schakelen zonder te koppelen

RIF_RIDER

Rookie
6 apr 2007
15
0
Wijk bij Duurstede
moet je perse je koppeling gebruiken bij het omhoogschakelen?
dus 1 > 2 > 3 > 4 etc.

het kan zonder te koppelen, maar ontstaat er geen schade of iets dergelijks

iemand technisch onderlegd?
 
ik dacht dat je in een bepaald toerengebied 'mag' schakelen zonder je koppeling, maar dat heb ik alleen maar van horen zeggen.

Ik gebruik iig liever mn koppeling :P
 
Als je rustig rijdt trap je je bak naar de kl*te. Ga je vol op het gas kan je over het algemeen prima zonder koppeling opschakelen.
 
Laat ik het zo zeggen, zit niet niks voor niks een koppeling op een motor/auto.
Het is volgens mij niet erg slecht, mits je het niet altijd doet.
Je gaat schakelen zonder koppeling, wat er dan gebeurt is dat er kracht op de assen blijft staan en je dus al schakelt terwijl niet alle tandjes op de juiste plaats zitten, en dat gaat volgens mij happen in elkaar.

Ik dacht dat het zo ongeveer werkte, correcte me if wrong
 
een vriend van mij beweert dat je bij het omhoogschakelen totaal geen koppeling nodig hebt, maar bij het terugkoppelen je dit voor de zekerheid beter wel kan doen.
(waarom, geen idee)
 
ff dubbel klutsen tussen gas .....................................

als je rustig rijd gas los en er in laat vallen no problem.....
 
Je kan prima schakelen zonder koppeling, als je je gas maar wel dicht gooit. Wat we in de racerij gebruiken is een onderbreker in de ontsteking, wat je dan doet is: je zet je voet tegen het pookje, en op het moment dat je drukt druk je ook het knopje in, waardoor je vonk wegvalt en je bak soepel schakeld. Dit is ideaal want je kan vol gas blijven houden.

Overigens wel alleen te gebruiken bij het opschakelen, terugschakelen hoef je maar 1 keer te proberen ;)
 
Het kan wel maar alleen onbelast , dus wanneer er geen krachten op de prise as en uitgaande as uitgeoefend worden . Dus nooit als je gas geeft of afremt op de motor maar op het punt daar precies middenin en inderdaad gaat het beter als je een beetje doortrekt . Het ligt ook aan het type versnellingsbak . Met een ouderwetse engelse 1 pitter ging het best wel goed , zelfs het terugschakelen ! Moest ook wel , koppelingskabel was kapot . Met een ouwe BMW wil het opschakelen ook wel zonder koppeling als je het op precies het juiste moment doet . Met een sportieve 4 pitter word het wat moeilijker omdat die erg snel op het gas reageren .
~[edit] Ik realiseer me opeens dat bovenstaande over die prise as voor BMW's geld , de meesten hebben een ketting of tandwielen tussen motor en versnellingsbak zitten .
 
Laatst bewerkt:
Is een kwestie van op het juiste moment in het juiste toerengebied schakelen.
Valt ie er soepel in is er niets aan de hand en als je het verkeerd doet hoor (en voel) je het wel.
Ik doe het ook wel eens maar niet altijd.
Laat ik het zo zeggen, zit niet niks voor niks een koppeling op een motor/auto.
Probeer maar eens een auto of motor in z'n vrij te zetten zonder koppeling of vanuit stilstand in z'n 1 dan weet je wat het grootste nut is van een koppeling :+
Het is vooral timing en als je het vaak genoeg niet goed doet dan is het wel schadelijk maar ook met koppeling schakel je wel een mis.
 
Kan prima, gewoon gas even dicht en dan direct schakelen. Glijdt ie er zo in en doet ook zeker geen schade.
Terugschakelen daarentegen. :N
 
Geen enkel probleem bij de meeste motoren. Bij een enkel type bak (bv. bij de iets oudere BMW's, zoals de R1150, de GS1150 etc.) gaat dat niet prettig, maar dat voel je vanzelf.
Bij het optrekken ff wat druk onder het pedaal geven, gas een tikje terug (hoeft zeker niet helemaal) en je voelt 'm er zo in klikken. Gas er weer op en gaan voor de volgende.... Ik doe het al jaren, zowel bij heftig optrekken als bij rustig doortrekken. Het gaat om de combinatie van een beetje druk op het pedaal en het gas ietsje lossen.

Zoals al gezegd: NOOIT bij terugschakelen.

En het argument dat de koppeling er niet voor niets op zit, tja...... wat moet je daar nou mee? Er zit ook een achterrem op.....
 
Ok ik spreek uit ervaring...

opschakelen zonder koppeling gaat prima! alsof het zo hoort... MAAR!
jah daar komt de maar! ongemerkt slijten de kleine nokjes in je versnellingsbak en dan zit je dus met de shit....

ik heb me blok al helemaal uitelkaar gehaald om de versnellingsbak te vervangen (ik had gelukkig goedkoop een donorblok)

dus het lijkt goed te kunnen maar er zitten wat nare addertjes onder het gras..




oh verkeert afgestelde versnellings pookje is ook funest voor je versnellings bak :X ik ga volgende week voor de 2e keer me hele blok uitelkaar trekken |(
 
Van 1ste naar 2de doe ik het niet omdat de stap te groot is.
Voor de rest ...heel snel gas terug en tegelijk tikje tegen de pook.
Geen probleem.
In 90% v/d gevallen gebruik ik wel de koppeling bij opschakelen.
Het schakeld zo lekker snel zonder clutch... :Y
 
Wat heb je nou weer gedaan mennn ... is het kapot nu? :P

weer de versnellings bak LOL, maar dit keer ga ik wel in de schuur van me buurman klooie... als ik pascal weer vraag dan ben ik me motor weer 4 weken kwijt _O-

de planning is om volgend weekend blok eronderuit te halen.. en te kijken wat er vervangen moet worden... daarna onderdelen bestellen en weekend erop alles weer dicht te gooien
 
Laatst bewerkt:
Laat ik het zo zeggen, zit niet niks voor niks een koppeling op een motor/auto.
Het is volgens mij niet erg slecht, mits je het niet altijd doet.
Je gaat schakelen zonder koppeling, wat er dan gebeurt is dat er kracht op de assen blijft staan en je dus al schakelt terwijl niet alle tandjes op de juiste plaats zitten, en dat gaat volgens mij happen in elkaar.

Ik dacht dat het zo ongeveer werkte, correcte me if wrong

Met auto zou ik het niet doen.

En opschakelen kan zonder, terug zou ik toch maar met doen :)
 
Opschakelen, terugschakelen, allemaal geen enkel probleem om dit zonder koppeling te doen, mits je het maar rustig en met beleid doet. Het enige probleem is inderdaad het stoppen en wegrijden zonder die koppeling. Bij het terugschakelen moet je je wel realiseren dat dat met een vrij hoog toerental (en de daarbij gelieerde snelheid in die versnelling) moet schakelen. Dus niet het toerental te ver teruglaten zakken want dan krijg je 'm er nooit meer in. Je moet dus wel enorm geconcentreerd rijden. Maar mogelijk is het dus wel degelijk.
Dubbel klutsen zoals hier eerder is geopperd werkt op de motor dus niet omdat je niet, net als bij een auto, beschikt over een neutraalstand tussen de versnellingen (alleen tussen de 1 en de 2 dan)

[me="Whimpey"]heeft toch al een paar keer thuis moeten zien te komen met een gebroken koppelingskabel.[/me] En dat is toch beide keren gelukt.
 
Koppelen zonder te schakelen gaat overigens ook heel goed..................................... :+
 
Ja, het remt alleen zo slecht ;)
Mjah, op m'n mountainbike zit de voorrem links :D was ff wennen op de moto
 
Ja dat koppelen hebben we helemaal voor niets geleerd !!!!!!! |(

Ik zou zeggen probeer het maar tot de bak het begeeft,
gescheurde tandwielen, uitgelopen tandwielassen. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan