scheur in motorband

Kawakwakkie

MF'er
5 jan 2017
89
10
Maurik
dag beste motorvrinden,
vraagje betreft een scheurtje in de wang van de motorband. maar dit is geen vraag als vele andere topics hier op motorforum. Dit is namelijk gebeurd met het zelf omleggen van de supercorsa op de achtervelg. Het scheurtje zit dus echt in het begin van de wang ( dus nu niet meer zichtbaar nu hij om de velg zit) Kon geen soortgelijk verhaal vinden op internet dus vraag me af of iemand anders dit ooit gehad heeft.
 
de uiteindelijke vraag is dus, zou dit kwaad kunnen of zal het meevallen? lijkt me toch dat het begin van de band het stevigst moet zijn. Aan de andere kant zit de band natuurlijk als een gek aan de velgrand geplakt.
 
band was gloednieuw gekocht. diablo supercorsa met dot uit 2017 ofzo. maargoed misschien heb ik er teveel druk op gezet met de bandenlepel zonder dat de band in het diepste deel van de velg lag. of er zat al een haarscheurtje in. was voornamelijk benieuwd of iemand het een keer gehad heeft. vind het ook zonde om gelijk een gloednieuwe band weg te gooien, ondanks mijn verstand zegt dat ik het moet doen.
 
Als je het alleen ziet als de band eraf is dan moet het haarscheurtje in de hiel zitten, het stuk wat op de velg rust is een erg sterk dik stuk.
Als daar een haarscheurtje zit met een nieuwe band zou ik er vrolijk mee door rijden.
De meeste zien/weten dat niet eens omdat ze alles laten doen.
Ik vind het onzin om daar een nieuwe band voor te kopen.
Tenzij de scheur in de wang zit waar de letters staan, alleen dan zou ik me een beetje zorgen maken.
 
dan moet ik de band er weer afhalen. zal dit toch vandaag of morgen eens doen want het zit me toch niet lekker.

Veiligheid is een gevoel, en dit is nu duidelijk geen veilige situatie


Dus je pak straks een snelle bocht en net op het zwakke punt zit er een lichte glooiing in die bocht. Spontaan scheurt het weg zwakkere punt in de band en jij klapt op de grond. Met een beetje pech krijgen je familie en vrienden koffie en cake. Ik zeg doen.👍

Leg dat aub even vast in een testament oid, de laatste begrafenissen waar ik ben geweest was er dus geen cake. Waardeloos.
 
FOTO

Een scheur van een mm diep?
of een van een cm?
Maakt veel verschil.
Alsmede de plaats en hoe hij loopt.
Met een foto kun je iets beter inschatten hoe de status is van het gedane werk. of beschadiging.

De hiel en de wang kan op zich niet veel hebben.
 
Je kan het niet beoordelen zonder foto, maar ik heb het idee dat het rubber wat de band luchtdicht maakt beschadigd is?
Google eens op montage met de ty-wrap methode, die hanteer ik zelf ook en werkt prima, geen bandenlichters nodig.
 
Als je het alleen ziet als de band eraf is dan moet het haarscheurtje in de hiel zitten, het stuk wat op de velg rust is een erg sterk dik stuk.
Als daar een haarscheurtje zit met een nieuwe band zou ik er vrolijk mee door rijden.
De meeste zien/weten dat niet eens omdat ze alles laten doen.
Ik vind het onzin om daar een nieuwe band voor te kopen.
Tenzij de scheur in de wang zit waar de letters staan, alleen dan zou ik me een beetje zorgen maken.

:^

Op deze plek kun je in het ergste geval lekkage krijgen. Hij zal nooit scheuren of knappen op deze plek, maar zoals al eerder aangehaald, "jammer genoeg hebben we de foto's niet".
 
:^

Op deze plek kun je in het ergste geval lekkage krijgen. Hij zal nooit scheuren of knappen op deze plek, maar zoals al eerder aangehaald, "jammer genoeg hebben we de foto's niet".

Als je daar een scheur in krijgt, dan lijkt het op een zwakke plek met interne schade en zou het zomaar verder kunnen scheuren en de band van de velg lopen of ineens alle lucht uit je band. Uiteraard op een moment dat je dat niet wilt hebben en loop je idd kans op cake en koffie voor de familie.

Als het om zulke dingen gaat nooit een risico nemen. Je kunt de afweging alleen maken of het kan door de band ter plekken open te snijden en inwendig te kijken of er schade is. Helaas kan je de band dan ook gelijk weggooien.
 
Als je daar een scheur in krijgt, dan lijkt het op een zwakke plek met interne schade en zou het zomaar verder kunnen scheuren en de band van de velg lopen of ineens alle lucht uit je band. Uiteraard op een moment dat je dat niet wilt hebben en loop je idd kans op cake en koffie voor de familie.

Als het om zulke dingen gaat nooit een risico nemen. Je kunt de afweging alleen maken of het kan door de band ter plekken open te snijden en inwendig te kijken of er schade is. Helaas kan je de band dan ook gelijk weggooien.


Als er iemand is, die mij een filmpje kan tonen waar iemand bij montage (zonder schroevendraaiers en ander hobbybob gereedschap) in staat is om op die plek van de band een breuk scheur te maken, dan ben ik om.
Ik "denk" namelijk, dat het gewoon oppervlakte schade door verkeerd monteren is. En in dat geval kun je hooguit lekkage krijgen.
Wellicht brengt een foto van TS meer duidelijkheid.

Maar uh, koffie en cake :?
Bij mij krijgen ze bitterballen en een drankje naar keuze, net zo lang tot het geld op is ;)
 
Waarschijnlijk hangt er alleen een "velletje" los. In de hiel, waar de band op de velg zit trouwens ook een staaldraad.
Je moet wel heel erg lomp te werk gaan wil je die kapot krijgen.
Maar nogmaals, zonder foto is dat niet met zekerheid te zeggen.
 
Waarschijnlijk hangt er alleen een "velletje" los. In de hiel, waar de band op de velg zit trouwens ook een staaldraad.
Je moet wel heel erg lomp te werk gaan wil je die kapot krijgen.
Maar nogmaals, zonder foto is dat niet met zekerheid te zeggen.


Wat ik mij herinner is dat stukkie staaldraad wel van verenstaal?

De nare eigenschap van verenstaal is dat het bij te veel vervorming niet altijd gelijk kapot knapt.
En korte tijd later wel.
 
Als je daar een scheur in krijgt, dan lijkt het op een zwakke plek met interne schade en zou het zomaar verder kunnen scheuren en de band van de velg lopen of ineens alle lucht uit je band. Uiteraard op een moment dat je dat niet wilt hebben en loop je idd kans op cake en koffie voor de familie.

Als het om zulke dingen gaat nooit een risico nemen. Je kunt de afweging alleen maken of het kan door de band ter plekken open te snijden en inwendig te kijken of er schade is. Helaas kan je de band dan ook gelijk weggooien.

ALS... ALS...

Als je je nu eens verdiept in hoe zo'n band ik mekaar steekt ...
 
Been there, done that. Conti Sport attack op een verbrede velg. Scheurde ook in bij montage (in de hiel v.d. band) Ik heb de bandenspanning erg goed in de gaten gehouden en heb er nooit problemen mee gehad en dus gewoon mee kunnen rijden.
 
ALS... ALS...

Als je je nu eens verdiept in hoe zo'n band ik mekaar steekt ...

Je hebt geen idee wat ik wel en niet weet.

Ik ga er vanuit dat de TS het verschil weet tussen een los velletje, een kras op het rubber en een scheur.
Ja, we hebben geen foto i.o.d. gezien. Wellicht dat ik dan van mening verander maar o.b.v. de omschrijving van de TS is het een no-go.
 
Terug
Bovenaan Onderaan