Schakelprobleem Suzuki GSX R750..

sukimonster

kloon
12 nov 2009
944
0
Hoi, vraagje...

Ik heb vandaag een nieuw project gekocht.
Een 1989 Suzuki GSX R750.

De motor heeft een probleem met de versnellingsbak, en voordat ik begin te opereren, wilde ik het toch eerst eens in de groep gooien .

De motor loopt als een zonnetje, niks aan de hand, maar het gaat om het schakelen. 1 schakelt goed, 2 is goed, 3 schakelt wel in maar doet niks, dus net alsof ie in zn neutraal staat, 4 en 5 zijn verder wel weer goed. Ik heb meen ik wel eens iets gelezen over slijtage aan de schakelgaffels, of dat ze kunnen verbuigen ofzo, hoe zit dat precies?

Oftewel, wie herkent dit probleem, en wat is de handigste oplossing?
Ik ben trouwens erg handig met motoren, dus technische taal is geen probleem.

Alvast bedankt,
Sukimonster
 
klinkt als serieuze operatie.
ik zou eerst de bediening van de bak even nakijken.
zit meestal achter de koppeling, of het bij jouw motor ook zo is weet ik niet.
als de bediening van de bak goed is, ben ik bang dat de bak uit elkaar moet.
 
Als er een versnelling niet werkt heb je niet veel keus: blok opengooien en kijken wat er loos is.
Van buitenaf kun je hier toch niks aan vervangen (maar dat weet je zelf beslist ook wel.)

Suc6 ermee!
 
ik sluit me aan:

all of the above;

versnelling 3 doet het niet dus zal dat "vorkje" de versnelling niet goed begeleid hebben en blijft ie hangen voordat ie op de andere tandwiel aansluit. gearbox zit inderdaad iets schuinachter de koppel maar moet toch gedemonteerd worden, je kan er immers van buitenaf niet bijkomen! effe kijken of je het evt kan terugbuigen misschien :?
(kan ook zijn dat ze versnelling 3 eruit hebben gehaald nadat deze kapot ging? lijkt me niet waarschijnlijk)

blokkie nodig? :X

succes ermee
 
Laatst bewerkt:
Dat het blok uit elkaar moet, dat had ik al wel door.
Balen natuurlijk, maar aan de andere kant ook wel weer interessant.

Nee, ze hebben er nog niks aan gedaan, zo weggezet.
Om bij de gearbox te komen, moet dan het blok er dan helemaal uit?

Heb inmiddels ook even de vraagbaak besteld,
maar duurt nog even en ben natuurlijk ongeduldig (-:
 
Laatst bewerkt:
de ondercarters zijn horizontaal gedeeld.
als je de zijdeksels eraf haalt, alle bouten losdraait, kun je het blok met cilinders ondersteboven draaien en de onderste carterhelft verwijderen.
cilinderkop, cilinders en krukas kunnen op hun plek blijven zitten.
bij 1 cilinders en meeste V twins is het carter verticaal gedeeld.
als je bij deze motoren het carter wilt splitsen, moeten de cilinders er wel af.
 
Laatst bewerkt:
Ach heb ik ooit wel eens gehad met een 5de versnelling....

Blok eruit, carterdeksels eraf. koppeling eruit. Daarna carters splitsen bak repareren en weer inbouwen. Als je sleutel ervaring hebt, komt het goed.

succes :P
 
je kunt idd bij deze motor de carterpan eraf halen.
maar je kunt dan de bak alleen bekijken.
en als een tandwiel in stukken is gebroken, zie je die meteen in de carterpan liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ach heb ik ooit wel eens gehad met een 5de versnelling....

Blok eruit, carterdeksels eraf. koppeling eruit. Daarna carters splitsen bak repareren en weer inbouwen. Als je sleutel ervaring hebt, komt het goed.

succes :P
Trouwens, wat mankeerde er bij jou aan dan?
Ook iets met die gaffels?

Ik heb nog geen idee hoe dat spul eruit ziet.
Kunnen die gaffels verbuigen dan, door te hard trappen ofzo?
 
Ik racete met een GSXR750K5 in 2006 toen de 5 kapot ging. Dat ding had 153 pk aan het achterwiel ;)

De vorken slijten tandwielen slijten, gewoon reviseren en weer in elkaar zetten..

succes
 
telkens verkeerd schakelen veroorzaakt meestal dit probleem,
of waarbij deze in neutraal valt of zo een harde overbrenging geeft. moet je eigenlijk helemaal stil staan uitzetten in neutraal zetten en dan pas opstarten anders...zijn het allemaal klappen op die vorkjes.

van die vingertjes moet je je voorstellen, gemaakt van een metalen strip,

misschien niet echt duideijk taal...
 
Die uitleg van crustyquinns is super, nu begrijp ik tenminste hoe het werkt en zal dus ook met meer vertrouwen aan de reparatie beginnen. Anders gezegd, ik zag er een beetje tegenaan, maar nu heb ik er juist zin in.

Ik heb ondertussen ook nog wat filmpjes op youtube gevonden.
Dat maakt ook veel duidelijk, dit wordt nog een serieuze klus!

Nogmaals bedankt iedereen!

SukiMonster
 
Laatst bewerkt:
Weet je toevallig of het probleem bij de vorige eigenaar plotseling of geleidelijk is gekomen?

Indien plotseling zou ik zeggen dat de dogs (= klauwen) zijn afgebroken. Heb ik wel eens gehad met een soes bakje.


grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan