Schakelprobleem Suzuki R-blok

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
5
Zwolle (Overijssel)
Een tijdje geleden heb ik een 750R-blok in mijn F gelepeld. Het blok hangt er nu in en rijdt verder goed, maar met één probleem: zodra de motor warmer wordt krijg ik problemen met schakelen. De versnelling valt er niet meteen 'in', zowel opschakelen als terugschakelen en met steeds verschillende versnellingen. Het helpt bijvoorbeeld als ik met terugschakelen de pook met mijn voet iets naar boven duw en dan naar beneden schakel.
Omdat het steeds een andere versnelling is denk ik niet dat het aan de schakelvorken ligt. Ik hoor ook geen vreemde motorgeluiden en de koppeling slipt ook verder niet. Het valt me op dat zodra de fiets warmer wordt (na een minuutje of 3) het gelazer veel erger wordt. Gisteren heb ik bij het vervangen van de oliepan Motul 10W40 halfsynteet erin gegoten. Voor de volledigheid, het is een oliegekoeld R-blok uit 1992 en heeft 37K gereden. Het blok komt uit een R die drie jaar geleden een frontaaltje heeft gehad en sinsdien in een donker hoekje van de loods lag. Ik twijfel of het een mechanisch probleem is, omdat ik bij koude motor nauwelijks problemen heb. Iemand een idee?
 
Is het wel de voorgeschreven olie dan ? ( en ook specifiek voor motoren ? )

anders misschien de koppelingsplaten, hij heeft natuurlijk wel een tijd stil gestaan...

Grtzzz Simon. 8-)
 
'Schakelprobleem R-blok' > 'Schakelprobleem Suzuki R-blok'

Thanx mod, om het nog duidelijker te maken :) Hij koppelt verder perfect, olie moet 10W40 zijn. Ik heb eens zitten kijken in het WPHB en schematekeningen en zie dat de schakelas helemaal van links naar rechts doorloopt met aan het einde een vertanding en een veer. Als ik het zo bekijk dan lijkt het erop dat die veer de pook op 'spanning' houdt. Ff een plaatje ter verduidelijking:
full

En dan heb ik het over nummer 27. Zou het kunnen dat die veer aan zijn einde is?
 
Hoe is je kettingspanning :?
Te strak of te los kan ook voor hakkelig schakelen zorgen.
Heb je er ook last van bij het schakelen op hoge toeren?

Kan het niet helemaal goed zien maar volgens mij zorgen onderdelen 18, 19 en 23 ervoor dat je schakelwals in de juiste positie terechtkomt na het schakelen. onderdeel 27 zorgt er alleen voor dat je schakelpook weer terugkomt in de 'rustpositie'.
 
Laatst bewerkt:
Hoe is je kettingspanning :?
Te strak of te los kan ook voor hakkelig schakelen zorgen.
Heb je er ook last van bij het schakelen op hoge toeren?

Kan het niet helemaal goed zien maar volgens mij zorgen onderdelen 18, 19 en 23 ervoor dat je schakelwals in de juiste positie terechtkomt na het schakelen. onderdeel 27 zorgt er alleen voor dat je schakelpook weer terugkomt in de 'rustpositie'.

Ketting staat verder ook goed. Zowel schakelen op hoge, als op lage toeren maakt niets uit. Juist omdat ik het gevoel heb dat die niet in de rustpositie komt (duwtje iets naar boven en dan goed terugschakelen) denk ik dat nummer 27 een boosdoener kan zijn. De pook voelt niet altijd even 'strak' in de versnellingen. Nummer 23, de stopper plate, heeft er denk ik weinig mee te maken.
 
Ff een schopje naar boven. Ik heb in de oma zitten zoeken en vond precies één gevalletje die op mijn probleem sloeg en idd... de veer. Normaal gesproken is het niet zo heel veel werk, maar in dit geval moet het hele blok naar voren gekanteld worden B| Dus als iemand nog een ander idee heeft dan hoor ik het graag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan