Schakelprobleem Suzuki GSX R750..

sukimonster

kloon
12 nov 2009
944
0
Hoi, vraagje...

Ik heb vandaag een nieuw project gekocht.
Een 1989 Suzuki GSX R750.

De motor heeft een probleem met de versnellingsbak, en voordat ik begin te opereren, wilde ik het toch eerst eens in de groep gooien .

De motor loopt als een zonnetje, niks aan de hand, maar het gaat om het schakelen. 1 schakelt goed, 2 is goed, 3 schakelt wel in maar doet niks, dus net alsof ie in zn neutraal staat, 4 en 5 zijn verder wel weer goed. Ik heb meen ik wel eens iets gelezen over slijtage aan de schakelgaffels, of dat ze kunnen verbuigen ofzo, hoe zit dat precies?

Oftewel, wie herkent dit probleem, en wat is de handigste oplossing?
Ik ben trouwens erg handig met motoren, dus technische taal is geen probleem.

Alvast bedankt,
Sukimonster
 
Nope, niks bekend van de vorige eigenaar.
Maar de 3e zit niet vast he, doet gewoon niks, koppelt niet, blijft vrijlopen.

Ik wil hem sowieso repareren, ook voor de ervaring. Maar een ander blok inbouwen heb ik ook in gedachten, ik heb al een gezocht advertentie voor een 1100 blokje geplaatst dus we zien wel wat er komt.
 
Als het alleen een tandwiel is en evt een vork dan zijn de kosten nog best wel te overzien.

Effe ter info/lering en vermaak de foto's van het gevalletje wat ik ooit met mijn GSX heb gehad:
Dit viel uit mijn carter nadat ik het deksel eraf had gedraaid:
DOGS_RIP.jpg


En hier kwamen ze vanaf:
MOF_RIP.jpg


Al met al een leuk leerzaam klusje geweest :P.


grz Thijs
 
Maar een ander blok inbouwen heb ik ook in gedachten, ik heb al een gezocht advertentie voor een 1100 blokje geplaatst dus we zien wel wat er komt.

Hallo Sukimonster,
Ik heb nog een kompleet 1100 blok uit 1990 voor je staan. Heeft ca.35000km gelopen en is door vorige eigenaar voorzien van dynojet kit en snelle nokkenassen. Op de testbank 148 achterwiel pk's. *D Heb ik helaas geen uitdraai van.
Blok neemt zeer goed op vanaf ca.2500 rpm in tegenstelling tot een origineel blok dat pas bij 6000rpm wakker wordt. Is kompleet met startmotor, dynamo, stuurbox, bobines........
Schakelt perfect.
 
Als het alleen een tandwiel is en evt een vork dan zijn de kosten nog best wel te overzien.

Effe ter info/lering en vermaak de foto's van het gevalletje wat ik ooit met mijn GSX heb gehad:
Dit viel uit mijn carter nadat ik het deksel eraf had gedraaid:
[afbeelding]

En hier kwamen ze vanaf:
[afbeelding]

grz Thijs
Hey Thijs, volgens mij heb ik ongeveer hetzelfde probleem...
Komt je hier iets bekend voor...?

Dit weekeinde ga ik het blok splitsen en dan weet ik het zeker.

Inmiddels heb ik ook al een donorbakje gevonden,
dus denk dat het deze keer wel weer goedkomt *O*

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds het tandwiel vervangen. Er was een modificatie op geweest, want de nieuwe had 6 klauwen in plaats van 3. Kosten waren 80 euro voor het tandwiel, en 70 euro voor een pakkingset.
Viel al met al reuze mee, ding rijdt nog steeds ;).

Grz Thijs
 
Bij deze dus, lijkt alweer verdacht veel op die van jou Thijs!
Grappig, en treurig tegelijk, maar iig is de schade nog te overzien.

Geen wonder dat ze nu 6 tanden hebben, maar gelukkig heb ik een donorbak.
Dus die gaat er straks in, en dan moet het eigenlijk wel goedkomen.

Als je me nog advies kan doen over die pakkingset?
En beviel die set jou ook goed?

full
 
Excuus voor de late reply, aangezien ik geen internets heb op het werk kan ik niet de hele dag op mijn telefoon zitten staren/typen :P. (kreeg al opmerkingen :P)

Anyway, die pakkingset heb ik gehaald bij de motorzaak. Als ik het nu nog eens over zou moeten doen is een tube (goede!) vloeibare pakking (de loctite die alleen uithard onder druk werkte perfect bij mij) voldoende. Enige pakking die je echt nodig hebt (in mijn geval dan) was de carterpakking en de dynamodekselpakking.

Ik zou bij je donorbak maar heel goed kijken of er geen haarscheurtjes inzitten. Ik persoonlijk zou het niet gokken, de kans is groot dat het tweedehandsje vroeg of laat hetzelfde euvel gaat vertonen. Je zou wel kunnen kijken welk van de twee vorken het beste is en die erin zetten. Ik heb bij mij destijds de vork opgemeten en die zat nog binnen spec. Was wel ietsje verkleurd, maar niets dramatisch.

Zo te zien is het blok al eens los geweest, want in de fabriek gebruiken ze volgens mij geen blauwe vloeibare tjap ;).



grz Thijs
 
Hey, thanks.

Hmm, is niet blauw, komt door de flits denk ik.
Maar hij zal vast wel eens losgeweest zijn, op die leeftijd.

Ja ik zal die donortandwielen goed inspecteren en opmeten.
Als ik het niet vertrouw dan bestel ik wel een nieuwe.

Maar ik denk dat het probleem ook wel een beetje met de rijstijl te maken heeft.
Sommige mensen schakelen gewoon keihard, die krijgen alles stuk.
Ik heb hem zo gekocht, ik weet niet precies wat ermee gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan