Schakelen

Flasher

Rookie
3 sep 2006
14
0
Bladel
Hmm, aangezien ik nog maar 15 ben, en dus geen motor rij, heb ik wel een quad gereden met 4 versnellingen, maar dat is steeds naar onder voor op te schakelen, en omhoog voor af te schakelen, maar hoe zit dat met motoren?
*Edit: Kon overigens geen eensgelijk topic vinden*
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn honda is 1 naar beneden en 2 tm 6 naar boven :Y maar er zullen er vast ook zijn waarbij het andersom is ;)
 
Hmm, aangezien ik nog maar 15 ben, en dus geen motor rij, heb ik wel een squad gereden emt 4 versnellingen, maar dat is steeds naar onder voor op te schakelen, en naar beneden voor af te schakelen, maar hoe zit dat met motoren?
*Edit: Kon overigens geen eensgelijk topic vinden*


:? Dus als je het pedaaltje naar beneden drukt gaat hij een versnelling lager en als je het naar onder duwt gaat hij een versnelling hoger. Dat wil ik wel eens in de praktijk meemaken :9

zal wel naar boven zijn om op te schakelen :z

edit niet snel genoeg B|
 
Ja, het is toch echt serieus om op te schakelen naar beneden, maargoed dat is bij een chinese quad he..
 
Ja, het is toch echt serieus om op te schakelen naar beneden, maargoed dat is bij een chinese quad he..

Ik doelde eigenlijk op je vergissing met naar boven en naar beneden oftewel dat je niet op hoeft te schakelen in jouw zin :z
 
En naar beneden is ook af schakelen :?

Als je je eerste post nog eens doorleest, dan staat er iets vreemds ;)

Maar de meeste motoren is de eerste versnelling naar beneden en de rest omhoog om op te schakelen.
 
wat is afschakelen? :9

het is iig in 9 van de 10 gevallen (japans of niet :+ mijn kawa iig wel O-) ) zo dat vanuit neutraal de 1e versnelling naar beneden is en de rest omhoog...
 
Hoe zit het trouwens met die MotoGP motoren? Ik zie ze vaak voor een bocht met hun voet het 'pedaaltje' omhoog drukken, in plaats van (wat volgens mij moet) naar beneden om terug te schakelen. Is het daar andersom ofzo? Of moet ik zeer snel een brilletje aanschaffen..
 
yamaha brommertjes vroegah (FS1 b.v.) alles naar beneden :)

@ Nijlpaard: Ik heb er maar 5 :)

De meesten waaronder ook mijn soes doen:

(6?)
5
4
3
2
N
1
 
Hoe zit het trouwens met die MotoGP motoren? Ik zie ze vaak voor een bocht met hun voet het 'pedaaltje' omhoog drukken, in plaats van (wat volgens mij moet) naar beneden om terug te schakelen. Is het daar andersom ofzo? Of moet ik zeer snel een brilletje aanschaffen..

jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*
 
jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*
bij de 2006 r6 is dit ook gewoon om te zetten
 
Eh? Juist.
Dus als je naar voren leunt, kan je makkelijker je voet omhoog doen?
Juist niet, toch?
Anatomisch gezien niet, scheenbeenspier moet meer samenspannen.

ALs je naar achter gemikt wordt, duw je juist je pookje makkelijker omhoog volgens mij. Maar ik heb nooit 100+ pk mee mogen maken, dus ik weet het niet.
 
jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*


Klok/klepel? of gewoon BS?

het is namelijk om in een linkerbocht OP te kunnen schakelijk, zonder dat je kans hebt dat je poot tussen asfalt en motor komt
 
jah dat heb je goed gezien, bij racemotoren keren ze het systeem vaak om (de 2006 GSX-R 600/750 kan dit zelfs fabrieks af gewoon omkeren, voor als je er t circuit mee op wilt)

Dit doen ze vanwege de hoge acceleratie en remkrachten die een motor kan uitoefenen op je lichaamsdelen (dus ook je voet)

Hierdoor kan t moeilijker zijn om je voet naar voren te bewegen bij acceleren (wat normaal opschakelen is), en naar achteren te bewegen bij heftig remmen (voor terugschakelen)

door het om te keren wordt de voet in beide situaties zelfs geholpen om makkelijker omhoog en omlaag te schakelen *O*

Ik dacht dat een andere belangrijke reden was dat je op deze manier op kan schakelen in een bocht naar links als je zeer schuin gaat: je komt zo niet klem te zitten met je voet tussen het schakelpedaal en het asfalt als je wil opschakelen.
 
Klok/klepel? of gewoon BS?

het is namelijk om in een linkerbocht OP te kunnen schakelijk, zonder dat je kans hebt dat je poot tussen asfalt en motor komt

:^

+ dat je gewoon wat sneller op kan schakelen :)

zit er zelf aan te denken het bij de mijne ook om te draaien. kan bij mij heel simpel, maar ik vraag mij af of ik er makkenlijk aan zal wennen
 
hmmz, een keer een oude engelse BSA onder mn kont gehad.. die gasten doen werkelijk alles andersom.. schakelen met de rechtervoet en ook ondersteboven.. t vraagt om wat gewenning.. :X
 
Sorry, dom foutje, is aangepast, voor de duidelijkheid: naar beneden is opschakelen, en voor af te schakelen moet je omhoog
 
Terug
Bovenaan Onderaan