Scheur in kuip, hoe te zorgen dat hij niet verder scheurt?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Sinds twee weken heb ik een Ducati 916. Ik heb de kuipdelen er nu even afgehaald en toen viel me een kleine barst/scheur op.
Nu wil ik graag voorkomen dat deze scheur zich groter gaat maken.
Ik heb al even gezocht, er is erg veel info te vinden over kuipreparatie, maar in alle gevallen gaat het dan om volledig schadeherstel. Ik zie in al die topics dat lassen de beste optie is, maar dan zit je ook vast aan een nieuwe spuitbeurt neem ik aan, en dat vind ik voor nu even te veel van het goede.
Ik wil eigenlijk alleen even zorgen dat de scheur niet erger wordt. Repareren-schuren-plamuren-spuiten wil ik graag tot een andere keer bewaren.

Nou heb ik voor een ander project nog wat epoxy en glasvezelmatten liggen. Kan ik een matje aan de binnenkant van de kuip leggen zodat het daar zo'n sterkte uit haalt? Gaat dat goed? Niet dat het kuipmateriaal daar in een keer in oplost of zoiets engs.


En ik heb wel eens gelezen dat je een gaatje kunt boren aan het einde van een scheur om te voorkomen dat het verder scheurt. Hier verstandig? Zo ja, hoe bepaal je de exacte plek van dat gaatje?

Jurrien

IMG_0164.jpg


IMG_0166.jpg
 
Epoxy en glasvezel hechten niet denderend op sommige soorten kuststof is mijn ervaring.

Gaatjes boren zou ik helemaal niet doen, dit werd vroeger wel eens gedaan bij de hardere kunststofsoorten om de spannig van een barst te halen maar is bij het zachtere materiaal van jouw kuipdeel niet nodig.

Bij een automaterialenzaak heeft men (meestal) tubes 2-componentenlijm speciaal om scheuren in bumpers te herstellen, of dit echter goed werkt op het soort kunststof van jouw kuipdeel dat weet ik niet,...

Beter voor de gemoedsrust en waarschijnlijk goedkoper is om gewoon met het losse kuipdeel bij een autoschadebedrijf binnen te wandelen en hun de scheur even te laten hechten aan de binnenzijde. Die mannen hebben zeker de juiste kit en weten ook uit ervaring wat er zoal mee hersteld kan worden.
 
Hallo,

Sinds twee weken heb ik een Ducati 916. Ik heb de kuipdelen er nu even afgehaald en toen viel me een kleine barst/scheur op.
Nu wil ik graag voorkomen dat deze scheur zich groter gaat maken.
Ik heb al even gezocht, er is erg veel info te vinden over kuipreparatie, maar in alle gevallen gaat het dan om volledig schadeherstel. Ik zie in al die topics dat lassen de beste optie is, maar dan zit je ook vast aan een nieuwe spuitbeurt neem ik aan, en dat vind ik voor nu even te veel van het goede.
Ik wil eigenlijk alleen even zorgen dat de scheur niet erger wordt. Repareren-schuren-plamuren-spuiten wil ik graag tot een andere keer bewaren.

Nou heb ik voor een ander project nog wat epoxy en glasvezelmatten liggen. Kan ik een matje aan de binnenkant van de kuip leggen zodat het daar zo'n sterkte uit haalt? Gaat dat goed? Niet dat het kuipmateriaal daar in een keer in oplost of zoiets engs.


En ik heb wel eens gelezen dat je een gaatje kunt boren aan het einde van een scheur om te voorkomen dat het verder scheurt. Hier verstandig? Zo ja, hoe bepaal je de exacte plek van dat gaatje?

Jurrien

[afbeelding]

[afbeelding]


idd een gaatje boren aan het einde voorkomt verder scheuren
 
...En ik heb wel eens gelezen dat je een gaatje kunt boren aan het einde van een scheur om te voorkomen dat het verder scheurt. Hier verstandig? Zo ja, hoe bepaal je de exacte plek van dat gaatje?....
Waar het om gaat is dat er een eind gemaakt wordt aan de kerfwerking; er staat altijd wel wat spanning op het materiaal en aan het eind van dat scheurtje wordt die spanning geconcentreerd, vandaar natuurlijk dat een klein scheurtje gauw groter wordt.

Een gaatje aan het eind van de scheur verdeelt deze spanning weer, er is niet meer één richting waar de spanning naartoe geleid wordt.

Zorg dus dat de scheur ook echt stopt; boor dus net voorbij het eind van de scheur, ook het onzichtbare eind daarvan, in het materiaal wat nog heel is.

Dáárna kun je repareren.
 
Laatst bewerkt:
zie het how to topic, staat een linkje naar hoe kuipen te repareren met MEK, zelf ook gedaan.

Werkt leuk met ABS maar (E)PP kunststoffen kun je beter lassen als je wil dat 't heel blijft. Simpele handleiding hiervoor: klikje ... En uiteraard kan het ook met een andere soldeerbout dan met die die leverancier daar adviseert.

Wij van WC-Eend..... ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan