Schakelen zonder te koppelen..

Skoezie

MF veteraan
21 mei 2001
7.367
1
Assen
Kwam deze link tegen en vind dit wel erg geinig. Zat me eerlijk gezegd al af te vragen hoe die mannen in de racerij dat doen, omdat je natuurlijk door zelf te koppelen veel tijd verliest. En vind de prijs op zich ook nog wel meevallen. Denk alleen dat het niet zelf koppelen wel een deel van het plezier van het motorrijden weg neemt.
 
Schakelen zonder koppeling kan in principe met elke motor, of het goed is ,dat niet, staat nl in Yamaha handleidingen dat daar geen garantie op wordt gegeven.
 
Lijkt me niet echt geweldig...ik bedoel...het is alleen maar om iets sneller op te kunnen schakelen...niet echt nodig, tenzij je de openbare weg als echt circuit gebruikt! :) :)

 
ik zou't wel willen.. best wel handig denk'k..
maja, best wel duur voor een paar magneetjes ook :)

Je hebt trouwens ook een on/off schakelaar dus je excuus valt al af bertv :P
 
Oke, nieuwe argument...

ik ben niet handig, het setje moet dus door een dealer geinstalleerd worden a 400,-...
 
Schakelen zonder koppeling kan in principe met elke motor, of het goed is ,dat niet, staat nl in Yamaha handleidingen dat daar geen garantie op wordt gegeven.

sorry dat ik het zo bot zeg...maar das bullshit :P

Wat is nou de bedoeling van een koppeling? het weglaten van vermogen op de aandrijving....dus als men gashoudt (dus niet gas erop of gas terug) heeft men ook geen vermogen op de aandrijving....als je dan je voet met kleine druk omhoog houdt...gas houdt, dan schakelt de motor zonder verdere consequenties op 8-)

een ander manier is dus het zeer tijdelijk weglaten van een vonk!?! heb je ook geen vermogen meer.
 
sorry dat ik het zo bot zeg...maar das bullshit :P

Wat is nou de bedoeling van een koppeling? het weglaten van vermogen op de aandrijving....dus als men gashoudt (dus niet gas erop of gas terug) heeft men ook geen vermogen op de aandrijving....als je dan je voet met kleine druk omhoog houdt...gas houdt, dan schakelt de motor zonder verdere consequenties op 8-)

een ander manier is dus het zeer tijdelijk weglaten van een vonk!?! heb je ook geen vermogen meer.


euhhm.. kan iemand mij het principe van schakelen uitleggen? Gebeurd dat mechanisch? Elektronisch?
Indien mechanisch lijkt't me niet echt verstandig om terwijl alles nog draait effe te gaan schakelen
 
Op 2001-06-06 15:41, schreef BertV:
Oke, nieuwe argument...

ik ben niet handig, het setje moet dus door een dealer geinstalleerd worden a 400,-...


Helldesker doet't voort de helft :)

Hoe bedoel je ?
Voor de helft van de prijs of hij maakt het maar voor de helft af ? >:)

Setje kost gewoon 400 nogiets, inbouwen komt daar nog eens bovenop.
Maar het ziet er idd wel grappig uit.

_________________
Er zijn geen betere merken, alleen maar betere motorrijders!

[ Dit Bericht is bewerkt door: J.W op 2001-06-06 16:10 ]
 

Voor mij zou het niet hoeven die Quikschakelaar. Ik weet wel dat die Anteliaanen het op de maasvlakte gebruikte op een van die GSX-R1100.

Laat mij maar spelen met die koppeling hoor!
:+
 
Hoe bedoel je ?
Voor de helft van de prijs of hij maakt het maar voor de helft af ? >:)

Setje kost gewoon 400 nogiets, inbouwen komt daar nog eens bovenop.
Maar het ziet er idd wel grappig uit.

hij bedoelde dat ie ze dealer nog eens 400,- kan betalen voor plaatsing.. dus helldesker aan de helft van de prijs.. vriendendienstje zeg maar >:)
 
Vind het wel cool. Ik heb op sommige race motoren ook wel een een pneumatich of hydraulisch systeem gezien. Geen idee hoe dat dan werkt.

Voor zover ik het begrijp wertk je koppeling nog gewoon wel. Groot voordeel is dat het wel heel makkelijk word op te schakelen in een wheelie! Of niet? :loveit:
 
Op 2001-06-06 15:51, schreef Rozz:
sorry dat ik het zo bot zeg...maar das bullshit :P

Wat is nou de bedoeling van een koppeling? het weglaten van vermogen op de aandrijving....dus als men gashoudt (dus niet gas erop of gas terug) heeft men ook geen vermogen op de aandrijving....als je dan je voet met kleine druk omhoog houdt...gas houdt, dan schakelt de motor zonder verdere consequenties op 8-)

een ander manier is dus het zeer tijdelijk weglaten van een vonk!?! heb je ook geen vermogen meer.


euhhm.. kan iemand mij het principe van schakelen uitleggen? Gebeurd dat mechanisch? Elektronisch?
Indien mechanisch lijkt't me niet echt verstandig om terwijl alles nog draait effe te gaan schakelen

Geen technische inzicht Poohbeer? :P

Schakelen gebeurt altijd mechanisch, het komt in principe overeen met schakelen op je fiets! gaat ook niet als je niet trapt!!!

Is wel moeilijk om zo 1-2-3 uitteleggen hoe het schakelen werkt...maar wat je met je voet bedient..is een vork die in allerlei groeven draait op een soort bus...deze bus trekt/duwt een of meer tandwiel(en) die dan voor de aandrijving zorgt. -netzoals bij je fiets- allerlei verschillende grootte tandwielen.
Snap je het nog?

Wat betreft al die soort quickshifters.....die registreren druk op je schakelpookje...en dan onderbreekt ie je ontstekeing, zodat je door je eigen voet druk schakelt.



 
Ach die paar milimeter dat jeje koppeling indrukt boeit ook voor geen meter. Doordat je de koppeling met de hand bedient heb je er juist lekker veel gevoel in.

Ik heb ooit eens op zo'n Honda C50 gereden, half automaat -> automatische koppeling. Was ik niet echt van gecharmeerd. Ik kreeg het gevoel alsof ik het niet helemaal meer onder controle had. Was blij dat ik weer op m'n Tomos 4TL kon springen (met hoog stuur natuurlijk).
 
Geen technische inzicht Poohbeer? :P

Schakelen gebeurt altijd mechanisch, het komt in principe overeen met schakelen op je fiets! gaat ook niet als je niet trapt!!!

Is wel moeilijk om zo 1-2-3 uitteleggen hoe het schakelen werkt...maar wat je met je voet bedient..is een vork die in allerlei groeven draait op een soort bus...deze bus trekt/duwt een of meer tandwiel(en) die dan voor de aandrijving zorgt. -netzoals bij je fiets- allerlei verschillende grootte tandwielen.
Snap je het nog?

euhh.. zoiets jah, dacht wel dat hety met tandwielen enzo zou werken maar aangezien ik zo'n ding nog nooit van binnen heb gezien bleef het bij vermoedens. en ik ben graag zeker zeg maar :)
 

Je zou natuurlijk eens de bak van je Soes uit elkaar kunnen halen. Zie het als een puzzel van 1000 stukjes: Het begint leuk als je de doos open maakt. Dan moet je beginnen, je gaat sorteren. Je bent avonden bezig en dan ontdek je na dik een week dat je een paar stukjes mist ;)
 
Ik gebruik bij het opschakelen nooit de koppeling, gewoon even het gas dicht en je tikt hem ook zonder koppeling , zonder kraken of wat dan ook in de volgende versnelling. Wel even zorgen dat je genoeg toeren draait.
Zo'n quickshifter lijkt wel handig, hoef je ook niet meer van het gas af, maar ik heb er alleen het geld er niet voorover. *D
 
Schakelen kan je ook zonder te koppelen door heel even het gas dicht te draaien, gaat zeer soepel en zal als je het goed doet geen schade opleveren.
Een quickshifter werkt eigenlijk hetzelfde, alleen nu draai je je gas niet dicht, maar op het moment dat je schakelt (zonder te koppelen) schakelt de quickshifter heel even je onsteking uit, met resultaat hetzelfde effect als boven staat beschreven.
Ik dacht ook dat het weinig uit maakte omdat ik als ik flink aan het rijden ben al bijna niet koppel, maar een maat van mij heeft een quickshifter en ik heb er mee gereden, ik moet zeggen, dat is toch wel erg snel en heel apart om gewoon met vol gas, zonder te koppelen, te kunnen overschakelen.

Maar inderdaad alleen nodig op circuit maar wel leuk speelgoed.

MZZL
 
Terug
Bovenaan Onderaan