schakelproblemen!!!

Marijke

MF'er
13 apr 2004
174
0
Alphen aan den Rijn
HELP!!!!

Sinds een paar dagen gaat mijn Kawa ('99) hele vreemde dingen doen..... Hij heeft er geen trek meer in om op een 'normale' manier terug te schakelen (en ja, trap alles goed omlaag) en om nou een rotonde in z'n 4 te pakken...???!!! Ik heb er wel iets op gevonden, namelijk een heel klein stukje omhoog (halve milimeter ofzo) en dan nog een poging doen om terug te schakelen. Dan wil ie wel terugschakelen. Is alleen zo'n gedoe en het hoort uiteraard niet op die manier... Ik heb al gekeken naar het toerental wanneer ik terugschakel, maar daar kan ik weinig uit opmaken. De ene keer wil ie bij 4000 wel terug, de andere keer niet, en dat geldt ook voor elk ander toerental. Hij doet het bij zowel een koude motor als warm.

Uiteraard is dit niet normaal, maar wat zou het kunnen zijn?????????? En wat gaat het me kosten?????? Heb voorheen nog geen last van zulke problemen gehad. Heb gister wel meteen een afspraak gemaakt om hem na te laten kijken (daar was het zowiezo al tijd voor). Ben dan alleen wel benieuwd voor welke kosten ik kom te staan. Heb gelukkig nog 2 weken om wat bij elkaar te sprokkelen, mocht dat nodig zijn. En volgens mij wordt dat ;( met de pet op....

Marijke
 
Het kan nog simpeler zijn als je schakelpook niet rechtstreeks op je motorblok zit, maar met een stangetje ertussen. Vaak moet dan gewoon het draaipunt van het schakelpookje gesmeerd worden.

ff gezocht en je hebt een ZX6, dus dat is hoogstwaarschijnlijk het hele probleem.

Snel doen, want hierdoor kan je wel je bak slopen.

Voetsteuntje eraf, kogellager vet er flink in soppen en controleren of daarna alles soepel draait.
 
Laatst bewerkt:
Het kan nog simpeler zijn als je schakelpook niet rechtstreeks op je motorblok zit, maar met een stangetje ertussen. Vaak moet dan gewoon het draaipunt van het schakelpookje gesmeerd worden.

ff gezocht en je hebt een ZX6, dus dat is hoogstwaarschijnlijk het hele probleem.

Snel doen, want hierdoor kan je wel je bak slopen.

Voetsteuntje eraf, kogellager vet er flink in soppen en controleren of daarna alles soepel draait.

:^
Komt idd vaak voor.
 
Het kan nog simpeler zijn als je schakelpook niet rechtstreeks op je motorblok zit, maar met een stangetje ertussen. Vaak moet dan gewoon het draaipunt van het schakelpookje gesmeerd worden.

ff gezocht en je hebt een ZX6, dus dat is hoogstwaarschijnlijk het hele probleem.

Snel doen, want hierdoor kan je wel je bak slopen.

Voetsteuntje eraf, kogellager vet er flink in soppen en controleren of daarna alles soepel draait.

En nog een keer :^

Was bij mijn ZX-6R ook het geval. Had de versnellingsbak al bijna afgeschreven :o
 
Yup, bij mij ook. Ding schakelde waardeloos. De 'kogels' en het draaipunt van het schakelpedaaltje invetten deed de truuk.

Mocht je nu niet zo technisch aangelegd zijn dat je durft om je schakelpedaal los te halen, dan doet een beetje kettingspray ook wonderen. Op beide kogels en het draaipunt dus. Niet te zuinig ermee ;)

Koppeling kun je ook controleren; je moet een millimeter of 7 vrije slag hebben boven in. Als dat meer is bij jou -> even je kabeltje wat strakker zetten door die bout een stukje uit de handle te draaien.
 
oeff..... :} ben meteen weer een beetje gerustgesteld. was al bang dat ik de hele bak moest gaan vervangen...... het vooruitzicht is nu wel wat gunstiger gestemd!
ben inderdaad niet zo technisch aangelegd, dwz, ik heb me nog niet verdiept in de techniek van mijn hele motor. Heb gelukkig wel kettingspray staan, dus die truc zou moeten gaan lukken.
maakt het eigenlijk nog uit of de boel warm is, zodat het 'vet' beter kan hechten???? of stel ik nou een hele stomme vraag...???
 
Nou, je versnellingspookje word meestal niet zo warm hoor ;)

Spuit het erop, en kijk wat het doet. Kost je 20 seconden spuiten en 5 minuten voor een blokje om.

Check de koppeling ook even. Je moet 'm een millimeter of 7 vrij kunnen bewegen voor je 'weerstand' voelt. Is dit veel meer, dan kun je die misschien ook beter gelijk wat strakker zetten. Dat kun je ook zelf; bij je koppelingshandle zit een bout die je naar buiten kunt draaien en een borgmoer. Draai dat ding wat naar buiten, en zet 'm vervolgens vast met de moer.

Klinkt ingewikkeld, maar het wijst zichzelf.

Ohja, als er bij je koppeling net zo'n vaatje zit als bij je rem, dan heb ik niks gezegd.... Dan heb je namelijk een hydraulische koppeling ipv een gewone, simpele kabel.
 
oeff..... :} ben meteen weer een beetje gerustgesteld. was al bang dat ik de hele bak moest gaan vervangen...... het vooruitzicht is nu wel wat gunstiger gestemd!
ben inderdaad niet zo technisch aangelegd, dwz, ik heb me nog niet verdiept in de techniek van mijn hele motor. Heb gelukkig wel kettingspray staan, dus die truc zou moeten gaan lukken.
maakt het eigenlijk nog uit of de boel warm is, zodat het 'vet' beter kan hechten???? of stel ik nou een hele stomme vraag...???

Spuitbusjes zijn leuk voor ff, maar de plaats waar die echt gesmeerd moet worden komt het niet. Er moet een lekkere klodder vet tussen. Dan ben je weer jaren van de ellende af.
 
ik ga vanmiddag wel eens even aan de slag om die motor te 'ontleden'. met al die beschrijvingen die jullie me gegeven hebben moet ik een heel eind komen. Ik weet dat het maar een tijdelijke oplossing is, maar de motor gaat immers volgende week al naar de dealer toe. Ze weten al wat de klachten zijn, dus zullen zij voor de permanente oplossing zorgen.

Ik laat wel weten hoe het allemaal verloopt!
 
het smeren van die kogels.....

heb net geprobeerd de motor te ontleden, maar ben niet echt ver gekomen. de enige kogels die ik heb gevonden zijn degenen aan het uiteinde van dat stangetje. (zie story Zot) met daaroverheen een soort hoesje. zijn dat de kogels die ik in moet vetten????? want die kan ik ook invetten zonder het pedaaltje los te halen. (en aangezien iedereen het daar wel over heeft......)

ik heb ook bij het pedaaltje gekeken.... als ik alleen de voetensteun eraf haal, zie ik zo gauw geen mogelijkheid om het schakelpookje eraf te slopen. dus hoe zou ik daar dan kunnen kijken of er iets te smeren valt???? of moet ik dat er gewoon tussen sprayen????

@ DaBit: jij hebt het over beide kogels én over het draaipunt. welk draaipunt bedoel je precies????

sorry guys.... zoals gezegd heb ik nog een hoop te leren over mijn eigen fiets, maar hoop toch dat jullie me nog even willen helpen!!!! :}
 
Het voetsteuntje zelf zit vast met een boutje aan de achterkant van de voetsteun bevestigingsplaat (bracket) Om je voetsteun draait je schakelpook en dat moet je smeren.
 
Het voetsteuntje zelf zit vast met een boutje aan de achterkant van de voetsteun bevestigingsplaat (bracket) Om je voetsteun draait je schakelpook en dat moet je smeren.

klopt, dat heb ik gezien. maar heeft het dan zin om mijn voetensteun er vanaf te halen voor ik iets kan gaan smeren???? het lijkt me dat ik dat draaipunt van de schakelpook ook kan smeren zonde de voetensteun eraf te halen.....
 
Als je schakelpook om je voetsteun draait niet. Dan moet het spul echt uit elkaar anders krijg je het vet nooit op de plaats waar het nodig is.
 
in dat geval..... proberen zo weinig mogelijk mee te rijden en hem volgende week bij de dealer op de stoep zetten dus....

heb er weinig trek in om alles uit elkaar te slopen, omdat ik het misschien niet meer op de juiste manier in mekaar krijg.... dan laat ik het liever aan de xperts over!!!

kzal wel laten weten wat de dealer er over te vertellen heeft. tot volgende week dan maar weer!

in ieder geval bedankt voor alle reacties!!! als er ooit nog iets is, weet ik in ieder geval waar ik wezen moet!!!

-x-
 
Terug
Bovenaan Onderaan