schakelen zonder koppeling, hoe?

Schakelen zonder koppeling is niet zo ingewikkeld. Gewoon proberen en je merkt dat je met een beetje druk op de versnelling en een beetje gas los heel soepel en snel kunt schakelen. (en hij komt minder snel per ongeluk in de vrij!)

Wegrijden zonder koppeling is een grotere uitdaging. Een trucje van mijn rijinstructeur die een keer een lesmotor terug moest rijden waarvan de koppelingskabel gebroken was. (rennen, springen, trappen)
 
Schakelen zonder koppeling is niet zo ingewikkeld. Gewoon proberen en je merkt dat je met een beetje druk op de versnelling en een beetje gas los heel soepel en snel kunt schakelen. (en hij komt minder snel per ongeluk in de vrij!)

Wegrijden zonder koppeling is een grotere uitdaging. Een trucje van mijn rijinstructeur die een keer een lesmotor terug moest rijden waarvan de koppelingskabel gebroken was. (rennen, springen, trappen)

Deze is helemaal waar gaat prima schakelen zonder koppeling. starten is wat lastiger.
 
\Opschakelen, vanne 1 t/m???, zonder koppeling is geen enkel probleem en als het met belijd gedaan wordt geeft het ook geen problemen. . . terugschakelen; idem, het enige verschil is van inplaats 'n fractie het gas te lossen, om 'n fractie gas te geven, het toerental gaat dan (uiteraard) omhoog, en hij valt dan moeiteloos in 'n versnelling lager. . . . Wie er het fingerspitzengefuhl voor heeft rijdt zelfs zonder koppeling weg en heeft hem voor hij stilstaat in z'n "neutraal" staan. . . . En wie denkt dat dat allemaal kan door het korte pookje, die heeft het mis, bij 'n auto werkt het net zo. . . . . . En zoals met alles in het leven, de één heeft het gewoon sneller te pakken als de ander, (en sommige leren 't nooit) . . . . . .


moet je mij eens uitleggen hoe je zonder koppeling vertrekt vanuit stilstand (en niet eerst wat snelheid erin lopen)

een 2-cil kan nog afslagen aan 10kmh
volgens mij is het onzin wat jij loopt te zeggen
heb nog nooit iemand zonder koppeling weten vertrekken in een auto en tijdens de motogp ook nog nooit

als jij van neutraal naar één gaat zonder koppeling moet je al een heel soepele motor hebben die van dat kleine schokje voorwaarts aan kan blijven (misschien dat het met een 6-in-lijn lukt)
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook wel een vraagje dan dat hier wel op aansluit denk,
Ik heb nog wel eens regelmatig dat ik 'm per ongeluk in zn vrij zet (vaak tussen 2e en 3e versnelling bij snel optrekken).
Hierdoor kom ik dus in de situatie van +- 140km/u in z'n vrij. Hoe krijg ik 'm dan veilig in z'n 3?
Meestal heb ik geen idee, dus laat ik 'm maar zoveel mogelijk uitrollen en dan trap ik m gewoon hard in z'n 2 als mn snelheid wat lager wordt... (edit: overigens wel altijd met koppeling in, maar toch blijft ie dat een behoorlijk klap vinden)

Maar als ik goed begrijp zou ik dus ook flink gas kunnen geven, gas even los en dan trappen?
Vind 't allemaal nog moeilijk te behappen :P
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook wel een vraagje dan dat hier wel op aansluit denk,
Ik heb nog wel eens regelmatig dat ik 'm per ongeluk in zn vrij zet (vaak tussen 2e en 3e versnelling bij snel optrekken).
Hierdoor kom ik dus in de situatie van +- 140km/u in z'n vrij. Hoe krijg ik 'm dan veilig in z'n 3?
Meestal heb ik geen idee, dus laat ik 'm maar zoveel mogelijk uitrollen en dan trap ik m gewoon hard in z'n 2 als mn snelheid wat lager wordt... (edit: overigens wel altijd met koppeling in, maar toch blijft ie dat een behoorlijk klap vinden)

Maar als ik goed begrijp zou ik dus ook flink gas kunnen geven, gas even los en dan trappen?
Vind 't allemaal nog moeilijk te behappen :P
Misschien bij die snelheid dan ook handiger hem naar zn 3 te drukken? :+
 
Misschien bij die snelheid dan ook handiger hem naar zn 3 te drukken? :+

Ja opzich wel, maar ik krijg meestal niet genoeg kracht om 'm óp te schakelen. Zoiezo vind ik kracht zetten door m'n tenen omhoog te duwen niet prettig ivm scheenbeenvliesonsteking.
gewoon 't pookje omlaag krijg ik veel gemakkelijker de benodigde kracht op. Niet dat ik trouwens erop moet stáán ofzo, maar moet wel goed duwen...
En dan hoor je 'm ook goed derin klappen. Klinkt niet prettig. Dus wat is de slimste oplossing om 'm uit z'n 'vrij' te krijgen?
 
Goed, vraag ik me ook af wat de zin er van is om zonder koppeling te schakelen, ik las ergens dat je dan meer aandacht heb voor het verkeer, ow............kijk je dan hoe je koppelingshendel naar het stuur gaat? Ik zie er zelf de zin niet van in, maar mss komt dat omdat ik een lompe chopper rij en niet een fijngevoelig raspaardje. Ik zou niet weten waarom ik sneller moet schakelen dan het verkeer om mij heen, moet dan toch weer zwaar in de ankers voor zo'n stuk blik voor me. Voor zwaar offroad ritten of trail, nou ja, dan kan het wel handig zijn
 
fatsoenlijk opschakelen zodat ie niet in de 3 vliegt ?

hahaha, wat een kolderverhalen hier allemaal zeg. "heb niet genoeg kracht om te schakelen"


hahahaha
 
fatsoenlijk opschakelen zodat ie niet in de 3 vliegt ?

hahaha, wat een kolderverhalen hier allemaal zeg. "heb niet genoeg kracht om te schakelen"


hahahaha


:W

Anyway, ik krijg 'm dan idd niet omhoog geschakeld als ie tussen de versnellingen in schiet. En al zou dat wel lukken dan maakt dat nog geen reet uit. Vraag is hoe ik 'm met zo min mogelijk slijtage dat ding in een versnelling krijg...
 
Die Japanners snappen er ook helemaal niks van, iedere fabrikant zet een koppelingshendel op zijn motor terwijl hier alwetend Nederland allang weet dat het minder schadelijk voor je motor is als je de koppeling gewoon niet gebruikt......
 
ik heb ook wel een vraagje dan dat hier wel op aansluit denk,
Ik heb nog wel eens regelmatig dat ik 'm per ongeluk in zn vrij zet (vaak tussen 2e en 3e versnelling bij snel optrekken).
Hierdoor kom ik dus in de situatie van +- 140km/u in z'n vrij. Hoe krijg ik 'm dan veilig in z'n 3?
Meestal heb ik geen idee, dus laat ik 'm maar zoveel mogelijk uitrollen en dan trap ik m gewoon hard in z'n 2 als mn snelheid wat lager wordt... (edit: overigens wel altijd met koppeling in, maar toch blijft ie dat een behoorlijk klap vinden)

Maar als ik goed begrijp zou ik dus ook flink gas kunnen geven, gas even los en dan trappen?
Vind 't allemaal nog moeilijk te behappen :P

Gewoon eens in de derde versnelling rijden bij 140 km/uur en kijken hoeveel toeren je daar maakt en ONTHOUDEN. Bij de volgende keer als je misschakeld zoveel toeren maken als je onthouden hebt dan moet het pijnloos gaan, het schakelen naar de derde toe (met of zonder koppeling). Ga je wat langzamer dan moet het toerental ook wat lager worden. Niet trappen maar licht drukken om in versnelling te krijgen. En niet zo maar flink gasgeven :N Je moet weten bij welke versnelling en toerental je motor hoort te lopen bij die (gegeven) snelheid.

Bij te grote snelheidverschillen in de bak helpt ook de koppeling niet om tot een pijnloos resultaat te komen. Bij onkundig grof trappen is er wel het een en ander te slopen maar met beleid naai je een egel.

Rijd rond met een DAF 95 met ongesynchroniseerde (dubbel shift) versnellingsbak. Als het zonder de koppeling niet lukt dan gaat het ook niet MET koppeling. Vraag dat me maatje maar eens. Als je de snelheid niet matched dan blijft die grauwen totdat je stilstaat (en opnieuw kunt beginnen)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik nog niemand hier echt heb horen zeggen is dat ze het alleen boven in de toeren gebruiken.

Misschien ligt het aan mijn onervarenheid, maar als ik boven de 8000 toeren schakel met koppeling wordt je een keer goed door elkaar geschud, zonder koppeling schakelt hij dan netjes en vloeiend.

Als ik onder de 8000 toeren rij en ik schakel zonder koppeling dan vindt mijn motor dat duidelijk niet tof en gaat het juist met de koppeling vloeiend. Ik schakel dus alleen zonder koppeling als ik stevig optrek, verder altijd de koppeling.
 
Wat ik nog niemand hier echt heb horen zeggen is dat ze het alleen boven in de toeren gebruiken.

Misschien ligt het aan mijn onervarenheid, maar als ik boven de 8000 toeren schakel met koppeling wordt je een keer goed door elkaar geschud, zonder koppeling schakelt hij dan netjes en vloeiend.

Als ik onder de 8000 toeren rij en ik schakel zonder koppeling dan vindt mijn motor dat duidelijk niet tof en gaat het juist met de koppeling vloeiend. Ik schakel dus alleen zonder koppeling als ik stevig optrek, verder altijd de koppeling.
:^ :Y
 
Wat ik nog niemand hier echt heb horen zeggen is dat ze het alleen boven in de toeren gebruiken.

Misschien ligt het aan mijn onervarenheid, maar als ik boven de 8000 toeren schakel met koppeling wordt je een keer goed door elkaar geschud, zonder koppeling schakelt hij dan netjes en vloeiend.

Als ik onder de 8000 toeren rij en ik schakel zonder koppeling dan vindt mijn motor dat duidelijk niet tof en gaat het juist met de koppeling vloeiend. Ik schakel dus alleen zonder koppeling als ik stevig optrek, verder altijd de koppeling.
Met mijn Bandit1200 was het toch niet écht nodig om torenhoge toerentallen te maken en koppelingsvrij te schakelen. Het komt op timing aan (bij opschakelen, afschakelen heb ik nog niet getraind)
 
Ik geloof er niks van dat zoiets wordt aangeleerd met rijles !
Een koppelingshendel zit er niet voor niets op. Gebruiken het dan ook waar het voor is, voor het ontkoppelen en koppelen.
Het is geen automaat...

ik ken iemand die half nederland is doorgereden met een blauwe duim ( koppelingskabel was gebroken en hij bediende met zijn hand de ingaande as van zijn koppeling.)
Als hij geweten had ( bijvoorbeeld met rijles) dat je zeker kan opschakelen en met beleid kan terugschakelen had hij geen weken last gehad van zijn hand.
 
Met mijn oude olieboot: Honda XL 600r, kan ik gewoon met mijn hand uitsteken voor richtingaangeven naar links. Terugschakelen/opschakelen e.d.....

Opschakelen gewoon gassen en ffe gas los *D ideaal met een 1 cilinder. Met mijn GSXR ga ik dit soort dingen niet proberen :+
 
Met een dnepr of jawa is het geen probleem (halfautomatische koppeling)
voor de rest: Als de koppeling niet nodig was zat hij er niet op.
Wil je het spul heel houden moet je de koppeling gebruiken.
Tjek?
pff omdat iemand verzonnen heeft dat het eropzit betekent het nog niet dat je het ook altijd nodig hebt, zonder spiegels en r.a.w. lukt het rijden ook best hoor, en als ze je blindedarm en gelblaas eruit halen val je ook niet dood neer.
 
Koppeling zit er inderdaad op omdat ie nodig is --> om weg te rijden en normaal te kunnen stoppen.

En omdat het voor de meeste mensen makkelijker is om aan te leren hoe je een hendel inknijpt.

Zelf gebruik ik meestal wel gewoon mijn koppeling. Het is nu eenmaal een ingebakken, aangeleerde gewoonte. Maar zowel op -als terugschakelen zonder koppeling lukt me ook prima. Zelfs zonder ook maar een schokje of een rateltje van twee naar één is geen probleem.
 
opschakelen heb ik vandaag dus geprobeerd en het lukte zowaar,, echt soepel ging het niet, meer met een schokje. terugschakelen doe ik gewoon met de koppeling of kan dat ook zonder?
 
Terug
Bovenaan Onderaan