Schakelprobleem R6

Mooigroen

Rookie
13 dec 2012
6
0
Beste mede rijders,

Ik heb onlangs een 2e handse R6 uit 2001 aangeschaft.
Nadat ik de snelweg opreed bij de invoegstrook trok ik hem redelijk open in de 2e versnelling naar ongeveer 130-140 tot ong 9k toeren.

Op het moment dat ik hem in de 3e versnelling wil zetten vliegt die ineens in ze neutraal?
Ik kan gas geven wat ik wil en dan maakt die gewoon toeren alsof die in ze neutraal zit.
Heb hem stilgezet op de vluchtstrook en nu blijkt dat die gewoon helemaal niet meer in een versnelling klikt. Het lampje geeft nog wel aan als je het daadwerkelijk in zijn vrij zet, maar welke versnelling je ook doet hij geeft geen kracht meer, alsof die in de vrij staat. Kan zelfs lopen met de koppeling niet ingedrukt en dan bijv. In ze 1 alsof die in ze vrij staat.

Als ik een stukje loop hoor je ook een beetje een tikgeluid lijkt wel, maar niet zo hard.

Heeft iemand hier ervaring mee of enig idee wat het kan zijn? Me motor staat nu nog stil naast de snelweg en zit te bedenken wat ik precies moet doen.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en of het iets kleins kan zijn, anders moet ik maar een soort sleepdienst bellen o.i.d?

Als dit het geval is heeft iemand goede referenties voor een motorgarage wat ophaalt in Amsterdam?

Bijvoorbaat dank,

Mvg,

Mooigroen
 
Laatst bewerkt:
Is dit iets wat dus veel geld en tijd gaat kosten? Ik heb zelf een beetje verstand met mijn oude schakelbrommer tzr50, maar als het heel ingewikkeld is moet die maar gelijk naar de garage denk ik.

Dan moet ik misschien nu al bellen ook.
 
Ja zit 24 uurs service te zoeken voor op zijn minst een verplatsing te regelen. Ben net al gebeld door politie, omdat ze dachten dat die mss gestolen was.

Rijden best veel mensen langs...

Is dit nou omdat dat ding verrot was ofzo? Of ben ik net iets te wild gaan schakelen of iets? Snap t niet echt...
 
Vaag verhaal, kan inderdaad best dat de ketting een eigen weg is gegaan. Als het de bak of koppeling is die een defect heeft dan zul je dat zeker kunnen merken en/of horen.
 
Hey, bedankt voor alle reacties!

Nee ik was toen net thuisgebracht door een vriend en wou gewoon gelijk weten waar ik aan toe was.
Hij(R6) is ondertussen door rijkswaterstaat weggebracht en straks ga ik met de garage ernaartoe om hem op te halen. Mooie service van MotoMaat en niet duur.

Er werd mij door MotoMaat ook verteld dat het alle kanten op kan, maar we zullen er straks achter komen wat het probleem precies is. Hij dacht zelf ook dat het misschien iets met de voortandwiel te maken kan hebben en dan is het probleem goedkoop en snel opgelost.
Anders kan het behoorlijk oplopen in de prijs.

Ik zal voor de belangstellende vertellen wat er nu precies aan de hand was, wanneer dit geconstateerd wordt. Vond niet dat ik vreemd reed o.i.d. dus dat dit "zomaar" gebeurde begrijp ik nog steeds niet eigenlijk.

Mvg
 
Ik ben ook wel benieuwd wat het is... ik heb zelf (thunderace) ook wel eens dat ik het gevoel heb dat ik mis schakel, dan hoor ik ook een soort tikken, maar dan kan ik hem vervolgens wel gewoon netjes doorschakelen :P

Heb je de motor particulier gekocht of bij een zaak?
 
Ik heb de motor voor een heel mooi prijsje particulier gekocht.
Ben net terug van MotoMaat en de kosten die erbij komen blijft het een mooie aankoop!

Het probleem was inderdaad bij het voortandwiel gevonden.
Toen de kap eraf gehaald werd zag je de voortandwiel gewoon niet meer verbonden. Hij zei iets dat het schroefdraad verneukt was o.i.d.
Normale procedure voor dit is eigenlijk gelijk het hele blok doen en dus meeegaa kosten.

Wat er nu gebeurd is:
Ze hebben het een btje uit elkaar gehaald en een nieuw schroefgaatje erin gemaakt. Hierdoor kon het tandwiel weer goed bevestigd worden.

In plaats van de moeilijke weg hebben ze voor de makkelijke weg gekozen en heeft alles me inclusief transport, onderdelen, man-uren etc. voor €124 geholpen.
Werd een "klaar terwijl je wacht" service!
Door dit voorval werd er gelijk wat beter naar de motor gekeken en hebben ze me laten zien wat verstandig is om te vervangen. Dat is namelijk gelijk een nieuwe kettingset en als je de tandwiel zag is dit wel echt een must.

Kreeg goed het gevoel dat er goed gekeken werd naar de beste weg ipv de duurste, dus ik me plek gevonden daar.

Wil iedereen hier ook bedanken voor de reacties en interresse.
 
Even uit nieuwsgierigheid, een maat van mij wou onlangs een R6 uit 2001 kopen ergens in brabant. Deze werd net voor hem weg gekocht :P. Deze R6 had geel/oranje velgen.

Dit is toch niet dezelfde?!
 
Nee was regio n-h waar ik hem kocht, zo klein is NL dus ook weer niet :)

Wat ik zag dat ze deden was een nieuw gaatje boren, zodat het tandwiel weer vast gemaakt kon worden. Deze zat namelijk gewoon los en niet meer te bevestigen aan het blok of waar het ook precies aan vast zit.

Een logische, simpele en vooral goedkoop doorgedachte oplossing. Zoals het hoort :)
 
Nee was regio n-h waar ik hem kocht, zo klein is NL dus ook weer niet :)

Wat ik zag dat ze deden was een nieuw gaatje boren, zodat het tandwiel weer vast gemaakt kon worden. Deze zat namelijk gewoon los en niet meer te bevestigen aan het blok of waar het ook precies aan vast zit.

Een logische, simpele en vooral goedkoop doorgedachte oplossing. Zoals het hoort :)



Ze hadden ook lijm kunnen nemen :+ Tandwiel zat los en dan een gaatje boren en daarmee zou het goed zijn :? Maak eens een foto wat ze hebben gedaan ,ben best benieuwd :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan