Scheef gemonteerde banjobout afdichten in blok met helicoil

CaptainSlow

MF'er
24 mrt 2007
249
0
Oegstgeest
Sinds de aanschaf van mijn TDM kamp ik met een lekkage aan een olieretour leiding en dan specifiek bij de banjobout.
Het probleem is dat het schroefdraad in het blok kapot is gedraaid en er is een helicoil in gezet.
Nu zit de banjobout er wat schuin op en dit betekend lekkage..niet heel veel maar genoeg om elke keer een streep olie langs het blok naar beneden te trekken en ik irriteer me hier aan..we moeten het gat dichten..maar hoe?

Ik wil niet teveel ermee klooien omdat het natuurlijk een zwakke plek is, ik overweg een nieuwe koperen ring te plaatsen en deze misschien wat schuif of te veilen om te kompenseren voor het schuin in het blok zitten van de banjobout.

Heef iemand een idee..elke tip voor het afdichten van deze zwakke banjobout wordt gewaardeerd! :)
 
Misschien een nieuwe pakking monteren met een beetje afdichtvloeistof (pakking) Dirko werkt wel goed. Vult misschien net de ruimte op.
 
Laatst bewerkt:
Met vloeibare pakking een banjobout afdichten...
Pas wel op dat er niets naar binnen lekt!

Weet niet of de plaats zich er voor leent maar waarom maak je de aansluiting op het blok niet vlak?


Dirko is heel dun (vloeibaar) (te veel is idd niet goed) De aansluiting op het blok zou dan niet vlak moeten zijn maar precies even scheef als het "scheve"schroefdraad, om een vlak pasvlak te maken. Lijkt me lastig! ;)
 
Klinkt bij mij toch een beetje als symptoombestrijding. Ik snap het wel: liever een snelle, goedkope en makkelijke oplossing. Maar waarom zit die bout scheef? En hoe scheef :^ ????
 
Ik zou zo één, twee, drie niet weten hoe dit permanent gefixt moet worden. Verkeerd uitgeboorde gat weer opvullen met alu om daarna weer uit te boren? Of een compleet nieuw carterdeel? In dit geval zou ik gewoon aan symptoonbestrijding doen. Dicht is dicht en hoevaak haal je nu een retourleiding los?
 
Het lijkt mij ook het beste om het pasvlak af te vlakken tot aan haaks op de banjo.
Als je er tenminste bij kunt !

Maar het is wel een blijvende oplossing en niet zoals hierboven al werd gesugereerd "fantoombestrijding"

En anders inderdaad een extra ring afschuinen (nylon gaat denk ik het beste)
 
Er bestaan ook ringen met een rubberen seal aan de binnenkant. Worden wel multiseal of Dowty seal genoemd en worden bij scheepsdiesel motoren onder andere voor brandstofleidingen gebruikt (aan de brandstofpompen) kunnen dus tegen druk en tegen brandstof. Ofze ook voor jouw probleem gescikt zijn hangt af van hoe scheef de verbinding is. Is in ieder geval te proberen.

http://www.indanc.com/sealants_118.php
 
Laatst bewerkt:
Onderkant vd boutkop een kleurtje geven, met een watervaste stift en dan losvast aandraaien.
Je krijgt dan vanzelf een afdruk en dat vijl je weg. Dit herhaal je net zo vaak zodat je cirkel krijgt.
Of anders eind van de draad en boutkop vastlijmen met groene Locktite (de dikke variant wel te verstaan), in samenwerking met zachte ring. Zit ook gegarandeerd vast/dicht. Evenwijdig vijlen verdiend de voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips heren, ik ga eens wat spulletjes halen en dat lek dichten!
Ik weet dat het om symptoom bestrijding gaat maar met mijn km's denk ik dat meer overbodig is, het gaat om een oud beestje wat aan mijn zijn laatste bestuurder zal hebben.
 
. Maar waarom zit die bout scheef?

omdat er nog steeds mensen niet gehinderd door enige technische kennis danwel technisch inzicht het toch best leuk vinden om te sleutelen, en dus gewoon wat meer kracht zetten op het gereedschap als er onverhoopt een bout ergens niet helemaal soepel ingedraait kan worden, waardoor de gebruikte bout als tap gebruikt wordt, en onder een compleet andere hoek toch vast komt te zitten in het daarvoor bestemde gat.

ofzoiets.
 
omdat er nog steeds mensen niet gehinderd door enige technische kennis danwel technisch inzicht het toch best leuk vinden om te sleutelen, en dus gewoon wat meer kracht zetten op het gereedschap als er onverhoopt een bout ergens niet helemaal soepel ingedraait kan worden, waardoor de gebruikte bout als tap gebruikt wordt, en onder een compleet andere hoek toch vast komt te zitten in het daarvoor bestemde gat.

ofzoiets.



zoals in de openingspost is te lezen, zit er een helicoil in.
deze is er vast met het blok gemonteerd in het frame erin gezet.
en dus waarschijnlijk ook zo uit de hand geboord en dus heel gemakkelijk scheef geboord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan