Scharnier-as Ducati 750 ssc '96

750ssc

Rookie
22 nov 2002
4
0
oudwoude
Er zit speling op de scharnier-as (achtervork) van mijn ducati 750 ssc van 1996. Mijn dealer roept dat er een 200e overmaat scharnier-as moet komen om de oude te vervangen en hier begint het probleem. De dealer is er nl mee gestopt om deze as na te laten maken bij een ander bedrijf door gezeur over de kwaliteit. Wie weet waar ik terecht kan om zo'n as na te laten maken of zijn er betere suggesties want bij ducati kent men het probleem niet.

alvast bedankt Peter
 
Er zit speling op de scharnier-as (achtervork) van mijn ducati 750 ssc van 1996. Mijn dealer roept dat er een 200e overmaat scharnier-as moet komen om de oude te vervangen en hier begint het probleem. De dealer is er nl mee gestopt om deze as na te laten maken bij een ander bedrijf door gezeur over de kwaliteit. Wie weet waar ik terecht kan om zo'n as na te laten maken of zijn er betere suggesties want bij ducati kent men het probleem niet.

alvast bedankt Peter

Bel eens met Biggelaar in Oisterwijk...
 
Dat is niet de oplossing; ik heb het meerdere keren meegemaakt en heb uiteindelijk zelf maar een oplossing gemaakt .Overmaat as kost een heleboel geld en is uiteindelijk niet de oplossing; aan de kant van je voor-kettingwiel is het glij of naaldlager versleten ( afhankelijk van bouwjaar en type ; ik zou dit ff op moeten zoeken; dit lager kunnen ze vanaf de buitenkant vervangen (laat je niets wijsmaken ( zoals een dealer uit zuid NL dat doet) dat het blok uit elkaar moet want dat is niet zo)

De oplossing die ik heb, zit momenteel al 5 jaar in twee getunede duc's; nooit geen problemen meer gehad

# ik heb eerst beide ( in mijn geval glijlagers ) vervangen
# ik heb een verlengde as laten maken
# Verder een schetsplaat met daarop een stukje alu pijp met daarin een glijlager ( zie foto's)

De verlengde as scharniert nu ook in de schetsplaat; de krachten aan de kant van het kettingwiel (aan die kant zit het probleem) worden nu door de extra lagering opgevangen

swing%20mod1.jpg
 
Schultz bedankt :}
hier onder de reactie van biggelaar

helaas heeft het geen nut om een dikkere as te monteren ,aangezien de as gelagerd is in het blok (naald lagers)
je kunt dit alleen vervangen door het blok er uit te halen en het te splitsen en dan de naaldlagers vervangen voor nieuwe en eventueel een nieuwe as te monteren .
groeten toine van den biggelaar

jij zegt dat dit niet nodig is, kun je me beschrijven hoe je de lagers er uitgehaald hebt en waar je de nieuwe pen hebt laten maken. De foto's zijn erg duidelijk bedankt.

Peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan