Schakelpook verwijderen hoe??

Chuck_Norris

MF'er
20 mrt 2009
197
0
Hallow nobele motorvrinden!

Ik zit ff met een probleempje (ik ben zeer beginnen motorrijder dus echt een nOOb nog in de techniekdingen). Sinds kort is de schakelpook van m'n Honda VFR 400 afgebroken (kleine schuiver gemaakt). Ik wil hem er dus afhalen en een nieuwe kopen maar het lukt me niet. Ik snap niet waar ik hem er nou precies af moet schroeven. Hij zit vast met kogelgewrichten enzo en het is me niet helemaal duidelijk. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit kan doen? Ik betwijfel of het weinig toe zal voegen, maar ik heb er toch maar ff een foto bij gedaan.

Oja en nog even een vraag. Hoe vind ik het best een nieuwe schakelpook? Ik bedoel, moet ik persee een VFR 400 NC24 schakelpook vinden of kan ik gewoon langs de lokale motorboer voor een nieuw pookie?
full
 
Owh ja, gezien je N00b bent, laat dat heveltje wat aan je blok zit lekker zitten waar die zit of markeer tenminste hoe die op de schakelas zat.
Ik ken n00bs die bij je langs komen met een blok wat maar half z'n kloten schakelt en nadat je vanalles hebt bedacht vertellen ze terloops dat ze die hevel eraf hebben gehad maar niet precies meer wisten hoe en waar die terug moest....... |(

Ik geef toe, het is een kleinigheidje om het goed te krijgen maar toch O-)
 
Laatst bewerkt:
Owh ja, gezien je N00b bent, laat dat heveltje wat aan je blok zit lekker zitten waar die zit of markeer tenminste hoe die op de schakelas zat.
Ik ken n00bs die bij je langs komen met een blok wat maar half z'n kloten schakelt en nadat je vanalles hebt bedacht vertellen ze terloops dat ze die hevel eraf hebben gehad maar niet precies meer wisten hoe en waar die terug moest....... |(

Ik geef toe, het is een kleinigheidje om het goed te krijgen maar toch O-)

Agh... negen van de tien schakelpookjes staan te hoog afgesteld ;)
 
Tjaa, of ze komen in het 6e verzet naar je toe rijden omdat die 'ineens' niet meer terugschakeld ;)

't Grappige (of eigenlijk ook weer niet) is dat dat soort "onderhoud" gewoon beschreven staat in de gebruikers-handleiding die je bij een nieuwe fiets krijgt.
Als je een tweede hands fiets koopt dan zou je die gewoon óók erbij moeten krijgen, maar meestal heeft de eerste eigenaar dat ding gedegradeerd tot "oud papier"... Maar online zijn ze gelukkig (meestal) nog wél beschikbaar.

Ik heb in de "kont" van m'n R6 wat gereedschap bij ... en heb er al véél mensen blij mee kunnen maken, óók HD rijders ;)
 
Laatst bewerkt:
OMA lekkerding!!!! :W

Zou graag een paar tips willen hebben what to do.

Mijn schakelpook hangt los aan me frame, normaal een kwestie van vast draaien. Maar nu blijkt dat de moer die in het frame zat vast gelast los heeft gelaten. Ik kan er dus aan draaien wat ik wil maar het boutje gaat niet meer vast of los. Het is een afgesloten ruimte dus ik kan er ook niet bij met een sleutel of iets.

Hoe krijg ik hem er als nog af, beter gezegd hoe weer goed vast te zetten?
Had al bedacht om de bout door te zagen en aan de buitenkant van het frame een passende moer te lassen.

Iemand betere/ makkelijkere ideeën want lassen kan ik niet.

alvast dank!
Gr Ron
 
OMA lekkerding!!!! :W

Zou graag een paar tips willen hebben what to do.

Mijn schakelpook hangt los aan me frame, normaal een kwestie van vast draaien. Maar nu blijkt dat de moer die in het frame zat vast gelast los heeft gelaten. Ik kan er dus aan draaien wat ik wil maar het boutje gaat niet meer vast of los. Het is een afgesloten ruimte dus ik kan er ook niet bij met een sleutel of iets.

Hoe krijg ik hem er als nog af, beter gezegd hoe weer goed vast te zetten?
Had al bedacht om de bout door te zagen en aan de buitenkant van het frame een passende moer te lassen.

Iemand betere/ makkelijkere ideeën want lassen kan ik niet.

alvast dank!
Gr Ron


foto???
 
hierbij het plaatje.

schakelpook.jpg




Dank Teevee.
Heb het even gelezen maar snap nog niet precies hoe zo een blindklinkmoer precies werkt.
En zo een tang kost een paar duiten. Ik blijf iig ff dat topic volgen, met het oog op je dat bouwmarkt geval
images
 
Laatst bewerkt:
Leren leven met een rammeltje, beetje PUR in het frame :')

Blindklinkmoer is iets dat je vasttrekt in je frame? Hmm... moet je hem er wel eerst in zien te krijgen toch?

Zie ik een KLE frame?
 
Laatst bewerkt:
Een rammeltje vind ik niet erg, bij mij rammelt er ook wel eens wat :P.

Houd dat PUR het dan? Ik heb er namelijk niet zo een hoge pet van op en daarbij is er geen opening om er makkelijk wat PUR in te spuiten.
Het moet wel goed vast zitten.

Klopt kle frame, jouw voormalige motor wel te verstaan
 
Nee, nee haha ik bedoel niet PUR om hem te borgen hoor. Het was een grapje om het rammelen op te lossen van een moertje onderin een framebuis.

Oooooow, nu gaat er pas een belletje rinkelen!!!! Jeetje, ik ben ook een schaap. Een jaartje reizen en gek doen doet toch wat met je :9 Snik.... Sentiment!
 
Schroevendraaier of bandenlepel ertussen en op spanning houden. Bout eruit draaien (indien mogelijk) .
Of ontvetten, druppel of wat loctite 638 oid er tussen en een paar uur op spanning laten staan
Met een beetje mazzel zit alleen de moer vast en kun je de bout eruit draaien.


Btw, blindklinkmoer:
Blindklinkmoer-tr.gif


mda de www.dunneplaat-online.nl
 
[


Dank Teevee.
Heb het even gelezen maar snap nog niet precies hoe zo een blindklinkmoer precies werkt.
En zo een tang kost een paar duiten. Ik blijf iig ff dat topic volgen, met het oog op je dat bouwmarkt geval
[afbeelding]~[/quote]


Dat is een slagmoer, wordt gebruikt in hout.
 
hierbij het plaatje.

[afbeelding]



Dank Teevee.
Heb het even gelezen maar snap nog niet precies hoe zo een blindklinkmoer precies werkt.
En zo een tang kost een paar duiten. Ik blijf iig ff dat topic volgen, met het oog op je dat bouwmarkt geval
[afbeelding]

in plaats van die tang kan je ook een bout en een moer gebruiken.
moer op de bout draaien, liefst dan ring er op, en dan de blindklinkmoer er los op draaien.
blindklinkmoer in het bevestigingsgat steken bout vast houden en de moer draaien zodat er spanning op de blindklinkmoer komt te staan en dan doordraaien tot die goed vast zit in het gat.
 
Gebruik je dan een stalen of een aluminium blindklinkmoer?
De manier met een bout en moer zal ook goed werken, goede tip.

Ik heb evt wel blindklinkmoeren maar dan alleen voor M4 of M6 en van aluminium.
 
Laatst bewerkt:
Heren mijn dank!

Dat van de moer en bout ga ik eens proberen, klinkt goed in de oren. scheelt iig weer zo een boven staande tang aanschaffen.
eerst nog even een goede ijzer zaag vinden. en anders de slijptol dr op.
 
Ik heb evt wel blindklinkmoeren maar dan alleen voor M4 of M6 en van aluminium.


Hey Broos,

Zou je mij een paar daarvan willen opsturen?

ik heb nu al verschillende zaken gebeld maar die verkopen het niet los of hebben daar nog nooit van gehoord. En om er meteen 100 te moeten kopen is me iets te veel van het goede, vandaar mijn vraag. Ik wil er voor betalen net als voor de verzend kosten.

Ik hoor het graag van je.
Groet,
Ron
 
Terug
Bovenaan Onderaan