de olie met de specificaties van de fabrikant het beste kunt gebruiken, de Suz VX800 is hier ook gevoelig in, ik heb er zelf 1 en ken dit "probleem".

Het kan zijn/gebeuren dat de koppelingsplaten iets plakken waardoor de bak sneller/langzamer draait dan de bedoeling is.

Grtzzz Simon.


Bijlage: gearbox.swf
 
Laatst bewerkt:
heb laatste tijd paar maanden niet meer gehad op mijn fzr, maar had het wel altijd, als je van wat hogere toeren terug naar de 1 wilde gaan.

of als je van vrij naar 2 wilt of 1.

dacht dat ik dat hele ding had gesloopt haha, maar als meerdere mensen het al tijdje hebben zal het wel "goed" zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan