Scheur in de bovenste kroonplaat CB750K2

Is het eigenlijk een aluminium legering of gewoon staal ? (ik gok dat 1e)

Hoe dan ook, het kan beide gelast worden.

Op me CB77 zijn de step plaatjes ook van giet aluminium, die zijn ook weer opnieuw gelast.

Nu moet ik wel zeggen dat het (beslist :+ ) geen schoonheids prijs verdient, en er eigenlijk ook geen kracht op komt te staan.

DSCF1066.jpg


Maar fuck dat, als je dingen kan repareren, moet je dat gewoon doen. Alles maar ongeinspireerd vervangen voor nieuw spul is voor kleine kinderen of voor mensen met veel geld.
Bovendien, het onderdeel hoort gewoon bij je motor, dus probeer je dat zo te houden.

Een groot citaat is dan ook :

'Iedere idioot met veel geld kan een mooie motor kopen, maar er is een man voor nodig om hem te bouwen.'

Het proberen te (laten) maken is het minste wat je kan doen, natuurlijk wel goed in de gaten houden omdat het toch een belangrijk deel is.
Of je moet het echt niet vertrouwen, maar ik zou het zelf wel aandurven. :)
 
Laatst bewerkt:
Alles is te lassen en te herstellen, hoe lang het daarna heel blijft hangt sterk af van hoe grondig je de reparatie aan pakt, of laat pakken. Het door iemand laten doen die er ervaring mee heeft is altijd aan te raden.
Ik denk dat ik 10 jaar geleden een x een Norton Roadholder voorvork heb laten lassen. Het klemmende gedeelte van de voor-as was afgebroken. De oortjes beneden aan de poot, waar je met inbus boutjes de vooras mee vast klemt. Dus redelijk vergelijkbaar met jouw situatie.
Die voorvork was al stok oud en natuurlijk lekker smerig van de olie. Het was de bedoeling dat de vork een paar weken heel bleef. Jaren lang heeft de vork in een Triton gezeten en zn rondjes bij regelmatigheids races keurig gedaan. De fiets staat al weer een paar jaar onder een dekentje............met nog steeds de gelaste voorvork.
Ik heb het wel bij een liefhebber/vakmannetje laten doen (Groningen), dus het kan wel, maar blijft een gok. :W
 
zoek een nieuwe of 2e hands kroonplaat, lassen is als je het mij vraagt geen aanrader hier. Buiten de vraag welk materiaal het is (en dus hoe je het moet lassen) heb je grote kans dat door het lassen de rondheid van je gat wordt aangetast en dat daardoor je voorpoot niet meer precies past, wat zorgt voor extra krachten op de las.
 
Gewoon lassen. Niet door de eerste beste steigerbouwer, maar iemand die TIG kan lassen en de kroonplaat heet kan stoken. Bij voorkeur lassen in een couveuse.
De kroonplaten zijn van slecht gietaluminium en plaatselijk dun. Maar het is gewoon aluminium-zink, met een beetje geluk een ietsje silicium.
Er rijden hele volsstammen met gescheurde kroonplaten zonder het te weten, wat zou je met lassen kunnen verpesten?
 
Gewoon lassen. Niet door de eerste beste steigerbouwer, maar iemand die TIG kan lassen en de kroonplaat heet kan stoken. Bij voorkeur lassen in een couveuse.
De kroonplaten zijn van slecht gietaluminium en plaatselijk dun. Maar het is gewoon aluminium-zink, met een beetje geluk een ietsje silicium.
Er rijden hele volsstammen met gescheurde kroonplaten zonder het te weten, wat zou je met lassen kunnen verpesten?

ga het vragen bij de Cargill, roep heel hard ketel dan weet je het.
:+
 
zoek een nieuwe of 2e hands kroonplaat, lassen is als je het mij vraagt geen aanrader hier. Buiten de vraag welk materiaal het is (en dus hoe je het moet lassen) heb je grote kans dat door het lassen de rondheid van je gat wordt aangetast en dat daardoor je voorpoot niet meer precies past, wat zorgt voor extra krachten op de las.

zelfs met een ordinaire vijl valt dat op te lossen.
 
Doe ik heel erg vloeken in de kerk als ik roep solderen met alutite (of soortgelijk alternatief)?
Ik had overigens hetzelfde aan beide zijden van m'n CB350F. Deze heb ik maar weggegooid en een andere gekocht. Maar ja voor die 350jes kun je ze voor een habbekrats vinden.
 
Hoezo is dit zeldzaam? is die van een K2 weer anders? Er staan er zat voor rond de $25 op ebay dus daarvoor zou ik niet gaan lassen. In NL zijn ze ook heus wel te vinden, lijkt me.
 
Roughnek heeft aangeboden om hem te lassen, dus ik denk dat ik het via die route ga doen. Het is de motor van mijn vader, dus zal nog even overleggen wat hij wilt.

Bedankt voor alle reacties!
 
Even voor de zekerheid, is het geen magnesium?
Ik weet dat Honda veel kroonplaten van magnesium heeft, ik heb er laatst nog één gerepareerd van een Cr500.
Dit is een crossmotor ok, maar magnesium lijkt voor de leek op aluminium en als je op die manier aan lassen begint verpest je het EN LET OP word het heel gevaarlijk want magnesium brand snel en is bijna niet te blussen!
 
EN LET OP word het heel gevaarlijk want magnesium brand snel en is bijna niet te blussen!

Dat geldt voor puur magnesium en dat wordt zelden gebruikt voor mechanisch behoorlijk belaste onderdelen. Meestal een legering die niet zo snel brand tenzij je het als fijngemalen poeder aansteekt.

[me="Mar1tin"]heeft er ervaring mee.[/me] O-)


Genoemde alutite is trouwens ook een optie, is echt sterker dan je verwacht. :}
 
Magnesium legeringen corroderen ook als de ziekt, daar heeft deze kroonplaat ook geen last van. Bovendien herken je magnesium aan de zwarte corrosiehuid die er met selenigzuur opgemaakt is om het zuurstofdicht te krijgen.
 
Zelf zou ik het niet (laten) lassen. Structuur van gegoten materiaal veranderd door de warmte die je er in brengt. Gevolg dat er altijd een zwakke plek in zit en bij verkeerde belasting daar breekt. Aangezien dit het stuurgedeelte is zou ik het er niet op wagen. Zoals eerder aangegeven zijn er wel tweede handsjes te krijgen.
Maar dat is mijn mening.
 
Hallo.

Ik zou hem gewoon laten lassen door een vakkundig lasser, zou er zelf niet al teveel schrik van hebben.

Maar volgende keer proberen het ringetjes niet te vergeten, dat is ook de reden geweest dat hij gescheurd is maar dat weet je vast zelf ook wel.

Hoezo is dit zeldzaam? is die van een K2 weer anders? Er staan er zat voor rond de $25 op ebay dus daarvoor zou ik niet gaan lassen. In NL zijn ze ook heus wel te vinden, lijkt me.

Heel vaak wordt bij de montage het ringetje vergeten tussen de uitsparing van de kroonplaat waar de bovenste bout ingaat voor de bevestiging van de voorvork, die worden daardoor te strak aangedraaid en dan kan je kroonplaat scheuren komt HEEL vaak voor helaas.

Ik heb er wel een liggen, niet gescheurd wel te verstaan en van een K2
Maar die kost inderdaad aardig wat geld.

Groeten en succes ermee.
 
Even voor de zekerheid, is het geen magnesium?

Het is zeker weten alu.

Maar volgende keer proberen het ringetjes niet te vergeten, dat is ook de reden geweest dat hij gescheurd is maar dat weet je vast zelf ook wel.

Ringetje zit er gewoon op en het boutje is sinds de aankoop niet los geweest. De motor heeft pas 2 eigenaren gehad, en er is nauwelijks aan gesleuteld.

Woesthoff heeft er eentje liggen voor 65 euro inclusief stuurklem met lampjes. :)

Dat is de verkeerde helaas. Ik heb een 'unicorn triple tree' nodig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan