Scheur in frame - wat te doen?

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.440
134
Onlangs heb ik ontdekt dat er een scheur in het frame zit van een motor uit 1999. Deze zit vlak bij het balhoofd en ik vroeg mij af wat ik hiermee het best kan doen.

Plaatjes:

345er5v.jpg

era0lw.jpg

2wods2a.jpg


Kan je dit gewoon dicht laten lassen door iemand die ervaring heeft met aluminium lassen? Of komt er wat meer bij kijken dan het alleen dichtlassen? Qua rijgedrag is er niks aan de motor te merken zover ik heb vernomen.

De scheur zit op een vierkant aluminium(?) profiel en is ongeveer 7cm lang. Wel is het zo dat het niet rondom gescheurd is. Dus het vierkant profiel is nog +- 60% intact.

Wat raden jullie aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, ik denk dat we alle varianten wel gehad hebben inmiddels.

Je kan het dus makkelijk lassen/je kan het niet lassen
Het is een structureel gedeelte/het is geen structureel gedeelte
Gewoon uitslijpen en opvullen/niet aan beginnen
Door een expert laten doen/kan je makkelijk zelf
Het is duidelijk welk deel van het frame het is/het is niet duidelijk waar we naar kijken
Op het circuit niets aan de hand/levensgevaarlijk ook op het circuit
Gaat nooit meer kapot na goede reparatie/gaat absoluut weer kapot na reparatie
Het is een spanningsbreuk/het is een vermoeiingsbreuk

Oftewel je weet nog steeds geen zak.

Mooi medium toch zo'n Forum? Als je een vraag stelt krijg je 300 verschillende c.q. tegenstrijdige antwoorden en je ben daarna geheel vrij om degene eruit te vissen die je het meest bevalt. *O*


Is overigens geen poging om te gaan zeiken maar een constatering van wat ik al honderden keren heb zien gebeuren hier, en niet geheel toevallig vrijwel altijd in technische topics/vragen, wat dat betreft is iedereen hier ingenieur, dat is dan wel weer makkelijk.

Ik ben trouwens ook ingenieur (*), zal ik er ook nog een opinie aan toevoegen? Heb je nog wat meer keus O-)

(*) Echt waar hoor...
 
Laatst bewerkt:
FZRene: En zo is het.

Er was eens een 2009 Aprilia met een klein deukje in het frame van een clip on...dat frame kon direct naar de sloop, LE-VENS-GE-VAAR-LIJK!!! Het zou zomaar ineens uit elkaar spatten.

RDW man kijkt ernaar: niets aan de hand.
 
Haha, ja sorry, is absoluut geen poging om de boel te stangen maar je ziet het zo vaak gebeuren hier dat het bijna komisch begint te worden.

Allemaal tegenstrijdige antwoorden en uiteindelijk weet je nog geen ruk.

De mooiste topics vindt ik nog van mensen die een levensgevaarlijk probleem hebben en dan hier komen vragen of ze veilig zo verder kunnen rijden (geldt niet voor deze overigens!).

Dan komen er eerst 20 reacties van mensen die zeggen "niet aan beginnen" en als er dan 1 reactie komt van: "Geen probleem, kan je gewoon mee verder rijden" komt er een antwoord van de TS in de trant van "Dat dacht ik ook al maar ik vraag het effe voor de zekerheid, ik ben nu gerustgesteld dat er niets kan gebeuren..." |(

't zijn net mensen af -en-toe. 8-)
 
Eerder genoemd om frame naar schroot te brengen. Ben ik nog steeds van mening.
Fabrieksmatig krijgt het gehele frame na lasbewerking een thermische nabehandeling. dat kan je natuurlijk thuis in je schuurtje nooit herhalen.

Eigenlijk is alu een kl...materiaal. Alu waarschuwt niet en kan zo van 1 op ander moment compleet afbreken. Staal waarschuwt wel en want dat heeft een eigenschap dat het op plaats beginnende scheur aanvankelijk sterker wordt. Alu heeft die eigenschap niet!!

Maar goed! Als je dan toch persé wil laten lassen ga dan iig naar een frame-bouwer die ervaring heeft om alu-frames te maken. En of het dan goedkoop wordt denk ik ook niet.
Met wat klooien in je schuurtje wordt het imho een hachelijke zaak.
 
FZRene: En zo is het.

Er was eens een 2009 Aprilia met een klein deukje in het frame van een clip on...dat frame kon direct naar de sloop, LE-VENS-GE-VAAR-LIJK!!! Het zou zomaar ineens uit elkaar spatten.

RDW man kijkt ernaar: niets aan de hand.
_O- _O- _O-
Geniaal

daarom ga ik dus naar een dealer.

Die staat er naast kan er dus eigen handig naar kijken en dan vertellen wat goed is en wat niet :Y
 
Eerder genoemd om frame naar schroot te brengen. Ben ik nog steeds van mening.
Fabrieksmatig krijgt het gehele frame na lasbewerking een thermische nabehandeling. dat kan je natuurlijk thuis in je schuurtje nooit herhalen.

Eigenlijk is alu een kl...materiaal. Alu waarschuwt niet en kan zo van 1 op ander moment compleet afbreken. Staal waarschuwt wel en want dat heeft een eigenschap dat het op plaats beginnende scheur aanvankelijk sterker wordt. Alu heeft die eigenschap niet!!

Maar goed! Als je dan toch persé wil laten lassen ga dan iig naar een frame-bouwer die ervaring heeft om alu-frames te maken. En of het dan goedkoop wordt denk ik ook niet.
Met wat klooien in je schuurtje wordt het imho een hachelijke zaak.
Ja, aluminium is rotzooi. Tot zover heb je gelijk. Eigenlijk is het heel geschikt om pannetjes van te maken.
Maar het verhard wel degelijk door vervorming, net als staal. En een scheur als deze springt er niet plots in. Deze scheur is ontstaan en had je af kunnen boren. Nu is hij gewoon doorgegroeit.

Ik zou reparatie af laten hangen van de kosten. Als hij gelast is kan hij wel weer een seizoen mee. aar ik denk dat een ander frame goedkoper is. Maar je hebt geen garantie dat het nieuwe frame niet gaat scheuren.
Aluminium is namelijk meer geschikt voor pannetjes.
 
Maar tja, naast alles wat iedereen heeft gezegd, WEET je dat er een scheur zit. En na reparatie WEET je dat er een scheur heeft gezeten. En dus kun je hem best lassen en dan de las regelmatig controleren.

Zoals gezegd zit de scheur in de blokophanging. Ik kan me niet voorstellen dat het frame tijdens het rijden ineens in 2 stukken zal breken. De wieg is nog goed, en daar zit je balhoofd en je achterbrug aan vast. Als het opnieuw scheurt, zal je het misschien voelen, maar ik geloof niet dat je motor onbestuurbaar zal worden of dat je niet meer kan remmen.

Ik zou het laten lassen. Dan wel op de beste manier, dus met een plaatje (of twee) erop. Misschien niet mooi, maar wel goed. Het is een circuitfiets, dus de mooiheid is toch niet zo van belang. Maar als het netjes gedaan wordt, dan zal het waarschijnlijk zelfs niemand opvallen.

En desnoods laat je op de andere kant ook zo'n plaatje lassen, dan ziet het er weer symmetrisch uit.

Hoe je er achter moet komen wat voor aluminium en toevoeg er voor gebruikt is, dat zou ik niet weten. Daarom bij een expert laten doen.

Maar vraag die expert wel om een prijs, want het zou me helemaal niks verbazen als een ander tweedehands frame stukken goedkoper is. Zeker als dat frame geen kenteken meer heeft.
 
Deze motor is een circuit-motor; scheur uitslijpen, lassen, plaatje(s) erover, ook aflassen. Gewoon door iemand die netjes aluminium kan lassen.
Kost weinig tot niks.
Na elk circuit bezoek even kijken of er geen nieuwe scheur is ontstaan en angst is niet nodig.
 
Deze motor is een circuit-motor; scheur uitslijpen, lassen, plaatje(s) erover, ook aflassen. Gewoon door iemand die netjes aluminium kan lassen.
Kost weinig tot niks.
Na elk circuit bezoek even kijken of er geen nieuwe scheur is ontstaan en angst is niet nodig.

:^

In dit geval zou ik dat ook zo doen

Mocht het toch weer verder scheuren kan je altijd nog op zoek naar een ander frame.
(en als het wel heel blijft gewoon even netjes vermelden bij een eventuele verkoop van de motor ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan