schakelen zonder koppeling, hoe?

brrrrrt, rijden rijden rijden. voet iets omhoog drukken ala druk op je pookje zetten gas een fractie van een seconde los laten en hij klikt er zo in!
 
aan de rechterkant van je motorblok zit een rond deksel, boutje of 6 losdraaien, hierachter zitten een aantal ronde platen welke met veren bijeengedrukt worden. dit in zijn geheel verwijderen en dan kun je..... euh... :+
 
Stelletje snurkers hier. Als JIJ niet kan schakelen zonder ontkoppelen wil het nog niet zeggen dat het slecht is voor de koppeling.


Als je eenmaal het truukje doorhebt dan kan het omhoog en omlaag schakelen zonder koppeling gedaan worden. En dat ZONDER schade aan het blok.

Sterker nog, ik vermoed dat schakelen zonder koppeling zelfs nog beter is omdat je niet onnodig met een slippende koppeling rijd.
 
Stelletje snurkers hier. Als JIJ niet kan schakelen zonder ontkoppelen wil het nog niet zeggen dat het slecht is voor de koppeling.


Als je eenmaal het truukje doorhebt dan kan het omhoog en omlaag schakelen zonder koppeling gedaan worden. En dat ZONDER schade aan het blok.

Sterker nog, ik vermoed dat schakelen zonder koppeling zelfs nog beter is omdat je niet onnodig met een slippende koppeling rijd.

sorry hoor, maar afschakelen zonder koppeling kan nooit goed zijn, dus wat je zegt klopt niet
 
Laatst bewerkt:
Ik lees die vraag wel vaker, maar waarom wil je dat doen? Omdat het 'sneller' is?

het is ook sneller.

Ik doe het bijna nooit, maar je trekt er zeker sneller van op.
Ben wel benieuwd hoe het technisch in elkaar steekt en of het echt geen kwaad kan.
2 maten van mij leerden het gewoon bij rijles overigens.
 
Laatst bewerkt:
Doe ik al jaren, maar alleen opschakelen en vanaf de 2e versnelling.

Gas geven, beetje druk omhoog op het versnellingspedaal, gas een fractie terug en je voelt het pedaal zo in de volgende versnelling klikken. Schakelt sneller en makkelijker.
Terugschakelen doe ik niet op die manier, dan is het wachten op verhoogde slijtage/schade.
 
Dat is me op de rijlessen zo vaak per ongeluk gebeurd :X Van de 2 naar de 3 tijdens de snelle slalom :P
 
Dubbelclutchen van 5 naar 6, dat wil ik zien! :+

Mijn fiets heeft geen 6 :+

Vroegâh, voordat er zoiets bestond als de synchromeshversnellingsbak schakkelde men uitsluitend met dubbelclutchen! Nu is het dus niet zo noodzakelijk meer :)

Tegenwoordig in de racerij (met koekblikken) nog wel met terugschakelen geloof ik :?

Als je net als ik geen motortechnische achtergrond hebt kan het best leuk zijn om dingen zoals versnellingsbakken eens op de googlen!

Transmission Guide: Everything You Need to Know - Carbibles

Voor als het slecht weer is ^^ ;)
 
Laatst bewerkt:
sorry hoor, maar afschakelen zonder koppeling kan nooit goed zijn, dus wat je zegt klopt niet


M.a.w. je hebt er geen drol verstand van.


Mits goed uitgevoerd is terug schakelen zonder koppeling zelfs minder belastend voor je motor.

Koppelen is niks anders dan het laten slippen van je koppelingsplaten.
 
~Opschakelen, vanne 1 t/m???, zonder koppeling is geen enkel probleem en als het met belijd gedaan wordt geeft het ook geen problemen. . . terugschakelen; idem, het enige verschil is van inplaats 'n fractie het gas te lossen, om 'n fractie gas te geven, het toerental gaat dan (uiteraard) omhoog, en hij valt dan moeiteloos in 'n versnelling lager. . . . Wie er het fingerspitzengefuhl voor heeft rijdt zelfs zonder koppeling weg en heeft hem voor hij stilstaat in z'n "neutraal" staan. . . . En wie denkt dat dat allemaal kan door het korte pookje, die heeft het mis, bij 'n auto werkt het net zo. . . . . . En zoals met alles in het leven, de één heeft het gewoon sneller te pakken als de ander, (en sommige leren 't nooit) . . . . . .
 
Terug
Bovenaan Onderaan