Schakelen van 1ste naar 2de versnelling gaat moeizaam!

P@ul!

MF veteraan
27 okt 2007
2.699
0
Den Haag
Beste medeforumers,

Sinds 3 weken gaat het schakelen met mijn nieuwe cbr (4 maanden oud) wat moeizaam... Van de 1ste naar de 2de versnelling gaat stroef. Toen het net begon, viel het nog wel, maar na 3 weken gaat het toch was lastiger... Wat opmerkelijk is, is dat het na een paar minuten rijden wel beter wordt! en na ca. 5 a 10 km is het alweer prima!

Heeft dit met de kou te maken of is het iets anders?

Probleem? En belangrijker: oplossing?

Greetz
 
Dikkere olie met het koude weer?

Controleer ook ff al je scharnierpunten van schakelhevel, vebindingsstang enz. enz.
Kan best zijn dat alles wat stroever loopt met al die pekel op de weg..
 
Beste medeforumers,

Sinds 3 weken gaat het schakelen met mijn nieuwe cbr (4 maanden oud) wat moeizaam... Van de 1ste naar de 2de versnelling gaat stroef. Toen het net begon, viel het nog wel, maar na 3 weken gaat het toch was lastiger... Wat opmerkelijk is, is dat het na een paar minuten rijden wel beter wordt! en na ca. 5 a 10 km is het alweer prima!

Heeft dit met de kou te maken of is het iets anders?

Probleem? En belangrijker: oplossing?

Greetz


Ik denk dat als je een stukje rijdt, dat je olie dan wel warm wordt. dan krijgt hij zijn eigenschappen wat het schakelen wat gemakkelijker maakt.
Ikzelf heb ook een cbr van dit jaar en het schakelen is bij mij ook slechter aant gaan naarmate tijd, heb er al 12dkm op wel. Maar in begin schakelde die dus vele beter dan nu. Maarja we hebben garantie toch, als de boel afbreekt })
 
Daar heb ik dan weer een vraag op.

Is het dan niet slechter voor je versnellingsbak(onderdelen) om met koude olie te rijden en te schakelen. Denkend aan slijtage. :?

Normaal moet de olie ook opwarmen, maar met dit weer duurt het wel lang.
 
inderdaad daar heb je volkomen gelijk in,
in het algemeen is het niet gezond om met dit pekelweer rond te rijden denk ik.

Daarmee dat sommige zich ook een pekelfiets aanschaffen, dacht ik

ikzelf hou mijn fietsje gewoon binnen totdat het wat beter weer is.
 
Beste medeforumers,

Sinds 3 weken gaat het schakelen met mijn nieuwe cbr (4 maanden oud) wat moeizaam... Van de 1ste naar de 2de versnelling gaat stroef. Toen het net begon, viel het nog wel, maar na 3 weken gaat het toch was lastiger... Wat opmerkelijk is, is dat het na een paar minuten rijden wel beter wordt! en na ca. 5 a 10 km is het alweer prima!

Heeft dit met de kou te maken of is het iets anders?

Probleem? En belangrijker: oplossing?

Greetz
op 't achterwiel?
 
in de boekske van mijn cbr600rr, dus zal wel ongeveer hetzelfde zijn als de cbr f.
Wel zelf te vertalen ik ken de onderdelen van een motorfiets totaal niet.
bij het moeilijk schakelen:
-improper clutch operation.
-improper oil viscosity.
-bent shift fork.
-bent shift fork shaft.
-bent fork claw.
-damaged gear shift cam.
-loose stopper plate bolt.
-damaged stopper plate and pin.
-damaged gearschift spindle.

dit staat dus bij moeilijk schakelen
 
Rij gewoon even bij je dealer langs, die heeft het toch niet druk nu, je weet maar nooit, misschien wat bijstellen (koppelingkabeltje ofzo), of het moet het kleven van de platen zijn bij koude olie, dan werkt bij de dealers alles perfect, want dan is tie warm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan