Schakelen zonder koppeling

ik vraag me alleen af hoe je terugschakelt zonder koppeling en zonder tussengas (ik weet niet of dat het goede woord is) zonder in 1 keer die knal te voelen van de toeren die op moeten komen. kep het nooit geprobeerd maar als je de koppeling gebruikt en je schakelt terug zonder tussengas dan remt die motor in 1 keer zo leuk af....opschakelen is makkelijk zonder koppeling maar terugschakelen lijkt me een beetje onhandig zonder koppeling
daar heb je ook niets aan , dat levert geen tijdwinst op bij optrekken, dus waarom zou je het proberen ;)
 
daar heb je ook niets aan , dat levert geen tijdwinst op bij optrekken, dus waarom zou je het proberen ;)

niet bij het optrekken idd...maar als je hard een bocht ingaat is het leuk om zo min mogelijk tijd te verliezen aan het schakelen...
op de weg is het misschien nutteloos en misschien ook wel gevaarlijk, ik heb het op de weg iig niet geprobeert
 
Tja, dan is het truukje wel handig.
Toch krijg ik niet echt een prettig gevoel bij de gedachte aan het terugschakelen zonder koppeling... dus zolang ik de kabel nog heb zal ik 'm zeker bij het terugschakelen gebruiken... (knalt je motor-rem er trouwens niet enorm in als je zo terugschakelt???)
 
Tja, dan is het truukje wel handig.
Toch krijg ik niet echt een prettig gevoel bij de gedachte aan het terugschakelen zonder koppeling... dus zolang ik de kabel nog heb zal ik 'm zeker bij het terugschakelen gebruiken... (knalt je motor-rem er trouwens niet enorm in als je zo terugschakelt???)
Zou het niet boven de 5000 toeren proberen , zoveel is zeker 8-) ( alhoewel ik het wel eens gedaan heb , maar als je dan zon luide klak hoort en een piep geluid denk je er wel is over na eer je het nog eens een 2de keer doet }) )
 
Tja, dan is het truukje wel handig.
Toch krijg ik niet echt een prettig gevoel bij de gedachte aan het terugschakelen zonder koppeling... dus zolang ik de kabel nog heb zal ik 'm zeker bij het terugschakelen gebruiken... (knalt je motor-rem er trouwens niet enorm in als je zo terugschakelt???)

dat vroeg ik mij dus ook af...ik dacht misschien is er een bepaalde manier.
bij een crossmotor valt die klap wel mee omdat je heel snel moet schakelen (ik weet niet hoe je dat noemt: "versnellingen liggen dicht op elkaar?")
 
Ik las gisteren toevallig dat JvdG de dodemansknop gebruikt hiervoor.

Moet dan wel een vreselijk butt-blad zijn of je hebt niet goed gelezen. Ik denk dat dat hij een quickshifter gebruikt die idd. even de ontsteking onderbreekt bij het beroeren van het schakelpookje zodat je niet van het gas af hoeft. Is tegenwoordig aardig standaard aan het worden in de profi-racerij en ook in de winkel te koop.
 
ik schakel regelmatig zonder koppeling
nu zeker omdat de dealer er de verkeerde olie in heeft gegooid
nu moet ik of zonder koppeling schakelen of met tussen gas
en met tussengas is niet altijd even makkelijk
ook terug schakelen kan maar dan wel in lage toeren
anders krijgt alles zo'n grote klap dat het niet goed is
ook op schakelen moet je wel met beleid doen zoals met zo veel dingen
 
op schakelen gebruik ik zelden mijn koppeling...
alleen als ik lekker op mijn gemakje aan het
cruzen ben koppel ik...maar ja hoe vaak komt dat
voor... :)
Terug pak ik hem er wel altijd bij...maar als ik
dat zo lees moet ik dat ook maar eens gaan oefenen,
al is het alleen maar om het te kunnen *D
 
deed het een paar lessen terug een keer per ongeluk

was druk met uit een bocht komen, gevecht met de richting aanwijzer etc. ondertussen ook schakelen. ik was verast hoe makkelijk ik hem in de versnelling trapte, en realiseerde me meteen dat ik de koppeling vergeten was.
 
Ik rijd al jaren standaard, als ik zin heb, zonder mijn koppeling te gebruiken ..let wel op!! bij het opschakelen.

Bij het terugschakelen zijn de risico's te groot..tenminste voor mijn gevoel.

Het is een gevoelskwestie ..hoppa gas erbij en dan schakelen in een doodpunt..ik kan het niet anders uitleggen..
 
Wat!?!?! Sla-olie?????
ja zoiets
olie van shell
elke tl rijder die problemen heeft gehad met de koppeling weet dat dit slootwater is voor een tl
het is net of de koppeling blijft plakken
maar aan de andere kant voelt het alemaal aan alsof het niet smeert
je voelt metaal over metaal zeg maar
dit alles is alleen als de olie op temperatuur is
dus dan maar zonder koppeling en/of tussen gas
 
Moet dan wel een vreselijk butt-blad zijn of je hebt niet goed gelezen. Ik denk dat dat hij een quickshifter gebruikt die idd. even de ontsteking onderbreekt bij het beroeren van het schakelpookje zodat je niet van het gas af hoeft. Is tegenwoordig aardig standaard aan het worden in de profi-racerij en ook in de winkel te koop.
Jij hebt niet goed gelezen ;) Ik had het zien staan op http://www.vdgoorbergh.com/vraagbaak/vraagbaak.html

Zo en ga nou maar zelf zoeken ;)

Wacht, hier heb je het:
Vraag: Beste Jurgen, maken jullie in de SS600 ook gebruik van het quickshift-systeem (opschakelen met vol gas), of maken jullie gebruik van een conventionele versnellingsbak (inclusief koppeling)?
Antwoord: We werken met een gewone versnellingsbak maar ik gebruik de "dodemansknop" om te schakelen en gebruik dus geen koppeling...
Het is te ingewikkeld om dat allemaal uit te leggen, ga er dus geen verdere vragen over insturen - voor weggebruik raad ik zeker gewoon het gebruik van je koppeling aan. Jurgen
 
Jij hebt niet goed gelezen ;) Ik had het zien staan op http://www.vdgoorbergh.com/vraagbaak/vraagbaak.html

Zo en ga nou maar zelf zoeken ;)

Wacht, hier heb je het:
Vraag: Beste Jurgen, maken jullie in de SS600 ook gebruik van het quickshift-systeem (opschakelen met vol gas), of maken jullie gebruik van een conventionele versnellingsbak (inclusief koppeling)?
Antwoord: We werken met een gewone versnellingsbak maar ik gebruik de "dodemansknop" om te schakelen en gebruik dus geen koppeling...
Het is te ingewikkeld om dat allemaal uit te leggen, ga er dus geen verdere vragen over insturen - voor weggebruik raad ik zeker gewoon het gebruik van je koppeling aan. Jurgen
met andere woorden : niet vragen want ik weet zelf ook niet hoe het werkt :P

Ik gebruik de koppeling eigenlijk altijd bij het schakelen ,daar zit dat ding toch voor?Als ik sneller wil zijn had ik een andere motor moeten kopen... B|
 
Jij hebt niet goed gelezen ;) Ik had het zien staan op http://www.vdgoorbergh.com/vraagbaak/vraagbaak.html

Zo en ga nou maar zelf zoeken ;)

Wacht, hier heb je het:
Vraag: Beste Jurgen, maken jullie in de SS600 ook gebruik van het quickshift-systeem (opschakelen met vol gas), of maken jullie gebruik van een conventionele versnellingsbak (inclusief koppeling)?
Antwoord: We werken met een gewone versnellingsbak maar ik gebruik de "dodemansknop" om te schakelen en gebruik dus geen koppeling...
Het is te ingewikkeld om dat allemaal uit te leggen, ga er dus geen verdere vragen over insturen - voor weggebruik raad ik zeker gewoon het gebruik van je koppeling aan. Jurgen

Sorry van m'n botte reaktie, maar niemand zal geloven dat je met een dodemansknop snel kunt schakelen. Klaarblijkelijk mag je in de supersportklasse geen quickshift gebruiken van het type dat de schakelaar op het schakelpookje heeft zitten. Maar er blijken ook andere types te zijn die je met een aparte schakelaar moet bedienen (zie bv. http://www.translogicuk.com/qs1n.htm). Misschien dat hij dit type gebruikt?. De dodemansknop doet ook hetzelfde: de onsteking uitzetten. Dus ik denk dat ze ipv. de standaard 2 standen knop een slimme schakelaar gebruiken om de juiste timing te krijgen of dat ze iets ism. met het motormanagementsysteem doen (mag volgens mij wel door een ander stuk electronica vervangen worden). Ik vraag me alleen af of die schakelaar apart met de hand bedient wordt of slim op de koppelingshendel of misschien wel in het gas-handvat zit.

Uit zijn antwoord blijkt wel dat het toch een stuk ingewikkelder moet zijn dan eenvoudigweg op de standaard dodemansschakelaar drukken (ik kan me niet voorstellen dat hij het niet weet O-) ). Zal ik eens vragen met welke vinger/hand hij de dodemansknop bedient? Ik ben wel erg benieuwd geworden *D

[net de vraag ingestuurd....]
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar die vervangen dan ook regelmatig hun bak. Ik begin er niet aan, m'n motor accelereert snel zat. En het geld groeit niet op m'n rug :P

idd...als je het met redelijk beleid doet en alleen doet wanneer je echt niet anders kan valt het reuze mee hoe snel je bak gaar wordt. ik denk dat ik bij het opschakelen 50% zonder koppeling doe en bij het terugschakelen 2 van de 100 keer ofzo...
 
Op dinsdag 06 januari 2004 01:17 schreef EdwinO het volgende:Sorry van m'n botte reaktie

Is goed joh ;)


maar niemand zal geloven dat je met een dodemansknop snel kunt schakelen.

Ik vond het ook vreemd, maar heb me er nooit in verdiept, dus dacht al gauw "Het zal wel".

Ik vraag me alleen af of die schakelaar apart met de hand bedient wordt of slim op de koppelingshendel of misschien wel in het gas-handvat zit.

Erg interessant in ieder geval alleen denk ik niet dat hij er zich over uitlaat.
 
Het schakelen zonder koppeling is mogelijk. Je zult niet zo zeer slijtage krijgen aan de tandwielen in het blokje maar je ketting en normale tandwielen krijgen dan wel grotere klappen omdat het niet meer gelijdelijk gaat.
 
rij al heel lang zo af en toe met koppeling en dan weer zonder hangt van mijn luie aard af..
 

EdwinO 15/01/04
Vraag: Beste Jurgen. Je vertelde eerder dat je schakelde met een (slimme?) "dodemansknop". Met welke vinger doe je dat schakelen want ik kan me voorstellen dat het erg lastig is om gas te geven en tegelijkertijd met dezelfde hand de quickshifter te bedienen, niet? Ik ben erg benieuwd want m'n Motor-Forum collega's en ik hebben hier al een aardige discussie over gehad. Veel succes met de voorbereidingen voor en de races in 2004.

Antwoord: Met de linkerhand druk ik de dodemansknop in, dat lost alle "logistieke" problemen op! Jurgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan