Schakelen

heb ik ook wel een last van (CBR 600F '97 10.000 km), maar versnellingsbak kan denk ik niet versleten zijn (zou wel snel zijn).

Als ik echt snel op wil trekken, en til ik mijn gehele voet op, dan weet ik zeker dat 'ie niet in zijn neutraal gaat.
Misschien moet mijn pookje ook eens iets lager.

Ook probleemjes bij verkeerslicht, dat als ie in zijn vrij staat, ik 'm niet in z'n 1 krijg, stukje vooruit of achteruit lopen helpt dan. Stand van de tandwielen?

Als je hem uit de neutraal niet in de 1e krijgt kun je ook eens proberen om de koppeling in te knijpen en weer los te laten, dat wil soms wel eens helpen. Het pedaal is trouwens heel gemakkelijk te verstellen, als je niet tevreden bent met de hoogte moet je dat zeker proberen, dat is de moeite ruimschoots waard. (De speling die in de ketting moet zitten staat trouwens vast wel in het onderhoudsboekje, dat kan per motor verschillen.)
 
Ook probleemjes bij verkeerslicht, dat als ie in zijn vrij staat, ik 'm niet in z'n 1 krijg, stukje vooruit of achteruit lopen helpt dan. Stand van de tandwielen?

Dat helpt bij mij ook altijd prima, gewoon een metertje vooruit lopen en druk op het schakelpedaaltje geven, dan zit ie zo in de 1e.
 
eerst poot onder de versnelling zetten (met een klein beetje druk) daarna pas ontkoppelen. is even wennen maar je schakelt dan een stuk trefzekerder
 
Nee ik bedoel al rijdend in zijn neutraal zetten ;) zodat je bij het wegrijden niet het probleem hebt dat je een klein stukje naar voren moet :P , ik had het wel goed gelezen ;)

Ik zet hem voor het verkeerslicht nooit in z'n vrij (of het zijn bekende verkeerslichten waarbij ik min een paar min moet wachten.
Rijdend in z'n vrij doe ik 'm nog wel eens de garage inrollen.



een heel klein metertje dus :Y

ja.. 0,06 m
 
Dat slecht in z'n 1 gaan komt vaak door een plakkende koppeling, of de korf is ingesleten.....

Meestal geef ik hem ook een zetje en dan schakelen.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Dat slecht in z'n 1 gaan komt vaak door een plakkende koppeling, of de korf is ingesleten.....

Meestal geef ik hem ook een zetje en dan schakelen.

Grtzzz Simon. 8-)

Mee eens, en een plakkende koppeling kun je mede krijgen door gebruik van verkeerde olie.
Gebruik dus uitsluitend motorfietsolie!
 
ga men pookje maar eens iets lager zetten
heb ook vaak dat ik in neutraal schiet, wat gevolgd word als ik nog eens probeer door een heel luid gekraak naar zowel één als twee, tenzij ik stop natuurlijk :(
maar ik duw dan ook soms wat te zacht, vandaar, pookje wat verzetten :Y
 
Ook grappig allemaal ... de mijne wil juist niet meer naar z'n neutraal als tie wat warmer wordt en ik stilsta. Rijdend gaat het prima :)

Misschien kunnen we wat ruilen? :)
 
Ik had dat probleempje met dat schakelen tijdens mijn rijlessen altijd.
Tip van mijn instructeur:

als je in je eerste versnelling rijd, je voet onder het pedaaltje omhoog drukken.
Op het moment dat je je gas een beetje loslaat schiet je versnelling meteen omhoog en kan je gelijk weer gas geven. Dit ritueel dus zonder je koppelings hendel te gebruiken.

Dit doe ik tegenwoordig in iedere versnelling. Vooral als ik snel wil optrekken.


Als ik mijn eerste versnelling niet te pakken krijg vanuit neutraal :
klein beetje gas en dan schakelen. Weet niet hoe het komt maar lukt meestal.

*D
 
Dat slecht in z'n 1 gaan komt vaak door een plakkende koppeling, of de korf is ingesleten.....

Meestal geef ik hem ook een zetje en dan schakelen.

Grtzzz Simon. 8-)
plakkend of warm geworden,verkeerde olie,platen of tussen platen krom, kan allemaal, kwestie van vervangen of geen gehoor aan geven en doorrijden :]
 
Ik had dat probleempje met dat schakelen tijdens mijn rijlessen altijd.
Tip van mijn instructeur:

als je in je eerste versnelling rijd, je voet onder het pedaaltje omhoog drukken.
Op het moment dat je je gas een beetje loslaat schiet je versnelling meteen omhoog en kan je gelijk weer gas geven. Dit ritueel dus zonder je koppelings hendel te gebruiken.

Dit doe ik tegenwoordig in iedere versnelling. Vooral als ik snel wil optrekken.


Als ik mijn eerste versnelling niet te pakken krijg vanuit neutraal :
klein beetje gas en dan schakelen. Weet niet hoe het komt maar lukt meestal.

*D


Uhhhhh en dit is goed voor je motor?
 
Nee ik bedoel al rijdend in zijn neutraal zetten ;) zodat je bij het wegrijden niet het probleem hebt dat je een klein stukje naar voren moet :P , ik had het wel goed gelezen ;)
Nee, je snapt het nog steeds niet ;)
Hij krijgt m wel in de neutraal, niet in de 1.
Of bedoel je dat je, als je hem rijdend in de neutraal zet, wel makkelijk in de 1 kan krijgen? Hmm...
Ook grappig allemaal ... de mijne wil juist niet meer naar z'n neutraal als tie wat warmer wordt en ik stilsta. Rijdend gaat het prima :)

Misschien kunnen we wat ruilen? :)
:P . Mijne wil uberhaupt stilstaand niet in de neutraal...
Ik had dat probleempje met dat schakelen tijdens mijn rijlessen altijd.
Tip van mijn instructeur:

als je in je eerste versnelling rijd, je voet onder het pedaaltje omhoog drukken.
Op het moment dat je je gas een beetje loslaat schiet je versnelling meteen omhoog en kan je gelijk weer gas geven. Dit ritueel dus zonder je koppelings hendel te gebruiken.

Dit doe ik tegenwoordig in iedere versnelling. Vooral als ik snel wil optrekken.


Als ik mijn eerste versnelling niet te pakken krijg vanuit neutraal :
klein beetje gas en dan schakelen. Weet niet hoe het komt maar lukt meestal.

*D
Eerste... rare tip van je instructeur, je bak slijt zo toch wel een stukkie harder :) en je ketting krijgt een klap.

Beetje gas en schakelen helpt idd bijna altijd :)
plakkend of warm geworden,verkeerde olie,platen of tussen platen krom, kan allemaal, kwestie van vervangen of geen gehoor aan geven en doorrijden :]
Plakkende koppelingsplaten heb ik ook last van.... vervangen dus? Of is er iets aan te doen?
 
Ik heb dit probleem (1 naar 2 = neutraal) zelf ook bij het doortrekken in zijn 1. Als ik dan ga letten op mijn koppelings en schakelpook timing gaat het stukken beter. Ook goed doordrukken in zijn 2 werkt goed, ik denk dat ik ook eens het pookje iets naar beneden zet.
 
Ook probleemjes bij verkeerslicht, dat als ie in zijn vrij staat, ik 'm niet in z'n 1 krijg, stukje vooruit of achteruit lopen helpt dan. Stand van de tandwielen?

Dat slecht in z'n 1 gaan komt vaak door een plakkende koppeling, of de korf is ingesleten.....

Meestal geef ik hem ook een zetje en dan schakelen.

Grtzzz Simon. 8-)

Ik heb hetzelfde probleem, bij stilstand in de eerste versnelling zetten gaat soms niet.
Moet ik eerst stukje naar voren toe drukken ofzo.
De dealer gaf de tip: "even beetje met het gas spelen, de tandwielen staan dan niet goed en kan de eerste versnelling niet pakken".

Ik heb er nog dealer garantie opzitten, wat zouden jullie hiermee doen.
De dealer de versnellingsbak uit elkaar laten halen en eventueel de platen en de korf laten vervangen.
Ze hebben de olie al 2 keer vervangen, dus plakkende platen kunnen het niet zijn.
 
mij gebeurt t ook regelmatig en dan is t meestal een teken dat mn ketting ff wat strakker moet. maar flink op een haarspeld aan komen zetten en dan remmend m in zn 1 denken te zetten en dan in zn vrij blijken te zitten :P best spannend :+
 
Nee, je snapt het nog steeds niet ;)
Hij krijgt m wel in de neutraal, niet in de 1.
Of bedoel je dat je, als je hem rijdend in de neutraal zet, wel makkelijk in de 1 kan krijgen? Hmm...

Ja zo bedoel ik het, als je hem rijdent in zijn neutraal zet, dan krijg je hem makkelijker terug in zijn 1. en hoef je geen moeite te doen door een stukje naar voren te lopen.
 
voor degenen die problemen hebben om vanuit neutraal de 1 te vinden: die's naar beneden :+

Ik heb het (soms) ook bij de beemer. Oplossing: druk op het schakelpookje houden en de koppeling iets op laten komen. *kloink* 1ste versnelling gevonden :)
 
ik moet gewoon naar beneden trappen om een versnelling hoger tegaan.
niks koppeling.
en terug schakelen weer ophoog duwen ook zonder koppeling.
en gas los hoeft al helemaal niet *D
alleen met terug schakelen is dat wel verstandig anders zegt het blok pang.


 
ga men pookje maar eens iets lager zetten
heb ook vaak dat ik in neutraal schiet, wat gevolgd word als ik nog eens probeer door een heel luid gekraak naar zowel één als twee, tenzij ik stop natuurlijk :(
maar ik duw dan ook soms wat te zacht, vandaar, pookje wat verzetten :Y

Hallo Oma! Wat een lelijke kop heb je toch!

...Had ik een keer met een R6 model 2006. Volgas weggaan vanaf stilstand, vol open trekken 16.000 toeren ong... schakelen!... en dan... in zijn neutraal schieten !#$#@%@... :+ Ik dacht even dat met opschakelen die hele bak het begaf...potverdories...

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan