Schakelen zonder te koppelen

fout weet ik niet, maar het nut van je gehele berekening ontgaat me, vermits je het enkel over tijd hebt, terwijl het zou moeten gaan over krachten.

Als je een betere verklaring hebt dan zie ik het graag. Quikshifters zijn niet makkelijk te begriipen, en gaan van 10 milliseconden (supersport) tot 100+ schakeltijd. Het gaat uberhaupt niet over krachten, behalve dan het even ontlasten van de ingaande as om de schakeling mogelijk te maken. Staat ook in mijn verhaal.
Ik ging uit van 6000rpm. Dat is makkelijk om te zetten naar 2000rpm en/of 15.000rpm. Hopelijk begrijp je wat dat betekend.

Kijk eens op de HM Quickshifter – Quickshifter Plus SS site. Die gebruiken predictive software om een shift te maken. Waarom? Ik weet het niet. Een sensor op de schakelvork lijkt mij goedkoop in GP. Er is dus iets wat ik niet begrijp. Als iemand meer weet, dan graag commentaar
 
fout weet ik niet, maar het nut van je gehele berekening ontgaat me, vermits je het enkel over tijd hebt, terwijl het zou moeten gaan over krachten.
De berekening gaat vooral over hoelang het schakelen duurt, maar dat is voor de kracht niet van belang.
Tijdens het schakelen ben je even van het gas. Daardoor kan het tandwiel schuiven over zijn as. Of zijn dogs rechtstreeks in de nieuwe versnelling kunnen floepen of 270 graden moeten wachten dat maakt niet uit. Uiteindelijk floept hij er in. Dan gebeurt er nog niks, maar het achterwiel draait gewoon met dezelfde snelheid door en de krukas massatraagheid ook. Tot de dog het nieuwe tandwiel aangrijpt. Dan is het staal op staal en moet de krukas in 0 seconde afgeremd of versneld worden naar de nieuwe overbrengingsverhouding.
Of het achterwiel moet even blokkeren of spinnen, afhankelijk of je terug- of opschakelt.
 
Laatst bewerkt:
Een Triumph Street Triple met de originele quickshifter, die kun je niet afstellen.
Oei, die van voor 2013 kan je met tuneboy of tuneECU gewoon afstellen. 2013 en jonger weet ik niet zeker.
 
De berekening gaat vooral over hoelang het schakelen duurt, maar dat is voor de kracht niet van belang.
Tijdens het schakelen ben je even van het gas. Daardoor kan het tandwiel schuiven over zijn as. Of zijn dogs rechtstreeks in de nieuwe versnelling kunnen floepen of 270 graden moeten wachten dat maakt niet uit. Uiteindelijk floept hij er in. Dan gebeurt er nog niks, maar het achterwiel draait gewoon met dezelfde snelheid door en de krukas massatraagheid ook. Tot de dog het nieuwe tandwiel aangrijpt. Dan is het staal op staal en moet de krukas in 0 seconde afgeremd of versneld worden naar de nieuwe overbrengingsverhouding.
Of het achterwiel moet even blokkeren of spinnen, afhankelijk of je terug- of opschakelt.

awel, die "maar", daar draait het om ;)

BMW-XR zegt
Het gaat uberhaupt niet over krachten
zonder koppeling is dat een brute slag die de dogs (en al de rest in de aandrijflijn) te verwerken krijgen, en ook nog eens afhankelijk van het feit of ze al volledig gekoppeld zijn of nog niet.

en je kan je quickshifter wel perfect instellen voor op circuit omdat je dan bijna altijd op dezelfde toeren schaklet, maar als je het gewoon altijd op straat ook doet bij alle toeren, is het niet meer altijd perfect.

soit iedereen doet wat em niet laten kan ;)
 
De klappen in de bak en op krukas vallen zoals gezegd enorm mee als je het goed doet. Effe wat hoofdpijn:

Uitgaande van een schakeltijd van 50 miiliseconden op 6000 motor toertjes, een primaire reductie van 1.5000 en neem van 3de (ratio 1.3000) naar 4de (1.000). Voorbeeldtjes, afgerond van een 1200GS, zelf aan te passen

Dan draait de ingaande transmissie as 6000/60.000*50/1.5 = 3.33 maal rond. En de uitgaande as 3.33/1.3000 een 2.56 keer. Omdat de uitgaande as tijdens het schakelen dezelfde snelheid behoud,dan moet de ingaande as naar 2.56/1.000 = 2.56 keer rond. Een verschil van 0.77 omdraaiing of een 270 graden.. Maar daarmee zijn we er nog niet.

In die 270 graden moeten de dog teeth uit het 3e tandwiel komen, en in het 4de kunnen schuiven. Ze kunnen pas uit het 3e beginnen te schuiven als je de tanden ontlast hebt door gas terug te nemen. En ze kunnen pas weer belast worden wanneer ze al redelijk ver in het 4de zitten. Dus neem even 90 graden voor uitschuiven, 90 graden om het 4de te vinden, en 90 graden voor inschuiven(= 270 totaal)

Typisch heb je 3 dog teeth per tandwiel, met drie grote gaten waar die inpassen. Dus op een schakeling heb je of het geluk dat de dogs mooi ommiddelijk in de beschikbare gaten vallen, of pech en ze vallen tegen een 'spaak' en moeten even wachten. Als ze tegen een spaak vallen, dan kan het zijn dat je 90 graden verdraaing nodig hebt voordat ze in de eerst volgen gaten kunnen vallen.

En dan nog je doet dit niet helmaal zelf. je voet draait de schakel as (selector drum) die de dogteeth doet ontkoppelen, maar dan is het de veer op de schakelas die de dog teeth in het volgende tandwiel drukt. Of je nu de koppeling gebruikt of niet. Dus schakelvorken verbuigen doe je tijdens het uitschuiven door lomp tegen de schakelpoot te stampen, terwijl de dogs/tandwielen nog volbelast zijn

De quickshifter gebruikt de onsteking om vermogen te verminderen. Dus in dit voorbeeld draait de krukas 5 maal in 50ms. Heb je een twee cylinder met quickshifter, en schakel je net na een onsteking, dan heeft die dus al 10 miliseconden nodig voordat die kan reageren. Net zoals gas terugnemen, maar dat gaat nog iets langzamer vanwege nog aanwezige mengsel tussen gasklep en inlaatklep

Ik zal wel iets overzien hebben, maar zo werkt het grotendeels (denk ik). Als ik het fout heb, dan graag commentaar.

Dat is een indrukwekkend verhaal met al die berekeningen, daar zal je best even mee bezig zijn geweest:)

Zoals je zelf ook al zegt:
(De klappen in de bak en op krukas vallen zoals gezegd enorm mee)
Ik denk ook dat dit niet veel minder is als je wel de koppeling gebruikt, dan doel ik met namen op snel schakelen racen.
Waarom, omdat mensen dan zo snel willen schakelen/koppelen, dat er vaak toch te vroeg, te laat of, te weinig gekoppeld word, of de koppeling laten schieten met te veel toeren.

Dat verhaal over de quickshifter vindt ik ook wel interessant.
Hoe kan het dat een 2 cilinder meer (10 miliseconden) dan een 4 cilinder (5 miliseconden) nodig heeft om te reageren?
Heeft dat soms te maken dat de 2 cilinder minder toeren/ontstekingen maakt?
 
Laatst bewerkt:
Het is wel leuk he om te kijken wat er allemaal kapot kan gaan aan je motor als je het niet helemaal goed doet :P

Wist je dat je motor nooit starten en er niet mee rijden veel beter is voor de slijtage onderdelen?
( met andere woorden: ik snap dat gezeur nooit zo... )


Lekker proberen en aanvoelen, houd alleen in je achterhoofd: Het MOET soepel gaan, op het moment dat je kracht moet zetten of het gewoon veel te hokkerig gaat dan doe je dus iets verkeerd. blijf dat niet doen en forceer het niet en verders moet het wel goedkomen.

Op het circuit doen we niet anders.. en op straat als ik ga raggen ook.
Nog sterker, heb in Italië zelfs een hele tijd een gopro in mn linkerhand gehad ( ja ik weet het.. poserlife ) en zelfs terugschakelen zonder koppeling kan, mits je een beetje gevoel erin stopt )

Lekker rijden en aankloten met die motoren, mooi man. veel plezier ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan