schakelen zonder koppeling, hoe?

8d6a77c4216769b1f7e15ebdd6b3633c



:(
Marinus Huitema

Dit is een slechte start om zo je eerste post te plaatsen!!!! :( :(
 
Laatst bewerkt:
en met terug schakelen wel de koppeling gebruiken
terug schakelen gaat wel maar is niet aan te raden.
Ik gebruik het ook nooit van 1-2 om de versnellingsbak wat te sparen.
Voor de resterende versnellingen, je kan je schakelpedaal een beetje naar boven en beneden duwen zonder dat ie schakelt. Daar houden, even van het gas af en terug op en hopla: volgende versnelling. Het is plezant maar op de weg gebruik ik het niet. Dient ook correct te gebeuren of je rijdt je bak zo naar de **** :)
 
De koppelings leiding van een ford siera is mij in duitsland geknapt ben toen zonder problemen naar huis gereden zonder koppeling. Door het juiste toerental te rijden en een klein tikje tegen de pook glijdt je zo van 1 naar 2 enz.. en weer terug naar zijn vrij.

Groeten dennis
 
Ik probeer het ook weleens in de auto, das toch moeilijker als met de motor :P

Offroad als ik sta schakel ik bijna altijd zonder koppeling overigens. Dit omdat ik niet lekker bij de koppeling kan als ik sta.
 
In het motorblad Motoplus staan wel eens 50 dkm testen. Toevallig stond er bij de 50 dkm test van de Yamaha R1 dat er niets versleten was en alles van het blok en bewegende delen ver binnen de fabrieksmarge zat. Alleen de schakelvorken waren iets wat versleten en dat kwam doordat er altijd is op en af geschakeld zonder te koppelen. Als dat het enige is na 50 dkm..
Wel ben ik van mening dat een SS of andere competitie fiets er beter tegen kan.

Tevens doen ze niet anders in de GP

Ga je dat nou serieus beweren? Ik in het onderstaande filmpje blijkt toch echt anders:
(helemaal op 1:22 _O- ). Bovendien kan je een GP fiets echt niet zomaar vergelijken met een straatfiets. Iets met slipper clutch (al krijgen steeds meer straatfietsen dat), automatische onderbreking van de ontsteking bij schakelen etc etc.
 
op zich kan het wel, mits goed uitgevoerd. MotoGP fietsen hebben niet voor niets quickshifters. Druk zetten op je pookje zonder te schakelen zorgt ervoor dat je zijlingse kracht zet op je schakelvorken, lang genoeg doen en ze worden krom. Nog langer doen en ze gaan er zo uitzien:

normal_176302_183545451682844_100000821701492_355171_2155888_o.jpg


normal_172055_183545538349502_100000821701492_355172_2779553_o.jpg


Of ze ook downshiften zonder koppeling, ik denk van niet. natuurlijk zal een slipperclutch ook wat klappen opvangen, maar gezond is het niet :P
 
Nog niemand die hier opgemerkt heeft dat iedereen vanaf zijn 1e les leert te schakelen zonder koppeling en iedereen het hier dus heeft over schakelen met koppeling? Als je je koppelingshendel intrekt wordt je bak ontkoppelt, je zit dus zonder koppeling. Dan schakel je: schakelen zonder koppeling.
Als je schakelt zonder je koppelingshendel in te trekken wordt hij dus niet ontkoppelt, je schakelt dus met koppeling.

:+
 
Laatst bewerkt:
Wat is de zin van schakelen zonder koppeling te gebruiken ? Wat win je daar nou mee ? Is het stoer om dat tijdens een café praatje te vertellen?
Je maakt eerder wat kapot dan dat het goed doet aan je versnellingsbak.
 
Wat is de zin van schakelen zonder koppeling te gebruiken ? Wat win je daar nou mee ? Is het stoer om dat tijdens een café praatje te vertellen?
Je maakt eerder wat kapot dan dat het goed doet aan je versnellingsbak.

Als je het topic beetje door leest vindt je zo het antwoord op je vragen *O*
 
Eerst trek je de schakelpook een beetje omhoog zodat de schakelvork het tandwiel al een beetje meeneemt. De schakelvork slijt dus in. Zie de foto's van Erikje. Vervolgens tik je even het gas terug en floept de volgende versnelling er bijna vanzelf in. Of niet. En dan heb je de schakelvork een beetje verbogen en zijn de haakse hoekjes van de dogs een beetje ingeslagen. Heb je het al eens gezien? Zo'n tandwiel met ingeslagen dogs lijkt wel nieuw. Tot je een echt nieuw tandwiel ziet. Het verschil tussen een verklote bak en een goeie bak is minimaal, maar het kostte me wel 700 euri aan nieuwe onderdelen. Omdat de vorige eigenaar zonodig zonder koppeling moest schakelen. Het werk kon ik gelukkig zelf doen. Koop een quickshifter als je er wat mee wilt winnen. Gebruik anders gewoon de koppeling, die zit op 2 centimeter afstand van je vingers.
 
Als je denkt dat het beter is om onder belasting meenemers in de zijkanten van je tandwielen te drukken ben je niet goed snik. Dat het kan zonder de boel direct, of zelf na 10 000 keer te slopen wil ik best geloven..

Ja, je ontziet je koppeling..? ik vervang liever 2x mn koppeling van 1x mn versnellingsbak uit elkaar te moeten trekken, 1 zo'n tandwiel kost je meer dan koppelingsplaten en is éven wat meer werk.

T blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp en het hoeft allemaal niet het eeuwige leven te hebben maar een motor die uit zn versnelling schiet is een hoop ellende en mogelijk zelfs gevaarlijk. Eigen keuze imo, maar beetje zinloos om het altijd zo te doen.. slechte gewoonte om je zelf aan te leren. tijdens een sprintje, moet kunnen.. maar 90% van de tijd zie ik echt het probleem met de koppeling niet. Als je altijd rijdt alsof je op het circuit zit zie je dat waarschijnlijk anders :+

kut :') topic kick :+
 
Laatst bewerkt:
Met een dnepr of jawa is het geen probleem (halfautomatische koppeling)
voor de rest: Als de koppeling niet nodig was zat hij er niet op.
Wil je het spul heel houden moet je de koppeling gebruiken.
Tjek?

Als je de koppling niet gebruikt slijt deze ook niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan