• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

Schakelen

#1
Hmm, aangezien ik nog maar 15 ben, en dus geen motor rij, heb ik wel een quad gereden met 4 versnellingen, maar dat is steeds naar onder voor op te schakelen, en omhoog voor af te schakelen, maar hoe zit dat met motoren?
*Edit: Kon overigens geen eensgelijk topic vinden*
 
Laatst bewerkt:

Juupke

MF veteraan
21 sep 2004
1.650
0
37
Gronsveld
Bezoek Site
#5
Hmm, aangezien ik nog maar 15 ben, en dus geen motor rij, heb ik wel een squad gereden emt 4 versnellingen, maar dat is steeds naar onder voor op te schakelen, en naar beneden voor af te schakelen, maar hoe zit dat met motoren?
*Edit: Kon overigens geen eensgelijk topic vinden*

:? Dus als je het pedaaltje naar beneden drukt gaat hij een versnelling lager en als je het naar onder duwt gaat hij een versnelling hoger. Dat wil ik wel eens in de praktijk meemaken :9

zal wel naar boven zijn om op te schakelen :z

edit niet snel genoeg B|
 

cawa

MF veteraan
17 aug 2004
2.650
0
43
groningen
#9
En naar beneden is ook af schakelen :?

Als je je eerste post nog eens doorleest, dan staat er iets vreemds ;)

Maar de meeste motoren is de eerste versnelling naar beneden en de rest omhoog om op te schakelen.
 

Stu

MF veteraan
12 sep 2006
2.544
0
30
Amsterdam
#13
Hoe zit het trouwens met die MotoGP motoren? Ik zie ze vaak voor een bocht met hun voet het 'pedaaltje' omhoog drukken, in plaats van (wat volgens mij moet) naar beneden om terug te schakelen. Is het daar andersom ofzo? Of moet ik zeer snel een brilletje aanschaffen..
 

pretpiloot

MF veteraan
8 dec 2004
24.636
0
34
Heerhugowaard
#17
Hoe zit het trouwens met die MotoGP motoren? Ik zie ze vaak voor een bocht met hun voet het 'pedaaltje' omhoog drukken, in plaats van (wat volgens mij moet) naar beneden om terug te schakelen. Is het daar andersom ofzo? Of moet ik zeer snel een brilletje aanschaffen..
jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*
 

mijn r6

MF veteraan
18 jan 2006
3.849
0
45
Doornenburg
www.funda.nl
#18
jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*
bij de 2006 r6 is dit ook gewoon om te zetten
 

PogoSticK

MF veteraan
15 dec 2005
4.393
1
30
Utrecht
#19
Eh? Juist.
Dus als je naar voren leunt, kan je makkelijker je voet omhoog doen?
Juist niet, toch?
Anatomisch gezien niet, scheenbeenspier moet meer samenspannen.

ALs je naar achter gemikt wordt, duw je juist je pookje makkelijker omhoog volgens mij. Maar ik heb nooit 100+ pk mee mogen maken, dus ik weet het niet.
 
26 feb 2003
2.067
0
34
-
#20
jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*

Klok/klepel? of gewoon BS?

het is namelijk om in een linkerbocht OP te kunnen schakelijk, zonder dat je kans hebt dat je poot tussen asfalt en motor komt
 

Koentjuh

MF veteraan
3 aug 2005
2.178
0
34
#21
jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*
Ik dacht dat een andere belangrijke reden was dat je op deze manier op kan schakelen in een bocht naar links als je zeer schuin gaat: je komt zo niet klem te zitten met je voet tussen het schakelpedaal en het asfalt als je wil opschakelen.
 

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
0
35
Huizen
#22
Klok/klepel? of gewoon BS?

het is namelijk om in een linkerbocht OP te kunnen schakelijk, zonder dat je kans hebt dat je poot tussen asfalt en motor komt
:^

+ dat je gewoon wat sneller op kan schakelen :)

zit er zelf aan te denken het bij de mijne ook om te draaien. kan bij mij heel simpel, maar ik vraag mij af of ik er makkenlijk aan zal wennen
 

daydreamer

MF veteraan
16 mei 2004
2.276
0
Rotterdam
#24
hmmz, een keer een oude engelse BSA onder mn kont gehad.. die gasten doen werkelijk alles andersom.. schakelen met de rechtervoet en ook ondersteboven.. t vraagt om wat gewenning.. :X