Scheur in de weg: going down

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Vanochtend rond half acht reed ik over de Amsterdamse Haarlemmerweg, op een stuk waar je normaal gesproken 100 mag (tussen Zwanenburg en Geuzenveld). Dat stuk weg is slecht, maar nu weet ik precies hoe slecht: mijn achterwiel werd door een scheur gegrepen en voor ik het wist ging ik zijwaarts en onderuit. Het was nog kurkdroog, dus met gladheid had het niets te maken.

't Zal er wel op uitdraaien dat ik zelf voor de schade op ga draaien, maar ik wil toch even checken hoe het zit met wegbeheer. Is dat dan de gemeente of RWS? En hoe dan verder?

Voor de liefhebbers, de schade: schaafwonden op knie, elleboog, dikke enkel. Motor rijdt nog maar voelde krom, de gebruikelijke dingen gebogen en afgebroken, motorbroek en jas kunnen in de prullenbak (bedankt voor bewezen diensten). Laarzen en helm zijn ongedeerd.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het zo dat je hier zeker wel de wegbeheerder voor aan kan klagen. Een vriend van mij is door precies het zelfde weg dek 2 velgen kwijt omdat ze zo krom waren als een hoepel. Nou weet ik niet het fijne van het aansprakelijk stellen van de wegbeheerder maar weet wel dat het mogelijk is. Ik zou het in jou geval in ieder geval even uitzoeken. Misschien handig om nog foto's te maken van de staat van de weg en de scheur.

Succes met het herstel
 
-O- Kut he! beter dat je er niet al te veel lichamelijk letsel aan over heb gehouden......

Zal voor je duimen dat de schade vergoed wordt....

Sterkte!

edit: maak foto's van de situatie zo snel mogelijk...... kunnen wel eens helpen!
 
Laatst bewerkt:
Als het mogelijk is, maak foto's van dat stuk wegdek. Dan eventjes met de gemeente contact opnemen, als je daar niet goed zit kunnen ze je wel vertellen waar je moet zijn. Denk dat je hier meer kans hebt op een schadevergoeding dan bij een glad wegdek door olie of diesel.
 
neeeee -O-

het zit je ook niet mee man pfffff...

nouja, gelukkig ben je er zelf wel redelijk goed van weggelopen dan, maar wel kl*te van je motor!
 
Sterkte met het herstel.

IS het niet zo dat N/A-wegen onder RWS vallen?
 
Laatst bewerkt:
full
 
Volgens mij kan je inderdaad de wegbeheerder aansprakelijk stellen. Even wat fotos maken en anders erlangs rijden met een leuke camera en een auto zal best helpen.

Ik heb een tijdje terug melding gemaakt van een hobbel in de snelweg in de buurt van Utrecht (leek op een boomwortel maar er stonden geen bomen in de buurt), binnen 3 dagen was er een mannetje langs geweest om te kijken of het ter plekke gerepareerd moest worden of dat het bij het volgende onderhoud kon. Het was een flinke hobbel en ze hebben hem meteen weggefreesd. Grote scheuren ed moet je gewoon melden want daar help je jezelf mee en vanwege aansprakelijkheid lossen ze het maar al te graag op.
 
Laatst bewerkt:
Balen Gilles.

Even wat fotootjes schieten van de situatie is altijd een goed plan.
Laat ook even zien dat er NOG geen borden stonden die waarschuwden voor slecht wegdek.
Vaak worden die namelijk geplaatst als er een melding komt dat iemand onderuit is gegaan.

Dan heb je niet/nauwelijks iets in te brengen qua aansprakeljikheid.
Als je laat zien dat er nog geen borden stonden maak je tenminste nog een (gerede) kans (wat van) je schade vergoed te krijgen.

Succes er mee Gilles.
 
Het is zo dat als je verkeersongeval te verwijten is aan slecht onderhoud van de weg de wegbeheerder aansprakelijk is, tenzij er sprake is van onvoorzichtig weggedrag.
Dit is gelijk een tip voor een ieder, als je slachtoffer wordt van een verkeersongeval waarbij het wegdek
de oorzaak is (scheur, hobbel, etc, maar geen oliespoor want dat komt niet door de wegbeheerder) laat dan de politie ter plaatse komen en vraag om een rapport. De politie zal in dat geval de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse) laten komen. Dit staat namelijk zo genoemd in de werkinstructie.
VOA maakt namelijk als onafhankelijke partij de inschatting of het verkeersongeval daadwerkelijk te wijten is aan het wegdek.

Ik hoop dat je hier nu nog iets mee kunt. Maak in ieder geval foto's van zowel je motor, kleding, situatie ter plaatse en wegdek. Daarbij moet je ook letten op evt borden die wijzen op gevaar voor slecht wegdek. Als deze er staan kun je het wel schudden ben ik bang.....

Sterkte met het herstel!
 
nu weet ik niet precies waar het gebeurd is, maar vanaf halfweg staan er borden die wegwerkzaamheden aangeven inc. een max. snelheid van 90.
Nu worden er vrijwel nooit borden geplaatst die het einde van de werkzaamheden aangeven, dus kies je fotomateriaal zorgvuldig uit ;)
Balen voor je, en succes met het herstel etc. :)
 
Kut man, rij daar ook regelmatig. Gelukkig dat je erzelf goed vanaf bent gekomen.
 
Vreemd, je voorwiel ging er los door en het bredere achterwiel bleef steken?
Het is mij ook niet helemaal duidelijk. De man achter me zei me dat m'n achterwiel weggleed, maar zelf weet ik het echt niet. Een collega vertelde me vanmorgen dat hij later op de ochtend is uitgeweken voor een "enorme kuil" ter plaatse :X
 
Ik heb (alweer jaren geleden) een keer een gemeente aansprakelijk gesteld voor een valpartij met mijn motor. Waar ik gevallen was was sprake van een onduidelijke situatie. Er was namelijk een wegversmalling die niet stond aangegeven. Nou ja, wegversmalling is een groot woord. Binnen de bebouwde kom lag van berm tot berm asfalt over een breedte van 3.8m. Precies bij het bord "einde bebouwde kom" was er nog maar 3m asfalt. Van de ene op de andere centimeter reed ik dus in de berm. Doordat we in de avonduren reden, had ik dit niet zien aankomen. Bij het proberen terug het asfalt op te sturen, is mijn voorwiel gaan "happen" tegen de 6cm hoge rand asfalt, waardoor ik ten val gekomen ben.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie, foto's gemaakt van de onduidelijke situatie en de gemeente een brief geschreven waarin ik de situatie uitgelegd heb. Nog voordat de brief bij de gemeente lag, is door de gemeente de onduidelijke situatie gemarkeerd met rood/witte paaltjes. Waarschijnlijk dat zij door de politie zijn ingelicht. In de brief heb ik, naast de uitleg van het gebeurde, o.a. ook vermeld dat "dankzij mijn deugdelijk motorpak, mijn helm en mijn motorhandschoenen mij persoonlijk letsel bespaard is gebleven". Een beetje aangedikt, dus. Als bijlagen heb ik de aangifte, de foto's (met meetlint), de rekening van mijn motorpak en de begroting voor de reparatie van beschadigde onderdelen (opgesteld door de motorzaak waar ik al jaren kom) bijgevoegd.

Enkele dagen later heb ik een net schrijven van de gemeente gekregen, waarin gemeld werd dat mijn zaak in de volgende raadsvergadering ter sprake zou komen. Weer enige tijd later kreeg ik een schrijven met excuses en de melding dat het volledige schadebedrag (motorpak en schade aan de motor) overgemaakt zou worden op mijn rekening. Weer enkele dagen later had ik het geld binnen.

Het is even een uurtje werk, maar het heeft mij meer dan 1200 euro gescheeld. Had ik het niet gedaan, waren er misschien wel meer motorrijders ten val gekomen en had ik uit eigen zak de reparaties moeten bekostigen. De onduidelijke verkeerssituatie is binnen enkele dagen veranderd.

Doe er je voordeel mee en succes met de afhandeling.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, heb ze gebeld en een schadeformulier ingevuld. Meerdere collega's hadden toevallig eerder ook al de slechte staat van de weg gemeld, dus ik denk dat ik reeel gezien wel een kans maak op gerechtigheid. Zou ook wel es leuk zijn :)
eens

Zorg even dat je aantoonbaar kunt maken dat er nog GEEN borden stonden. Grote kans dat ze er nu namelijk neergezet worden.
 
Thanks, heb ze gebeld en een schadeformulier ingevuld. Meerdere collega's hadden toevallig eerder ook al de slechte staat van de weg gemeld, dus ik denk dat ik reeel gezien wel een kans maak op gerechtigheid. Zou ook wel es leuk zijn :)
Blijkbaar kom je er zelf goed vanaf, dat is al heel wat.
Mooi dat al eerder mensen melding hebben gemaakt, dan sta jij sterker.
Laat je weten hoe dit afloopt?
 
eens

Zorg even dat je aantoonbaar kunt maken dat er nog GEEN borden stonden. Grote kans dat ze er nu namelijk neergezet worden.
OK ik denk dat ik zo even de motor ga wegbrengen en teruggaande met een auto even filmpje schieten. Ook eens met de verbetering, volkomen terecht natuurlijk ;)
 
Wat ik gesteld heb: aangifite doen bij de politie. Er is nl sprake van een eenzijdig ongeval, met aan zekerheid grenzend vermoeden dat dit te wijten is aan het gebrek aan onderhoud door de gemeente. Foto's maken voordat de borden geplaatst worden en de cataloguswaarde van je motorpak en schade vermelden.
 
Wat ik gesteld heb: aangifite doen bij de politie. Er is nl sprake van een eenzijdig ongeval, met aan zekerheid grenzend vermoeden dat dit te wijten is aan het gebrek aan onderhoud door de gemeente. Foto's maken voordat de borden geplaatst worden en de cataloguswaarde van je motorpak en schade vermelden.
Oh dat politiedeel zal ik nog effe doen, thanks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan