schakelprobleem

dtc79

Rookie
19 apr 2015
11
0
Doetinchem
Mensen,

Ik ben Dennis en kom uit Doetinchem. Ik rij nu ruim 10 jaar motor, en ben de trotse bezitter van een Kawasaki ninja zx6-r uit '98.

Na een periode van stilstaan heb ik gister een nieuwe accu geplaatst met de bedoeling om weer eens lekker te gaan rijden. Nu komt gelijk mijn probleem:

Ik kom met schakelen niet verder dan de tweede versnelling. 1e, 2e en de vrij is geen probleem. Maar meer doet ie niet. Wie kan mij helpen??
 
Goed dat je even een nieuw topic opende ;)

De laatste keer dat ik zoiets hoorde was het schakelpedaal eraf geweest en verkeerd terug gezet. Motor schakelde dus prima naar beneden (eigenaar dacht naar 1, maar ging naar 2) en 1x naar boven (naar 1 ipv 2 zoals eigenaar dacht). Dit staat ook wel bekend als race-schakelen: 1 naar boven en 2-6 naar beneden.

Hoe dan ook, er vallen niet 'zomaar' 4 versnellingen weg. Er is iets gedaan met de motor of de rijder is vergeten dat de normale schakeling is 1 naar beneden en 2-6 naar boven (je vorige post was in een topic over een motor die lang stil had gestaan, zou kunnen betekenen dat de rijder lang niet meer heeft gereden). Of de motor heeft bewust omgekeerde schakeling vanwege circuitgebruik of stoere uitstraling.
 
Even het achterwiel een stukje verdraaien met de hand en dan nog eens proberen,lijkt alsof schakelvork op een dood punt zit oid. Volgens mij was er onlangs ook iemand met datzelfde probleem.
Succes,Auke.
 
Nu heb ik eens gelezen dat Kawasaki een speciale constructie in het schakelmechanisme bouwt die voorkomt dat je bij stilstand de hogere versnellingen kunt inschakelen.

Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad maar heb je dat schakelen al bij draaiende motor of gewoon rijdend geprobeerd ?
 
Ik heb er mee naar huis gereden. Het schakel pedaal kan na de twee niet verder meer omhoog
Heb je de motor al langer, heb je er al veel mee gereden?

Wat ik begrijp is dat je de motor afgelopen najaar naar je ouders hebt gebracht waar hij overwinterd heeft. Gisteren heb je hem daar opgehaald en bent ermee naar je eigen huis gereden, noodgedwongen alleen in de 1e en 2e versnelling. Klopt dat?
 
Oké, je hebt de motor dus langer en kent hem goed. Was om uit te sluiten dat je met shit van een vorige eigenaar opgescheept zat. Toch maar eens aan pa en ma vragen of er niet per ongeluk iets met de motor gebeurt is dan. En als ie in 2 staat en je trekt de koppeling in, kun je de motor dan gewoon vooruit duwen?
 
Mensen,

Ik ben Dennis en kom uit Doetinchem. Ik rij nu ruim 10 jaar motor, en ben de trotse bezitter van een Kawasaki ninja zx6-r uit '98.

Na een periode van stilstaan heb ik gister een nieuwe accu geplaatst met de bedoeling om weer eens lekker te gaan rijden. Nu komt gelijk mijn probleem:

Ik kom met schakelen niet verder dan de tweede versnelling. 1e, 2e en de vrij is geen probleem. Maar meer doet ie niet. Wie kan mij helpen??
Maandje of twee geleden ook eens gehad (ook Kawasaki).

Bij mij was het probleem dat er zich vuil had opgehoopt bij de kom van het schakelpookje (thv voetsteun).

Voorbeeld
QSE_mount_001_ok.jpg



Tevens was het pookje zelf iets naar buiten gaan staan.

Na met WD40 dat kommetje ingespoten te hebben en het pookje weer iets naar binnen gedrukt te hebben, kon ik weer gewoon goed schakelen en geen probleem meer gehad.
 
Nu heb ik eens gelezen dat Kawasaki een speciale constructie in het schakelmechanisme bouwt die voorkomt dat je bij stilstand de hogere versnellingen kunt inschakelen.

Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad maar heb je dat schakelen al bij draaiende motor of gewoon rijdend geprobeerd ?



Het "systeem" heet Positive Neutral Finder en werkt met kleine kogeltjes in je versnellingsbak.
Het voorkomt dat je bij stilstand van z'n 1 naar z'n 2 schakelt terwijl neutraal de bedoeling was.
Als de uitgaande as eenmaal rond draait, worden de kogeltjes door middelpunt vliegende kracht naar buiten geduwd waardoor ie wel naar z'n 2 wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan