schakelen zonder te koppelen

opschakelen is geen probleem bij mij iig. doe het ook niet te vaak... tijdens het wheelien en als ik hard optrek met een stel vrienden. heb een gsxr1000, met koppeling overschakelen is minder fijn heb ik het idee. bij het hard optrekken gebruik ik dus haast nooit de koppeling.
denk dat te lang hangen in een bepaalde versnelling tijdens het wheelien of tijdens het gassen bijv 160 in zijn 2 omdat je een bocht moet nemen schadelijker is dan zonder koppeling te schakelen.
 
Kan niet bij een motor.
Jawel hoor, terugschakelend van twee naar één kun je in z'n neutraal even gekoppeld een dotje gas geven om de ingaande as op de juiste snelheid te brengen.
Dat doe ik vaak met de BMW want die heeft moeite met het al rijdend terugschakelen naar één.
 
schakelen zonder koppeling kan volgens mij niet met elke motor.
ik zelf heb een honda ntv650 en ik kan niet schakelen zonder de koppeling te gebruiken.
 
Voor de mensen met 0,00 mechanische sympathie is er ook nog slap-shifting. Gas vol open houden, met voet al druk geven onder pedaaltje en dan even de koppeling in en meteen weer los. Zo schakelen (sommige) drag racers van 1 naar 2.

Ik deed dit soms op de brommer, ik moest soms alles uit de kast halen om de 70cc-ers bij te houden. De motor vind zo schakelen niet :N fijn.
 
Met het koekblik van de zaak als ik druk ben met vanalles en nogwat schakel ik heel vaak van 2 neer 3 en dan naar 4 en weer naar 5 door zonder koppeling.

Even eruit en zo door de volgende in, even de toeren iets laten zakken en niet tever doortrekken dan gaat het net zo soepel als met koppeling.

Groet # :? :9
 
JE kunt bijna net zo snel schakelen met als zonder koppeling.
Alsthans mij lukt dat

Het ligt er net aan wanneer je je de koppeling intrekt.

Je kunt:
1 gas los-> koppeling in-> een versnelling omhoog-> koppeling los-> gas erop

of

2 je voet tegen je pookie -> beetje gas los en koppeling een beetje in -> een versnelling omhoog -> koppeling los en gazzegaan.

Als je die laatste een beetje door heb is het beter voor je bak dan zonder koppeling.


MAAR aan de andere kant: Moet je motor nog 100 jaar mee, of is 5 jaar ook genoeg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan