schakelen zonder koppeling?

12 jun 2003
2
0
Lexmond
Ha allemaal,

Ik had pas een discussie over het schakelen zonder koppeling. Dat het kan, dat weet ik. Ik rij zelf een R6 en bij het snel accelereren is het soms veiliger om beide handen aan het stuur te houden bij het schakelen, dus geen koppeling te gebruiken (behalve van 1e naar 2e). Ik weet dat ze in de racerij ook zonder koppeling schakelen. Maar wat doet het met je koppeling/versnellingsbak? Zijn de versnellingsbakken van (sportieve) motoren bestand tegen dit misbruik of kan ik voortaan toch maar beter blijven koppelen bij het schakelen? Graag even een technisch verhaal van iemand die er verstand van heeft.

Groet,

:] Marcel :]
 
Wat is misbruik...? Als jij het schakelen zonder koppeling (zowel op- als terugschakelen) goed beheerst dan kan dat HEEL soepel...

Maja, om het te leren valt ie nog wel eens tussen de versnellingen in en als ie dan weer "pakt" krijgt je aandrijving toch wel op zn klote.

Vanaf het eerste half uur dat ik op mijn eigen motor reed heb ik met en zonder koppeling geschakeld, op en terug. Ik heb geen problemen gehad en die verwacht ik ook niet.
 
Bij opschakelen moet het geen probleem geven of je de koppeling gebruikt of niet. Een koppeling zorgt ervoor dat we gemakkelijk kunnen wegrijden, schakelen en dat de motor bij stilstand, in versnelling, niet afslaat. Bij opschakelen gebruik je de koppeling eigenlijk om de versnellings bak te ontzien. Als je je voet al een klein beetje tegen het versnellingspedaal aanzet moet je weerstand voelen. Geef je nu een beetje gas terug ( snel dus) dan zal je zonder problemen moeten kunnen schakelen. Het is dus wel de bedoeling om een beetje gas terug te geven. Bij terugschakelen zou ik altijd de koppeling erbij pakken.
 
als je het moment van schakelen maar goed doet dan gaat het perfect
je kan wel kans hebben dat hij wel eens uit de versnelling wilt schieten

als het moment van schakelen niet goed is heb je wel kans dat je je schakelvorken
kan beschadigen (duur grapje)
dus gas los tik gas erop
keus die je zelf moet maken
maar het schakelt wel lekker fel
 
Terug
Bovenaan Onderaan