Schatting dagwaarde (All Risk, of niet?)

Ghis

MF'er
1 mei 2013
48
0
Rotterdam
Recentelijk kwam ik tot de conclusie dat ik wat meer op de financiën moest gaan letten. Één van de zaken waar ik op ben gaan letten was mijn vaste lasten. Zijn deze (onnodig) duur ja of nee?

Mijn motor:

Suzuki GSX-R600 SRAD (Bouwjaar 1998).

Mijn motor verzekering kost het volgende:
WA €8.91
Brand, storm natuur, €2.09
Diefstal €12.61
Aanrijding en Vandalisme (All risk deel) €31.33
No claim beschermer €5.98

Ongevallen verzekering á €2,50 maakt totaal €63,42.

Ik vraag me af of het financieel nog handig is om de motor all risk te verzekeren? Dit zou ik kunnen beoordelen a.d.v. de dagwaarde..maar ik heb grote moeite een schatting te krijgen. Mijn verzekeraar reageert niet duidelijk op mijn vraag "Kunt u mij een schatting van de dagwaarde geven"


Ik heb wel eens gelezen dat ik de verkoopwaarde van marktplaats als richtlijn kon gebruiken, maar voor zover mij bekend liggen deze prijzen bijna altijd hoger dan de geschatte dagwaarde. Kan iemand een (enigszins) accurate uitspraak doen?

Alvast bedankt!
 
Dagwaarde? 2000,- ? Hoog ingezet? Zal eerder rond de 1500 liggen.

Als je motor zo belangrijk is dat je per direct een nieuwe (soortgelijke) wilt kunnen aanschaffen bij total los, en je geen 2000,- op de rekening hebt staan, dan zou ik hem lekker in de all-risk laten.
 
Laatst bewerkt:
Een motor van 18 jaar zou ik niet meer all-risk verzekeren. WA plus een opzittendenverzekering en meer zou ik niet doen.

Als ik het snel nareken betaal je binnen 3 jaar de complete dagwaarde van de motor aan extra premie als je voor all-risk kiest. En dat is dan de huidige dagwaarde, over 3 jaar is die weer een stuk minder.
 
Laatst bewerkt:
Een motor van 18 jaar zou ik niet meer all-risk verzekeren. WA plus een opzittendenverzekering en meer zou ik niet doen.

Dat was mijn eerste reactie, maar volgens mij zit de motor al in de All-risk en is de vraag of het verstandig is om deze er uit te halen :?
Aangezien de all-risk module al tussen z'n kosten staat.
 
Allrisk voor zo'n ouwe motor zou ik niet doen. WA+ en opzittenden en evt rechtsbijstand
 
Allrisk voor zo'n ouwe motor zou ik niet doen. WA+ en opzittenden en evt rechtsbijstand

Rechtsbijstand zou ik niet bij de motorverzekering doen maar gewoon apart eentje afsluiten. Dan kun je hem ook raadplegen als je een niet-motor gerelateerde kwestie hebt.
 
Dat was mijn eerste reactie, maar volgens mij zit de motor al in de All-risk en is de vraag of het verstandig is om deze er uit te halen :?
Aangezien de all-risk module al tussen z'n kosten staat.


Je hebt gelijk, excuus als dat niet duidelijk was. De motor is momenteel all risk verzekerd. Dit is bedoeld om te beoordelen of dit nog financieel verstandig is
 
Je hebt gelijk, excuus als dat niet duidelijk was. De motor is momenteel all risk verzekerd. Dit is bedoeld om te beoordelen of dit nog financieel verstandig is

Dan is de vraag:
Hoe belangrijk is de motor en hoe snel kun je hem vervangen?

A. Onbelangrijk, en genoeg geld om evt een vervangende te kopen -> uit all-risk halen
B. Onbelangrijk, geen geld om vervangende te kopen -> uit all-risk halen
C. Belangrijk, genoeg geld om een vervangende te kopen -> uit all-risk halen
D. Belangrijk, geen geld om een vervangende te kopen -> In all-risk laten

Dat zou mijn redenering zijn ;)

edit; nog een toevoeging

Een all-risk verzekering is natuurlijk wel 'prettig'. Weinig zorgen, geen grote plotselinge kosten etc. Maar onder de streep ben je na een aantal jaar schadevrij toch wel erg duur uit.

En nog een Cliché: Alles wat je zelf kan betalen moet je niet verzekeren.
 
Laatst bewerkt:
Dan is de vraag:
Hoe belangrijk is de motor en hoe snel kun je hem vervangen?

A. Onbelangrijk, en genoeg geld om evt een vervangende te kopen -> uit all-risk halen
B. Onbelangrijk, geen geld om vervangende te kopen -> uit all-risk halen
C. Belangrijk, genoeg geld om een vervangende te kopen -> uit all-risk halen
D. Belangrijk, geen geld om een vervangende te kopen -> In all-risk laten

En dan wellicht nog de afweging of je hem wilt vervangen door een vergelijkbaar exemplaar of is vervangen door een low-budget motor ook een optie.
 
Rechtsbijstand zou ik niet bij de motorverzekering doen maar gewoon apart eentje afsluiten. Dan kun je hem ook raadplegen als je een niet-motor gerelateerde kwestie hebt.

Moet je wel opletten welke je afsluit want volgens mij zijn er ook rechtsbijstandverzekeringen die specifiek erbij zetten dat ze zich niet in zullen zetten voor voertuig gerelateerde zaken zoals schade bij een aanrijding.
 
Wa plus is prima.
Dekt alles, behalve eigen schade, zoals motor omgooien bij parkeren.
 
Moet je wel opletten welke je afsluit want volgens mij zijn er ook rechtsbijstandverzekeringen die specifiek erbij zetten dat ze zich niet in zullen zetten voor voertuig gerelateerde zaken zoals schade bij een aanrijding.

O, dat zou kunnen. De mijne doet dat in ieder geval wel. Ik ben alleen uitgesloten van hulp als ik een conflict krijg met de belastingdienst.
 
Premie voor het allrisk-gedeelte staat neit in verhouding tot de dagwaarde van de motor. Die zou ik dus schrappen.

Noclaim beschermer denk ik ook..

En ik zou even in de polis kijken wat er vergoed wordt bij allrisk. Dacht eigenlijk dat veel verzekeraars motoren van die leeftijd neit meer allrisk verzekerden?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier op het forum eens gelezen dat er een verzekeraar is die een 2500 allrisk aanbied, zoek eens naar het verzekeringstopic en stel je vraag daar
 
Opvallend dat er WA+ aangeraden wordt :? . Staat de motor buiten gestald? Reis je er vaak mee? Laat je hem regelmatig langere tijd buiten jouw zicht op een openbare plek staan?

Zo niet, dan lijkt WA me al prima met een motor van '98 en met een max. waarde van +/- 2500 euro. Dat scheelt je al 54(!) euro per maand. Ik zou eens bellen met een assurantiekantoor, want degene die je je huidige verzekering heeft aangesmeerd is waarschijnlijk erg blij met jou als klant :Y .
 
Laatst bewerkt:
Opvallend dat er WA+ aangeraden wordt :? . Staat de motor buiten gestald? Reis je er vaak mee? Laat je hem regelmatig langere tijd buiten jouw zicht op een openbare plek staan?

Zo niet, dan lijkt WA me al prima met een motor van '98 en met een max. waarde van +/- 2500 euro. Dat scheelt je al 54(!) euro per maand. Ik zou eens bellen met een assurantiekantoor, want degene die je je huidige verzekering heeft aangesmeerd is waarschijnlijk erg blij met jou als klant :Y .
Wa+ is maar een beetje duurder dan wa. Raar dat jij dat niet weet, en dan iets anders raar vindt :?
Omdat iemand all risk heeft, heeft die persoon wss een ander beeld van hoe verzekerd willen zijn. Daar past wa+ veel beter bij dan wa. Vandaar die adviezen.

Zeker gezien de wens om te besparen.

Maar enkel wa is en blijft het goedkoopste.
 
Wa+ is maar een beetje duurder dan wa. Raar dat jij dat niet weet, en dan iets anders raar vindt :?
Omdat iemand all risk heeft, heeft die persoon wss een ander beeld van hoe verzekerd willen zijn. Daar past wa+ veel beter bij dan wa. Vandaar die adviezen.

Zeker gezien de wens om te besparen.

Maar enkel wa is en blijft het goedkoopste.

:^

Mijn grootste angst is diefstal dan wel vandalisme. Wél inpandig gestald, maar alles met kenteken valt sws buiten de inboedel. Vandaar WA+
 
Wa+ is maar een beetje duurder dan wa. Raar dat jij dat niet weet, en dan iets anders raar vindt :?
Omdat iemand all risk heeft, heeft die persoon wss een ander beeld van hoe verzekerd willen zijn. Daar past wa+ veel beter bij dan wa. Vandaar die adviezen.

Zeker gezien de wens om te besparen.

Maar enkel wa is en blijft het goedkoopste.

Nog veel vreemder dat jij dat zo maar aanneemt :? :Y .

Zonder informatie over stalling en het gebruik is het moeilijk om een advies te geven. Dus het is helemaal niet zo raar dat ik die WA+ adviezen raar vindt :t . Zonder enige voorkennis zo maar wat roepen helpt niet bij een gericht advies, heb ik me al eens laten vertellen.
 
Laatst bewerkt:
De dagwaarde is een heel stuk minder als het op betalen aankomt van de verzekering.

Ligt er aan. Als jij de marktwaarde kan aantonen met de prijs van advertenties kan je nog wel wat winnen.

Maatje van me kreeg een laag bod op z'n RSV. Heeft dat niet geaccepteerd en wat voorbeelden aangedragen van wat gelijkwaardige motoren moesten opleveren en kreeg zo 1000,- er bovenop.
 
Bekend schuitje ( bezuinig ronde )

Met die leeftijd ? lekker in de WA gooien, dagwaarde is toch geen krant meer als
het er op aan komt.


Bespaar tip 2: reken jezelf altijd voor , een jaar besparing.
( in dit geval, 12x40 ish ) ..
Maakt keuze's een stuk makkelijker.


Oh , als je echt wil bezuinigen.. 1 word weer vrijgezel ;)
Maar met wat minder flauwekul..
Kijk eens naar abonnementen die je bent aangegaan ( gsm, sportschool, weekbladen .. stapje terug in je internet snelheid .. )
Extra verzekeringen die je ooit bent aangegaan en nooit niet gebruikt.
Energie contracten

Broodje mee naar het werk, en niet bij de benzinepomp..

Verbazend hoe rigoureus je kan bezuinigen als het nodig is, en wat je allemaal niet
nodig hebt als je het eens uitrekent.
 
Ik zie verschillende veronderstelde waardes genoemd van deze motor.
Al is de motor in werkelijke nieuwstaat en is die particulier zelfs voor €3000 te verkopen, dan zegt dat nog helemaal niets van wat de verzekering gaat uitbetalen bij diefstal. Dat zijn heel simpele lieden die gewoon op een tabelletje kijken en dan tot een waarde van €750 komen.

Ik zou dus eerst maar eens navragen bij de verzekering wat in hun ogen op dit moment de dagwaarde is. Gaat je tegenvallen! Als je dan die lage dagwaarde afzet tegen je extra-maandpremie ga je er helemaal van schrikken. 10 tegen 1 dat je gaat kiezen voor gewoon WA.
 
Nog veel vreemder dat jij dat zo maar aanneemt :? :Y .

Zonder informatie over stalling en het gebruik is het moeilijk om een advies te geven. Dus het is helemaal niet zo raar dat ik die WA+ adviezen raar vindt :t . Zonder enige voorkennis zo maar wat roepen helpt niet bij een gericht advies, heb ik me al eens laten vertellen.
Ach, wat is voorkennis :)

Ik weet ong wel de kosten van premie van wa, wa plus en volledig casco.
 
Het is een heftige discussie geworden, dank allen voor de input!

De motor staat buiten, ik rijd er 1 tot 2x per week op (is ook wel eens minder).

Bij mijn verzekeraar de dagwaarde opvragen was het eerste fat ik wilde doen, echter reageerde deze vrij ontwijkend op de vraag. Mijn gedachtegang was inderdaad als de waarde onder de 1000 is om de motor uit WA te halen en zelf geld apart te zetten. Dan vang ik nog een minimale hoeveelheid rente ook.


Wat betreft overige abbonementen wordt er ook stevig gesneden. Bedankt voor de tips! Het is niet uit pure noodzaak maar maakt alles wel een stuk eenvoudiger!
 
Recentelijk kwam ik tot de conclusie dat ik wat meer op de financiën moest gaan letten. Één van de zaken waar ik op ben gaan letten was mijn vaste lasten. Zijn deze (onnodig) duur ja of nee?

Mijn motor:

Suzuki GSX-R600 SRAD (Bouwjaar 1998).

Mijn motor verzekering kost het volgende:
WA €8.91
Brand, storm natuur, €2.09
Diefstal €12.61
Aanrijding en Vandalisme (All risk deel) €31.33
No claim beschermer €5.98

Ongevallen verzekering á €2,50 maakt totaal €63,42.

Ik vraag me af of het financieel nog handig is om de motor all risk te verzekeren? Dit zou ik kunnen beoordelen a.d.v. de dagwaarde..maar ik heb grote moeite een schatting te krijgen. Mijn verzekeraar reageert niet duidelijk op mijn vraag "Kunt u mij een schatting van de dagwaarde geven"


Ik heb wel eens gelezen dat ik de verkoopwaarde van marktplaats als richtlijn kon gebruiken, maar voor zover mij bekend liggen deze prijzen bijna altijd hoger dan de geschatte dagwaarde. Kan iemand een (enigszins) accurate uitspraak doen?

Alvast bedankt!

Uhhhmmmm is dit per maand?

ik betaal de helft PER JAAR WA
 
Terug
Bovenaan Onderaan