Schakelen zonder koppeling

TLtesser

Die hard MF'er
11 dec 2003
900
0
Bilthoven
Goedeorgen,

Iedereen de beste wensen (alsof het nog niet vaak genoeg is gezegd...)

Back to the topics (was dat geen liedje van G. Joling?)
Schakelen zonder koppeling is niet geheel nieuw voor mij, zeker niet na de het lezen van de andere topics, maar kan iemand mij vertellen of dit ongestraft op iedere machine kan. Met andere woorden kan mijn TL1000S (1997) dit aan, of vliegen na verloop van tijd de tandwielen rond m'n oren?

Volgende week eindelijk naar de RDW voor de keuring van m'n nieuwe liefde, kan ik het in de praktijk gaan brengen. :] Als het tenminste niet ijzelt...

Groeten!

Uiteraard bedoel ik zonDer koppeling...
 
Ja, kweet het. Ik ben echt niet de eerste. Had ze ook al doorgelezen, maar was (dacht ik) nog geen TL-rijder tegengekomen. Vandaar. En ben nu nog erg zuinig op het beestje...
 
Heb al vele machientjes gehad (maar geen TL) en op allemaal is schakelen zonder koppeling mogelijk, zonder extra slijtage.
(druk onder de schakelpook, gas half dicht en meteen weer open en je hebt geschakeld, werkt vloeiender en veeel sneller).
 
Ik heb het geprobeert maar ik betrapte me erop dat ik automatisch toch de koppeling steeds gebruike ...
en zoveel werk ik het toch niet en autos trek je er toch altijd uit.
 
Auto's trek je er inderdaad altijd uit... Maar motorrijden doe je toch voor je eigen kick? Niet om diegene naast je in zo'n l*llig autootje verdrietig te maken? (moet wel toegeven dat ik het ook niet kan laten om aan anderen te laten zien tot wat twee wielen en een stukje alu in staat zijn...)
 
Ik las gisteren toevallig dat JvdG de dodemansknop gebruikt hiervoor.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit waar is. Ik kan me voorstellen dat jurgen een ontstekings onderbreker heeft die gebruikt word tijdens het schakelen.
Maar de dodemansknop lijkt me wel erg amateuristisch.
 
Maar motorrijden doe je toch voor je eigen kick? Niet om diegene naast je in zo'n l*llig autootje verdrietig te maken?

ook niet als er een honkbalpetjes-rechtsonderuithang-ruitewisserspoiler-achtige puber naast je staat?

lache hoor, sta je daar in je regen-outfit op een onder de modder en andere pekelzooi zittend cb-tje (niet echt dat je denkt van 'wow dát is een snelle jongen zeg') en ik hoor die anita die ernaast ligt al roepen: geef nou gahas boy of roy of stanly of hoe die gasten tegenwoordig ook heten :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit waar is. Ik kan me voorstellen dat jurgen een ontstekings onderbreker heeft die gebruikt word tijdens het schakelen.
Maar de dodemansknop lijkt me wel erg amateuristisch.
Ik heb het toch echt gelezen op zijn site gisteren. Vond het ook wel vreemd, maar goed. Het staat er echt (ergens tussen de vragen die hijzelf beantwoord).
 
Laat stanley-roy-wesley maar lekker z'n gang gaan met z'n moppie en z'n honda civic crx of golf vr6... Ook zij weten vlgs mij echt wel dat ze het onderspit delven, ook tegen een half-weg-gecorrodeerde CB. In zo'n geval hou ik de eer aan mezelf en rijd gewoon rustig en relaxed weg, en laat die aapjes zichzelf maar opfokken. Ik ben allang blij dat ze zelf niet op een motor kruipen... dat soort gasten zullen de ongeval-statistieken geen goed doen...

Krijgt JvdG geen kramp in z'n duim? Dodemansknop en een duimrem? 2 thumbs up!
 
Heb al vele machientjes gehad (maar geen TL) en op allemaal is schakelen zonder koppeling mogelijk, zonder extra slijtage.
(druk onder de schakelpook, gas half dicht en meteen weer open en je hebt geschakeld, werkt vloeiender en veeel sneller).
:^ alleen nog niet zoveel machientjes gehad .
Plus ik ken iemand met een tl die ook zonder de koppeling schakelt en heeft er nooit problemen mee gehad , mischien stelt dat je nog wat meer gerust :)
 
inderdaad! Slaap ik weer wat geruster. Bakje schijnt wel goed te zijn (zit tenslotte ook weer onder de SV) maar schakelen zonder koppeling staat niet in de user-manual...

Thanx voor je reply!
 
als ik tijd heb om te schakelen met de koppeling doe ik dat, want ik denk dat je versnellingsbak dan toch het langste meegaat...
 
Laat stanley-roy-wesley maar lekker z'n gang gaan met z'n moppie en z'n honda civic crx of golf vr6... Ook zij weten vlgs mij echt wel dat ze het onderspit delven, ook tegen een half-weg-gecorrodeerde CB. In zo'n geval hou ik de eer aan mezelf en rijd gewoon rustig en relaxed weg, en laat die aapjes zichzelf maar opfokken. Ik ben allang blij dat ze zelf niet op een motor kruipen... dat soort gasten zullen de ongeval-statistieken geen goed doen...

Krijgt JvdG geen kramp in z'n duim? Dodemansknop en een duimrem? 2 thumbs up!

Ik ben dan geen stanley-roy-wesley,maar ik zat vroegah ook onderuit met petje,subwoofers,spoilers,geblindeerde ramen golfje 1.1.6 diesel...wel een tikkie opgefokt...de auto bedoel ik dan En zit nu ook op een motor,okee,ben dan wel dertig ondertussen,maar,voel me nog zo jong,DUS AANGESPROKEN JA???? :+ :+ :+
Maar,schakelen zonder koppeling gebruik?
Dat ding zit er toch niet voor niets??
Als je hem niet gebruikt moet je wel heeel precies op het juiste moment een tik tegen de pook geven,wil je geen slijtage krijgen.Het blijven tandwieltjes he??
 
Ik ben dan geen stanley-roy-wesley,maar ik zat vroegah ook onderuit met petje,subwoofers,spoilers,geblindeerde ramen golfje 1.1.6 diesel...wel een tikkie opgefokt...de auto bedoel ik dan En zit nu ook op een motor,okee,ben dan wel dertig ondertussen,maar,voel me nog zo jong,DUS AANGESPROKEN JA???? :+ :+ :+
Maar,schakelen zonder koppeling gebruik?
Dat ding zit er toch niet voor niets??
Als je hem niet gebruikt moet je wel heeel precies op het juiste moment een tik tegen de pook geven,wil je geen slijtage krijgen.Het blijven tandwieltjes he??

als je een sport beoefend zoals motocross is de koppeling er eigenlijk alleen maar om weg te rijden...
 
Ik ben dan geen stanley-roy-wesley,maar ik zat vroegah ook onderuit met petje,subwoofers,spoilers,geblindeerde ramen golfje 1.1.6 diesel...wel een tikkie opgefokt...de auto bedoel ik dan En zit nu ook op een motor,okee,ben dan wel dertig ondertussen,maar,voel me nog zo jong,DUS AANGESPROKEN JA???? :+ :+ :+
Maar,schakelen zonder koppeling gebruik?
Dat ding zit er toch niet voor niets??
Als je hem niet gebruikt moet je wel heeel precies op het juiste moment een tik tegen de pook geven,wil je geen slijtage krijgen.Het blijven tandwieltjes he??

kweet niet hoe het bij motoren tegenwoordig zit, maar de tandwieltjes staan volgens mij altijd met elkaar in aangrijping. Dmv moffen (eh..weet niet of dat de goede term is) wordt er verbinding gemaakt met de versnellingsbakas...dus dan slijten de aangrijpnokjes, en niet je tandwielen zelf......hoewel..daar komt natuurlijk ook veel kracht op te staan opeens...
 
Ik ben dan geen stanley-roy-wesley,maar ik zat vroegah ook onderuit met petje,subwoofers,spoilers,geblindeerde ramen golfje 1.1.6 diesel...wel een tikkie opgefokt...de auto bedoel ik dan En zit nu ook op een motor,okee,ben dan wel dertig ondertussen,maar,voel me nog zo jong,DUS AANGESPROKEN JA???? :+ :+ :+
Maar,schakelen zonder koppeling gebruik?
Dat ding zit er toch niet voor niets??
Als je hem niet gebruikt moet je wel heeel precies op het juiste moment een tik tegen de pook geven,wil je geen slijtage krijgen.Het blijven tandwieltjes he??

Ik ben nu ook 30, voel me niet alleen jong, maar gedraag me ook zo, maar ben toch heel blij dat ik nu pas op dit apparaat kruip en niet toen ik 18 was.
En ben zeker niet de enige die er zo over denkt...

Met een beetje oefenen lukt het ook heel goed in de auto, en die bak is toch wel minder ge-avanceerd dan die van m'n Moped!
 
volgens mij kan het met elke motor zolang het geen cardanbak is, ik kan het zelfs met Hadee's....en inderdaad ook in de auto....
 
ik vraag me alleen af hoe je terugschakelt zonder koppeling en zonder tussengas (ik weet niet of dat het goede woord is) zonder in 1 keer die knal te voelen van de toeren die op moeten komen. kep het nooit geprobeerd maar als je de koppeling gebruikt en je schakelt terug zonder tussengas dan remt die motor in 1 keer zo leuk af....opschakelen is makkelijk zonder koppeling maar terugschakelen lijkt me een beetje onhandig zonder koppeling
 
ik vraag me alleen af hoe je terugschakelt zonder koppeling en zonder tussengas (ik weet niet of dat het goede woord is) zonder in 1 keer die knal te voelen van de toeren die op moeten komen. kep het nooit geprobeerd maar als je de koppeling gebruikt en je schakelt terug zonder tussengas dan remt die motor in 1 keer zo leuk af....opschakelen is makkelijk zonder koppeling maar terugschakelen lijkt me een beetje onhandig zonder koppeling
Like duuuh :P
Btw als je het wilt doen moet je eerst gas geve , gas lossen en een 10de van een second nadat je je gas hebt gelost ( moet niet getimed zijn op de chrono :P ) shot je hem naar benede 8-) ( 2 weken zonder ambriage rondrijden leert je veel nuteloze zaken :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan