schakelen

geit72

MF'er
8 jul 2007
163
0
amsterdam
Mijn gsxje600f maakt nogal een hard geluid als ik 'm vanuit zijn vrij in zijn 1 zet.
Bij schakelen naar de andere versnellingen hoor ik t niet. Wat zou dit kunnen betekenen?
Zou dit kunnen betekenen dat ik versleten koppelingsplaten heb?
En zo ja, is dit dan 'complex' om zelf te vervangen?
 
Is een normaal verschijnsel bij de oudere Suzuki blokken.....no need to worry.
Eventueel ietsjes strakker afstellen van je koppelingskabel zou kunnen helpen......

versleten koppeling = slippende koppeling = nu niet het geval
 
Wat ook wel helpt is met wat minder toeren van de motor, de versnelling inschakelen. Vooral als hij koud op de choke met wat meer toeren loopt laat ik vaak ff het toerental wat inzakken voor ik hem in zijn 1 schakel.
 
Het kan best wel helpen ( verlopig ) voor als je de eerste versnelling schakeld ff een paar keer je koppeling goed indrukken en los laten schieten dan pas schakelen veel plezier.
Maar wat de reden van is durf ik je precies niet te antwoorden !!!
Want ik hem een honda vt 1100c met cardan dus de ketting zal het niet zijn maar als ik steeds mijn olie bijvuld wordt het wel minder ( dus altijd ) oliepijlen.
 
Leuk al die verschillende meningen :')

Nouja, hier mijn versie:

Je koppelingsplaten plakken aan elkaar, dus even de koppeling iets langer vast houden en je probleem zal weg zijn ;)

Als de olie en je motor warm zijn zal t probleem overigens ook verdwijnen, dus een typische koude motor probleem :P
 
Laatst bewerkt:
Mijn gsxje600f maakt nogal een hard geluid als ik 'm vanuit zijn vrij in zijn 1 zet.
Bij schakelen naar de andere versnellingen hoor ik t niet. Wat zou dit kunnen betekenen?
Zou dit kunnen betekenen dat ik versleten koppelingsplaten heb?
En zo ja, is dit dan 'complex' om zelf te vervangen?


is normaal bij veel motoren.

Lekker duidelijke topictitel trouwens :+
 
Idd..leuk als je verschillende meningen ..;-) pfff..na ja, ga die verschillende opties eens uit proberen ..

Ik ga eens opletten of t minder is wanneer ie warm is..en of t mss helpt als ik mijn koppeling iets langer vasthoud..

Ketting moet vervangen worden welke ik ook z.s.m ga vervangen.. hij hangt nu idd wat losser..maar begreep van een kennisje dat je m beter iets losser kunt hebben dan wat strakker als ie op is/begint te raken..
Kan dit kloppen?
 
Idd..leuk als je verschillende meningen ..;-) pfff..na ja, ga die verschillende opties eens uit proberen ..
3x achter elkaar in z'n 1 schakelen, lukt mij binnen een minuut :Y (de neutraal zoeken duurt nog het langst :X )

maar begreep van een kennisje dat je m beter iets losser kunt hebben dan wat strakker als ie op is/begint te raken..
Kan dit kloppen?
Te strak is nooit goed, kun je je blok (dat lager wat achter het tandwiel zit) mee om zeep helpen... ;(
 
Laatst bewerkt:
Heb gemerkt dat t nix uitmaakt als ik mijn koppeling iets langer vasthoudt. En dat ie wel minder 'herrie' maakt als ie eenmaal warm is. Maar dat je m alsnog behoorlijk hard hoort overgaan. Soms blijft ie ook een beetje 'hangen' en dan moet je 'm echt in zijn eerst versnelling trappen..
wie o wie kan mij vertellen wat dit is en of dit mogelijk slecht is voor je versnellingsbak of andere onderdelen als je er niks aan laat doen...
 
en hoe laat je die toeren dan inzakken :?
Door de choke wat terug te duwen (minder ver uit te trekken), of een beetje door de gashendel wat terug te draaien als hij op de choke loopt. Het toerental zakt dan een beetje. De chokebediening drukt bij mij niet alleen de chokekleppen dicht, maar ook de gasklep iets open voor een hoger stationairtoerental als koud.
Scheelt veel of je hem met 2000 toeren in zijn 1 schakelt, of met 1500/1000. :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb gemerkt dat t nix uitmaakt als ik mijn koppeling iets langer vasthoudt. En dat ie wel minder 'herrie' maakt als ie eenmaal warm is. Maar dat je m alsnog behoorlijk hard hoort overgaan. Soms blijft ie ook een beetje 'hangen' en dan moet je 'm echt in zijn eerst versnelling trappen..
wie o wie kan mij vertellen wat dit is en of dit mogelijk slecht is voor je versnellingsbak of andere onderdelen als je er niks aan laat doen...
al geprobeerd eerst wat te lopen met de motor en hem rollend in de 1 te zetten? ik had ook altijd 'TAK' als ik hem erin zette, toen een keer toevallig rollend gedaan, geen geluid.
 
Door de choke wat terug te duwen (minder ver uit te trekken), of een beetje door de gashendel wat terug te draaien als hij op de choke loopt. Het toerental zakt dan een beetje. De chokebediening drukt bij mij niet alleen de chokekleppen dicht, maar ook de gasklep iets open voor een hoger stationairtoerental als koud.
Scheelt veel of je hem met 2000 toeren in zijn 1 schakelt, of met 1500/1000. :Y

mja ok, maar dat kan dus niet als de motor warm is.
 
Bij mijn F tikt hij ook hard als ik hem helemaal stilstaand in zijn 1 doe. Iets rollen glijd ie er zo in, en maak je niet druk. Dit hoort naar mijn idee, zeker als de rest soepel schakelt.

Probeer maar eens zonder lopende motor vanuit neutraal naar 1 te gaan met koppeling en blijven stistaan, dan moet je behoorlijk drukken. Loop je iets dan schiet ie er zo in :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan