schakelen zonder koppeling

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Hoe schadelijk is dit eigenlijk. Soms doe ik dit wel eens, blijkbaar heeft mijn motor hier niet zoveel last mee daar dit vrij soepel verloopt (beetje tussengas bij neerschakelen je weet wel). Echt gezond zal het niet zijn, maar hoe schadelijk is het. Meestal ontkoppel ik maar soms als het een beetje sportiever eraan toe gaat durf ik dat ontkoppelen wel eens achterwege laten (vooral tijdens het opschakelen, niet zoveel tijdens het neerschakelen).
 
Wat voor auto heb jij, Trabant?
Autoversnellingsbak werkt wel héél anders dan een motoversnellingsbak. Zal je in je koekblik wel wat syncromessen kosten.

Een hele oude opel corsa met een vierbak.
Iemand zij ooit dat ik dit kon , omdat mijn koppeling zo slecht was, maar die heb ik inmiddels vervangen en ik kan het nog steeds. Zonder van die "ik ben niet bang voor de tandarts want ik heb ze goed gepoetst" geluiden.
Ik doe het ook niet zo heel vaak, maar ik heb nog nooit problemen gehad. Is nog altijd de eerste versnellingsbak en dat met al 150.000 km niet zachtzinnig gebruik. Verder weet ik het ook niet.

En dat van hem in zijn achteruit zetten met 120 is natuurlijk een grapje.
 
Ik doe het alleen wel eens met de auto en dat gaat redelijk gemakkelijk, alleen terugschakelen gaat wat moeilijk.
Vooral van de 4 met 120km/h naar de achteruit.
;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
op èn terug schakelen zonder koppeling in een auto kan prima, mits je weet wat je doet.
(mensen die dat niet geloven willen, mogen langs komen voor een demo.)
maar.., als je hier niet in "geoefend" bent dan doe je 't niet ff perongeluk.

bij de weg: de ene auto is makkelijker dan de ander, toegegeven, in een opel gaat het heel makkelijk.
 
Daaag luitjes!! Was effe aan het kijken op de oude topics en vond iets over een Quick Shifter.

Dus ik het net op en vond deze site }) http://www.bikeshifter.com/index2.htm?

Moet je maar eens op kijken. En dan die Demo eens bekijken ;) ;) ;) ;) ;)

Erg mooi filmpje hoe dat ding werkt!!

idd leuk filmpje, alleen ff een vraagje over de tekst:

Reduction of lap times by up to one second or more

Misschien is het mijn engels hoor, maar hier staat toch verkorting van je ronden tijden met maximaal 1 seconden of meer :? :? :?

Dan ga ik meteen twijfelen...
 
In een oud topic stond de volgende reactie. Was voor mij erg verhelderend.

Op woensdag 13 februari 2002 18:32 schreef John Janssen het volgende:
Motorfiets versnellingsbakken zijn juist ontworpen om te schakelen zonder koppeling, mits je aan het accelereren bent. Wel even de druk van de schakeltanden afhalen (gas dicht) zodat je de schakelvorken niet verbuigt.
Bij constante rijsnelheid gaat het verhaal niet op omdat dan zodra het gas dicht gedraait wordt het achterwiel de motor begint aan te drijven, en dan staan de schakeltanden weer vast.

Een motorfiets bak is een constant mesh bak, dit betekent:
- Alle versnellingsbak tandwielen staan constant met elkaar in verbinding.
- Bij het schakelen worden niet de tandwielen onderling geschakeld maar worden tandwielen paargewijs aan de primaire en secundaire as gekoppeld middels schakeltanden. Deze schakeltanden zijn zo stevig uitgevoerd dat ze weinig aan slijtage onderhevig zijn.
- Er zijn geen synchromesh ringen.

Bij auto's worden de tandwielen wel onderling geschakeld. Deze tanden zijn wel gevoelig voor schade en daarom moeten de tandwielen gesynchroniseerd (dus met dezelfde snelheid draaien)worde voordat ze in elkaar geschoven kunnen worden. Daar zijn synchromeshringen voor. Synchromeshringen zijn koperen/messing ringen die een tandwiel afremmen/versnellen totdat twee tandwielen dezelfde snelheid hebben. Als je in de auto dus schakelt zonder koppeling moet die synchromeshring je hele auto afremmen/versnellen om eenenander te synchroniseren. Dat wordt lekker warm dan.

Hier is een prachtige shockwave presentatie over hoe een motorfiets bak schakeld, moet je zien.
http://www.infernosoft.com/timberwoof/motorcycle/hondaCB1/transmission.html

Schakeltanden is geardogs, of dogs, in het English.

John.
 
Terug
Bovenaan Onderaan