>>R-sixer<
Rookie
Ha allemaal,
Ik had pas een discussie over het schakelen zonder koppeling. Dat het kan, dat weet ik. Ik rij zelf een R6 en bij het snel accelereren is het soms veiliger om beide handen aan het stuur te houden bij het schakelen, dus geen koppeling te gebruiken (behalve van 1e naar 2e). Ik weet dat ze in de racerij ook zonder koppeling schakelen. Maar wat doet het met je koppeling/versnellingsbak? Zijn de versnellingsbakken van (sportieve) motoren bestand tegen dit misbruik of kan ik voortaan toch maar beter blijven koppelen bij het schakelen? Graag even een technisch verhaal van iemand die er verstand van heeft.
Groet,
Marcel
Ik had pas een discussie over het schakelen zonder koppeling. Dat het kan, dat weet ik. Ik rij zelf een R6 en bij het snel accelereren is het soms veiliger om beide handen aan het stuur te houden bij het schakelen, dus geen koppeling te gebruiken (behalve van 1e naar 2e). Ik weet dat ze in de racerij ook zonder koppeling schakelen. Maar wat doet het met je koppeling/versnellingsbak? Zijn de versnellingsbakken van (sportieve) motoren bestand tegen dit misbruik of kan ik voortaan toch maar beter blijven koppelen bij het schakelen? Graag even een technisch verhaal van iemand die er verstand van heeft.
Groet,
Marcel