Schakelen zonder te koppelen

defrhymz

MF'er
7 okt 2018
61
5
Ik wil graag leren opschakelen zonder te koppelen. Dit omdat ik ook graag eens wat sneller weg wil zijn op een rechte weg en hem eens goed door kan trekken.

Zijn er nog tips om dit te oefenen ?
 
Gas geven en als je op het juiste toerental bent iets druk op de pook naar boven zetten en dan snel een klein beetje gas los en meteen weer gas erop.
Op die manier floept hij zo de volgende versnelling in.
Terugschakelen vergt iets meer gevoel maar daar heb je ook niet zo heel veel aan.
 
Ik had op mijn vorige motor (triumph Street Triple) een originele quickshifter. Daarmee kun je wel wat sneller optrekken. Op straat is dat eigenlijk nutteloos. De eerste versnelling ging al tot 125 km/u. Je hoeft dus helemaal niet te schakelen om snel op te trekken.
 
Gas geven en als je op het juiste toerental bent iets druk op de pook naar boven zetten en dan snel een klein beetje gas los en meteen weer gas erop.
Op die manier floept hij zo de volgende versnelling in.
Terugschakelen vergt iets meer gevoel maar daar heb je ook niet zo heel veel aan.

Wanneer ben ik op het “juiste toerental”?
 
Moet je even nakijken waar bij jouw motor het maximum koppel ligt.
Als je voor de snelheid zonder koppeling wilt schakelen dan is dat het beste moment.
Bij normaal lekker doorrijden kan je ook wel eerder schakelen maar als je te laag in toeren zit dan loop je het risico op tandjes poetsen of in een valse vrij te komen en dan is het ook lastig om hem weer soepeltjes in een versnelling te krijgen.
 
Wanneer ben ik op het “juiste toerental”?
Je kan schakelen als de netto kracht op je bak "nul" is. Is hij dat echter niet, dan ga je waarschijnlijk tanden poetsen. Dit kan al snel een permanent effect op je bak hebben. Je krukas krijgt zowiezo een klap omdat hij opeens X procent minder toeren draait.

Ik heb het eens moeten doen omdat mn koppelingskabel kapot was. "Het kan", maar waarom zou je riskeren dat het mis gaat terwijl je er letterlijk niets van te winnen hebt?
 
Ik wil graag leren opschakelen zonder te koppelen. Dit omdat ik ook graag eens wat sneller weg wil zijn op een rechte weg en hem eens goed door kan trekken.

Zijn er nog tips om dit te oefenen ?
sneller wegkomen van stilstand heb je niks aan schakelen zonder koppelen want dan ga je echt niet in beweging komen voor wegrijden heb je de koppeling nodig. al rijdend zal je ook niet veel tijd winnen. om echt het maximale uit je versnelling te halen gewoon vol gas geven beetje druk onder de pook en als je de begrenzer in knalt schakel je vanzelf in de volgende versnelling. dan even druk van de pook af en er weer op en het verhaal begint weer van voor af aan.
 
je bent trager als je tot aan het rood trekt, tenzij het blok op dat punt zijn maximaal vermogen levert. maar zo'n blok ken ik niet. Ideale schakelmoment verschilt per versnelling (afhankelijk van hoeveel toeren het blok terug valt bij het opschakelen) en bepaal je aan de hand van een vermogen/versnellings diagram
en door even je koppeling in pitsen ((je hoeft het hendel echt niet tot tegen het stuur te trekken) ga je niets merken van "tijdsverlies" maar alles gaat veel soepeler en je bak zal je dankbaar zijn.
 
Je voet tegen de pook aanduwen terwijl je nog gas geeft. Zolang je gas geeft schakelt die nog niet.

Op het moment dat jij jouw gas dichtdraait valt die in de volgende versnelling.

Een quickshifter is beter (sneller) en leuker.

Dit geldt overigens niet voor het wegrijden uit stilstand. Dat kan niet zonder koppeling.
 
Een quickshifter doet hetzelfde en is niet beter voor je bak... Maar ook niet slechter. Als je het goed doet kan het helemaal geen kwaad, het is geen auto-bak. Ja, rally auto's, die hebben er zo één. En race auto's algemeen.

Het probleem is dat heel veel mensen het cool vinden en willen proberen, maar met dat halfslachtige geknuppel sloop je de boel wel. Eerst weten hoe het allemaal werkt en waarom het gewoon kan, voordat je maar gewoon probeert omdat mensen zeggen dat het kan. Google sequentiele versnellingsbak en leer.
 
mischien doe je het al:)..Let er eens op hoe ver je de koppeling intrekt tijdens sportief rijden in 3,4,of 5. Probeer dan eens de motor te verplaatsen in dezelde versnellingen terwij die die niet draait. Als dat niet gaat dan ontkoppel je niet.
 
Schakelen zonder koppeling kan totaal geen kwaad op een motor (mits je het goed doet).
Een dog gear heeft nokken op het tandwiel die het tandwiel ervoor aandrijft, dat tandwiel er voor heeft sleuven erin zitten waar die nokken in vallen, die sleuven zijn groter dan de nokken van de dog gear.
Of je nou je koppeling gebruikt om de aandrijving van die 2 tandwielen af te halen, of laat je gas los om de aandrijving er af te halen, dat maakt niks uit.
In beide gevallen stopt de aandrijving even, en zweeft de nok een moment in de sleuf van het andere tandwiel, hij maakt dan dus even geen of nauwlijkt contact, en schuift zonder problemen naar de volgende versnelling.

Het is niet zo dat een bak direct stil staat als je een koppeling inknijpt, schakelen zonder koppeling heeft in principe het zelde effect
 
Terug
Bovenaan Onderaan