scheef stuur

linger

Rookie
16 jun 2007
5
0
houtvenne
Enkele weken geleden ben ik tegen de aardbol gegaan ,
met als gevolg enkele krassen en wat gebroke stuken.
deze zijn al hersteld, MAAR ook m'n stuur stond niet recht meer.
Zouw ook hersteld moeten zijn maar heb toch het gevoel dat deze
toch nog niet helemaal recht staat.
Hoe kan ik dit zelf controleren?
 
dat controleer je het makkelijk door rechtuit te gaan rijden.
vaak is de vork verschoven in de kroonplaten of het stuur in de stuurklemmen.
even een paar slagen losdraaien en rechtzetten.
als het stuur krom is kun je alleen nog vervangen.
 
Het gevolg van een zandritje afgelopen zondag...casuqudinges ging op z'n bek...

full



full


Krijg je nie meer reg.... :N
 
Laatst bewerkt:
Zit je stuur in rubbers opgehangen in de kroonplaat? Zo ja, stuur tegen de aanslag en een beetje aan je stuur trekken tot ie recht in de rubbers zit in de kroonplaat.
 
Stap 1 is leg twee rechte planken/latten langs beide kanten van het achterwiel en het voorwiel. Daarmee kan je controleren
a. of je voorwiel recht voor je achterwiel staat
b. en of het wiel recht staat.

als a en b in orde zijn dan kan je meten of je stuur recht staat. Vraag is tov waarvan. Ik heb het ooit eens gemeten tov het midden dan de duopassagier beugel. Fout! wan zoals later bleek stond het stuur wel recht maar de kont scheef. |(

Waar wel te meten. Ik heb begrepen dat men uitgaat van het scharnierpunt van de achterbrug. Die is meestal hol. Duw daar een rechte stok door heen zet ehm in het midden vast en markeer twee punten links en rechts die even ver van het hart van de motor verwijderd zijn. Meet dan de afstand tussen deze punten en de uiteinden van het stuur. Zit er verschil tussen dan is of je stuur verbogen of de poten zijn getordeerd.
 
Stap 1 is leg twee rechte planken/latten langs beide kanten van het achterwiel en het voorwiel. Daarmee kan je controleren
a. of je voorwiel recht voor je achterwiel staat
b. en of het wiel recht staat.

als a en b in orde zijn dan kan je meten of je stuur recht staat. Vraag is tov waarvan. Ik heb het ooit eens gemeten tov het midden dan de duopassagier beugel. Fout! wan zoals later bleek stond het stuur wel recht maar de kont scheef. |(

Waar wel te meten. Ik heb begrepen dat men uitgaat van het scharnierpunt van de achterbrug. Die is meestal hol. Duw daar een rechte stok door heen zet ehm in het midden vast en markeer twee punten links en rechts die even ver van het hart van de motor verwijderd zijn. Meet dan de afstand tussen deze punten en de uiteinden van het stuur. Zit er verschil tussen dan is of je stuur verbogen of de poten zijn getordeerd.
Of je kijkt even langs je binnenpoten of deze met elkaar in lijn staan.
Staan deze recht dan is je stuur krom.
 
Of je kijkt bij rechtuitrijden of je stuur ook recht staat.
Ja, dan zal het wel kloppen.
Nee? dan zal het niet kloppen.
Dan eventueel de vork rechtzetten, zoals hierboven beschreven, en dan nog eens met een lat langs weerszijden controleren.
Omdat het voorwiel vaak wat smaller is dan het achterwiel, de latten goed strak langs het achterwiel leggen, liefst op een blokje voor en achter, zodat de lat een paar cm boven de grond ligt.
Dan kun je die latten met een lijmklem of zo net voor en net achter het achterwiel stevig aanklemmen, dan verschuift het niet, en kun je goed controleren. Dit werkt ook heel fijn om te controleren of het achterwiel nog recht staat als je de ketting hebt gespannen.
Groeten,
Eduard
 
dat controleer je het makkelijk door rechtuit te gaan rijden.
vaak is de vork verschoven in de kroonplaten of het stuur in de stuurklemmen.
even een paar slagen losdraaien en rechtzetten.
als het stuur krom is kun je alleen nog vervangen.

Volgens mij valt hier weinig te verdraaien. Als je je wiel verwijdert kun je de binnenpoten verdraaien in de (vastgeklemde) buitenpoten.
Je wiel zorgt er dus voor dat je vork niet kan verdraaien en zal zichzelf dus centreren.

Ik denk zelf eerder aan een krom stuur of frame, of mogelijk een niet goed uitgelijnd achterwiel.
 
je hoeft je wiel helemaal niet te verwijderen als de vorkpoten in de kroonplaten verdraaid zijn.
en centreren valt ook wel mee (of tegen).
als je valt, kan de vork zomaar verdraaid zijn, dus dan staan de onderste en bovenste kroonplaat niet meer recht tov elkaar.
het wiel heeft daar niets mee te maken.
het komt meestal doordat er op het stuur een grote kracht uitgeoefend wordt terwijl de onderste kroonplaat tegen de stuuruitslag begrenzing zit.

een achterwiel scheef lijkt mij ook niet omdat het na een val is gebeurd.
ook het stuur (indien het een stuur is, zoals op een crosser) kan op een dergelijke manier verdraaien.

en mocht je het toch nog niet willen aannemen, vraag het eens aan de enduro of cross jongens.
 
Laatst bewerkt:
je hoeft je wiel helemaal niet te verwijderen als de vorkpoten in de kroonplaten verdraaid zijn.
en centreren valt ook wel mee (of tegen).
als je valt, kan de vork zomaar verdraaid zijn, dus dan staan de onderste en bovenste kroonplaat niet meer recht tov elkaar.
het wiel heeft daar niets mee te maken.
het komt meestal doordat er op het stuur een grote kracht uitgeoefend wordt terwijl de onderste kroonplaat tegen de stuuruitslag begrenzing zit.

een achterwiel scheef lijkt mij ook niet omdat het na een val is gebeurd.
ook het stuur (indien het een stuur is, zoals op een crosser) kan op een dergelijke manier verdraaien.

en mocht je het toch nog niet willen aannemen, vraag het eens aan de enduro of cross jongens.


Aha. Je hebt het nu over verdraaide kroonplaten ipv verdraaide vorkpoten. Dat is wel iets anders namelijk dan je aanvankelijk schreef. B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan