schakelen zonder koppeling

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
41
Hoe schadelijk is dit eigenlijk. Soms doe ik dit wel eens, blijkbaar heeft mijn motor hier niet zoveel last mee daar dit vrij soepel verloopt (beetje tussengas bij neerschakelen je weet wel). Echt gezond zal het niet zijn, maar hoe schadelijk is het. Meestal ontkoppel ik maar soms als het een beetje sportiever eraan toe gaat durf ik dat ontkoppelen wel eens achterwege laten (vooral tijdens het opschakelen, niet zoveel tijdens het neerschakelen).
 

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
0
Bij bepaalde toerentallen kan ik soepeler zonder dan met koppeling schakelen dus dan lijkt het mij niet zo'n probleem.
 

Gijs Houwen

Die hard MF'er
12 mei 2002
300
0
Son
als het soepel gaat met gas dicht dan ken het weinig kwaad, het gaat erom dat de versnellingsbak niet teveel belast wordt en dat de omtreksnelheden van de tandwielen gelijk zijn.
 

Biposto

Die hard MF'er
28 jun 2002
412
0
43
Den Haag
Op mn ace geen problemen en op de R1 ook niet. Terugschakelen doe ik wel mbv de koppeling. Een collega van mij heeft een GSX-R 750 en daar schakelt hij al 3 jaar zonder koppeling mee op.
 

Rec

MF veteraan
14 nov 2001
1.434
0
53
Diepenbeek, België
Ik doe het alleen wel eens met de auto en dat gaat redelijk gemakkelijk, alleen terugschakelen gaat wat moeilijk.
Vooral van de 4 met 120km/h naar de achteruit.
;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Wat voor auto heb jij, Trabant?
Autoversnellingsbak werkt wel héél anders dan een motoversnellingsbak. Zal je in je koekblik wel wat syncromessen kosten.
 
Wat voor auto heb jij, Trabant?
Autoversnellingsbak werkt wel héél anders dan een motoversnellingsbak. Zal je in je koekblik wel wat syncromessen kosten.
Een hele oude opel corsa met een vierbak.
Iemand zij ooit dat ik dit kon , omdat mijn koppeling zo slecht was, maar die heb ik inmiddels vervangen en ik kan het nog steeds. Zonder van die "ik ben niet bang voor de tandarts want ik heb ze goed gepoetst" geluiden.
Ik doe het ook niet zo heel vaak, maar ik heb nog nooit problemen gehad. Is nog altijd de eerste versnellingsbak en dat met al 150.000 km niet zachtzinnig gebruik. Verder weet ik het ook niet.

En dat van hem in zijn achteruit zetten met 120 is natuurlijk een grapje.
 

KJ

Die hard MF'er
8 okt 2001
833
0
44
schakelen zonder koppeling wil in mijn nieuwe opel omega op prima ;)
 

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Met de TL doe ik vaak op en terug schakelen zonder koppeling. Alleen het wegrijden moet je wel met een koppeling doen voor het gemak.
 

Desmo

MF veteraan
19 dec 2001
2.170
0
48
Bayern
Ik doe het alleen wel eens met de auto en dat gaat redelijk gemakkelijk, alleen terugschakelen gaat wat moeilijk.
Vooral van de 4 met 120km/h naar de achteruit.
;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
op èn terug schakelen zonder koppeling in een auto kan prima, mits je weet wat je doet.
(mensen die dat niet geloven willen, mogen langs komen voor een demo.)
maar.., als je hier niet in "geoefend" bent dan doe je 't niet ff perongeluk.

bij de weg: de ene auto is makkelijker dan de ander, toegegeven, in een opel gaat het heel makkelijk.
 

joeltje

MF veteraan
5 dec 2001
2.368
0
44
Vught
Daaag luitjes!! Was effe aan het kijken op de oude topics en vond iets over een Quick Shifter.

Dus ik het net op en vond deze site }) http://www.bikeshifter.com/index2.htm?

Moet je maar eens op kijken. En dan die Demo eens bekijken ;) ;) ;) ;) ;)

Erg mooi filmpje hoe dat ding werkt!!
idd leuk filmpje, alleen ff een vraagje over de tekst:

Reduction of lap times by up to one second or more

Misschien is het mijn engels hoor, maar hier staat toch verkorting van je ronden tijden met maximaal 1 seconden of meer :? :? :?

Dan ga ik meteen twijfelen...
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.303
20
Op dinsdag 02 juli 2002 23:15 schreef Jasper van thuis het volgende:
Ik rij hem altijd even warm en dan versnelling achterwege laten, op mn zzr ging dit echter niet!!
Scheelt ook weer boetes voor snelheidsovertredingen... :P :P
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.858
6
39
Onder een steen
Opschakelen doe ik wel eens zonder koppeling, terugschakelen altijd met.
Voel ik me toch beter bij :)

Opschakelen kan geen kwaad, terugschakelen kan wel fout gaan
 

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Bezoek site
In een oud topic stond de volgende reactie. Was voor mij erg verhelderend.

Op woensdag 13 februari 2002 18:32 schreef John Janssen het volgende:
Motorfiets versnellingsbakken zijn juist ontworpen om te schakelen zonder koppeling, mits je aan het accelereren bent. Wel even de druk van de schakeltanden afhalen (gas dicht) zodat je de schakelvorken niet verbuigt.
Bij constante rijsnelheid gaat het verhaal niet op omdat dan zodra het gas dicht gedraait wordt het achterwiel de motor begint aan te drijven, en dan staan de schakeltanden weer vast.

Een motorfiets bak is een constant mesh bak, dit betekent:
- Alle versnellingsbak tandwielen staan constant met elkaar in verbinding.
- Bij het schakelen worden niet de tandwielen onderling geschakeld maar worden tandwielen paargewijs aan de primaire en secundaire as gekoppeld middels schakeltanden. Deze schakeltanden zijn zo stevig uitgevoerd dat ze weinig aan slijtage onderhevig zijn.
- Er zijn geen synchromesh ringen.

Bij auto's worden de tandwielen wel onderling geschakeld. Deze tanden zijn wel gevoelig voor schade en daarom moeten de tandwielen gesynchroniseerd (dus met dezelfde snelheid draaien)worde voordat ze in elkaar geschoven kunnen worden. Daar zijn synchromeshringen voor. Synchromeshringen zijn koperen/messing ringen die een tandwiel afremmen/versnellen totdat twee tandwielen dezelfde snelheid hebben. Als je in de auto dus schakelt zonder koppeling moet die synchromeshring je hele auto afremmen/versnellen om eenenander te synchroniseren. Dat wordt lekker warm dan.

Hier is een prachtige shockwave presentatie over hoe een motorfiets bak schakeld, moet je zien.
http://www.infernosoft.com/timberwoof/motorcycle/hondaCB1/transmission.html

Schakeltanden is geardogs, of dogs, in het English.

John.