Schakelen

DeGroteMuis

MF veteraan
11 jul 2001
2.934
1
Nijmegen a/d Waal
Gisteren viel mij op dat volgens mij de meeste zaterdagmeeting-piloten ook bij rustig rijden ergens rond de 8.000 - 10.000 tpm pas leken te schakelen, in plaats van de bescheiden 5.500-6.000 van ondergetekende...

Vandaar mijn belangstellende vraag:

Als je in een rustige bui bent (of met een grote groep rijdt en dus toch niet voluit gaat), bij hoeveel toeren schakel je dan over?
 
Als ik rustig rij... zo rond de 5000, anders gaat het wel erg langzaam met mijn YZF.

Als ik geirriteerd ben zit ik veel hoger, zo\'n 8000...

Ik ben er ook achter dat ik, bijna altijd extreem gejaagd ben op de snelweg.

Ik kan het niet hebben dat iemand \"gemiddeld\" harder rijdt dan ik. Daardoor ga ik steeds harder rijden, misschien ben ik rijp voor een praatgroep?
 
Hmmm
Bert...toen we met unstable en raul reden lag onze gemm snelheid toch wel iets hoger hoor...en aangezien op mijn wijlen R1 vermogen pas vanaf de 7000 toeren vrijkwam reed ik hem ook vanaf de 7000 toeren ;)
 
Bert...toen we met unstable en raul reden lag onze gemm snelheid toch wel iets hoger hoor...

Ik doelde natuurlijk op inhalende auto\'s en loop niet te patsen of zo... :?
 
Laatst bewerkt:
Meestal ergens tussen de 7000 en 8000 bij normaal rijden, maar nou heb ik ook een erg hoogtoerige fiets, dus het zal misschien wel iets hoger liggen dan gemiddeld. :)
 
Ik doelde natuurlijk op inhalende auto\'s en loop niet te patsen of zo... :?
Had ik ook, en dan ga je wat sneller rijden om nog net die auto voorbij te zijn eer ie moet inhalen, en dan blijf je maar zo hard rijden :)
steeds sneller en sneller.
 
bij rustig rijden rond de 8000 en bij doorrijden stukken daarboven. Je rijd te snel in de hoge touren op een 600-tje!!

Invoegen op de snelweg meestal vol doortrekken in de 1,2 en 3 en dan weer afremmen (180 ofzo) naar de 100 of 120 en invoegen tussen de koekblikken. Daarna even de ruimte zoeken en meestal gewoon 2 of 3 versnellingen erbij tikken en dan rustige snelwegkilometers gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Stadsverkeer, altijd in de derde versnelling.
Ongeveer 4500rpm.
Buiten de bebouwdekom en de snelweg in de vijfde.
Tussen de 5000 - 7500rpm.

Dan doe ik relaxed... 8-)

Stadsverkeer rij ik al jaren in de 1... ( werkt perfect op mijn R1... EN je krijgt er goeie gasbeheersing van :P )
 
Geen idee. Zit geen toerenteller op de Rebel. Wat ik wel weet is dat ik, voor mijn gevoel dan, extreem lang doortrek en dan pas opschakel. Dus zodra het gegier van de motor me te word, word er geschakeld.
 
Normaal schakel ik tussen de 5k - 6k, maar bij een lekker recht stukje weg, waar de snelheid het toelaat (en de situatie ook), dan wil ik weleens doorgaan naar de 11k - 12k en dan schakelen. Komt niet zo heel vaak voor (één keer per ritje :P )
 
Precies weet ik het niet. Geen toerenteller. Trouwens ook geen snelheidsmeter of lampjes.

Ik schat zo rond de 2000 toeren als ik rustig rij, maar mijn motor wijkt wat af van het gemiddelde op het forum. :]
 
Ik kan geen vast toerental aangeven, ligt aan de weg, welke versnelling etc. Vaak trek in de 1 ff flink door en schakel dan meteen 3 versnellingen door. Bij rustig rijden schakel ik toch meestal met twee versnellingen tegelijk.
 
Ik heb geen toerenteller op de XR :) Op m\'n GS schakelde ik zo rond de 5000 of 6000 ofzo, gewoon rustig schakelen, het ding niet laten janken.

Op de XR schakel je je eigen de touwtering, lijkt wel een brommer ;) maaruh die kan je ook aardig opengooien, maar ook met rustig schakelen (dus lage toeren) zit je zo op redelijke snelheid.. alleen mis ik nog een 7e versnelling. De laatste versnelling gebruik je voor de laatste 35km/u ofzo.
 
In een wilde bui komt het schakelen bij mij ook pas bij de 12000-14000... Klinkt lekker bruut :9~
Maar bij rustig meerijden (met druk verkeer of een grotere groep) komt het ding bij het wegrijden niet boven de 6000 tpm...

Wel soms effe terugschakelen (een versnellinkje of drie) en een tussensprintje... :9~
 
ligt een beetje aan de motor , 2 cil of 4 cil . 2takt 4 takt

ik rijd nu een VTR sp1 , als ik rustig rijd in groepsverband schakel ik al bij 4000 ,4500
nij mijn vorige motor 4 cil 600cc was dat 6000-7000
in mijn eentje is dat vaker volopen (niet alle versnellingen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan